Arkiv | 15:00

Favorit i repris, Chocolate chip cookies

27 Mar

För ett tag sedan bakade jag dessa goda Chocolate chip cookies, de tog snabbs slut trots att det blev ca 60 st. Kanske dags att baka en ny sats? Jag kan rekommendera dessa. De gör sig bra med havregrynen som gör att det känns lite nyttigare.

225 gr margarin
5 dl Socker(testa att ha i hälften farinsocker, hälften strösocker)
2 st ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
100gr mörk choklad
100gr ljus choklad
1½dl havregryn

Sätt ugnen på 175º. Rör margarin, socker och ägg pösigt. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver, och havregrynen. Hacka chokladen grovt och blanda ner i degen. Rulla längder ca 2 cm tjocka, dela i 2 cm långa bitar. Rulla kulor. Gräddas ca 12-15 minuter på bakplåtspappersbeklädda plåtar.

Marabou Sensation är ingen sensation i baket

27 Mar

Marabouchoklad och deras serie Sensation-sorter i all ära men de är svåra att baka med. Chokladen är rysligt god men då den är väldigt kompakt och hårt smälter den inte som vanlig choklad. Jag testade att fylla mina gottegrottor med dessa nu i veckan men istället för att smälta så torkade den ut och blev smulig.

Använder du denna choklad i bak kan jag rekommendera att du  använder det i något som hackad choklad( t ex i muffins eller chocolate chip cookies) eller att du smälter chokladen i förväg