Arkiv | 21:07

[Bak]tanke med Bli min Jäst

19 Okt
 
I veckans [Bak]tanke möter vi Pernilla som driver bloggen Bli min jäst.  Men vem är tjejen bakom Bli min jäst?
 
Pernilla Lyck är från Solna i Stockholm. Där bor hon med sin familj och ett brinnande intresse för bakning och mat. Hon har ingen utbildning inom bageri/konditori men intresset har gjort att hon lärt sig massor under tidens gång.
 
Vad är ditt första bakminne?
-Min mormor bakade alltid sju sorters kakor till varje jul, jag älskade alla sorter! På julafton fick man äta kakor till frukost, det var speciellt 🙂
 
Om du var en bakelse, vilken skulle du vara?
-Då skulle jag nog vara en rosa macaroon 🙂
Vad är ditt bästa baktips?
-För att tårtorna inte ska bli torra brukar jag alltid spraya dem med en sån där blomspruta. Antingen med vatten eller någon saft som passar med fyllningen.
Då sprayar jag varje tårtbotten innan jag lägger på fyllningen, så blir det mycket saftigare!  Det tipset har jag lärt mig av min mamma.
 
Vem inspirerar dig mest?
-När jag var mindre var det min mormor men nu är det allt i vardagen! Det kan vara inspriation från någon av de bakbloggar jag läser eller så går jag förbi ett konditori och ser något smarrigt, då blir jag inspirerad att baka själv!
 
Vad bakar du helst?
-Tårta är roligt eftersom det är så himla variationsrikt, men annars är det kul att göra brownies och kladdkaka. Enkelt men så himla gott!!

Inget bakande mitt i flytten

19 Okt

Just nu har vi fullt upp med flytten och därför blir det inte mycket bakat, alla formar och receptböcker ligger nämligen nerpackade. Dessutom kanske det inte är det bästa att fylla frysen som borde vara så gott som tom nu… I helgen flyttar vi allt och bakgrejerna står som prio 1 att packa upp. Nästan iaf.

Därför köpte jag istället en smaskig Sarah Bernhardt igår på Lennarths i stan, något mumsigt måste man ju få ha!