Arkiv | 15:53

Jordgubbspaj- LCHF

30 Mar

Som sagt så ska jag bjuda på nyttiga, fettsnåla eller sockerfria desserter och bakverk varje onsdag. Denna gång bjuder jag på ett recept på en LCHF-paj! Denna paj blir oemotståndlig och man kan lätt byta jordgubbarna mot andra bär om man föredrar det!

Ca 200 g jordgubbar
1,5 dl + 2 msk mandelmjöl
1 dl kokosflingor
2 msk sukrin
lite drygt 25 g smör
vaniljpulver
Ev. lite flagad mandel

Klyfta jordgubbarna och lägg i en smord liten ugnsfast form. Pudra över lite vaniljpulver och 2 msk mandelmjöl. Blanda ihop smör, mandelmjöl, kokos och sukrin med fingrarna eller en gaffel och lägg som ett lock över jordgubbarna. Strö ev. över lite mandeflagor. Grädda i mitten av ugnen ca. 15-20 minuter i 175°C

Servera pajen ljummen med lätt vispad grädde med lite vaniljpulver i.

Slipsens: ”Vi går mot ljusare tider”

30 Mar

Livet har aldrig känts så här bra. Återigen börjar allting ljusna för mig, solen skiner starkare än på länge och mina ben känns väldigt lätta när jag går. En stark känsla går genom min kropp av att någonting riktigt stort är på gång. Någonting som jag aldrig varit med om tidigare. Allt som tidigare kändes tungt och jobbigt är som bortblåst. Livet går som en dans, en dans med lätta steg. Som om allting händer på en och samma gång. Som om allt sker här och nu. Att något så oväntat kan inträffa för mig, det trodde jag aldrig.

Den där känslan jag hade i kroppen för bara några dagar sedan finns inte kvar. Nu är allting mycket lättare, skönare och bättre. Ni vet som om man befinner sig i en film som plötsligt byter scenen utan att man egentligen följer med. Händelser som staplas på varandra och skapar en fantastisk helhet.

Älskling, det är livet som leker.

Av Marcus Åberg

Tacoburgare satt fint

30 Mar

Igår blev det hemma- tacoburgare, det är ju så mycket godare än att köpa på t ex McDonalds, BK eller Max. Man får lägga på precis vad man vill och kan göra riktiga specialare. Minns när jag var liten och att ett stekt ägg på hamburgarna inte var något ovanligt.

Nu har jag dessvärre slopat ägget och körde på en tacoburgare. Vi hade köpt och tänkte prova Korvbrödsbagarns Hamburgerbröd Extra Taco. Väldigt smarrigt blev det med lite jalapeños, gurka, tomat, rödlök, ost och tomatsås. Hade varit underbart med ett par skivor avocado eller lite guacamole!