Kokboksutmaningen, månadens tema En julsaga

1 Dec

Nu är det dags för ett nytt tema i kokboksutmaningen! Denna gång väljer jag temat ”En julsaga”. A christmas carol är en av mina favoritsagor kring jul och den bästa versionen är enligt mig Mupparnas julsaga. Lagom lekfull där de ändå behåller sagans budskap.

Hur tolkar man då temat till mat/godis? Ja det gör du bäst själv från hjärtat. En julsaga slutar med att Ebenezer Scrooge blir snäll och bjuder in vänner och familj på en dundrande julmiddag med massa gott. Så vad tycker du är gott på julbordet och gottebordet efter? Laga eller baka något riktigt smarrigt!

kokbok en julsaga

Nu till reglerna i utmaningen om ni vill delta denna månad:

  • En gång i månaden får du ett tema(exempelvis nötter, vårens primörer, pajer etc) som du sedan får välja ett recept utefter. Receptet ska vara något du aldrig gjort tidigare!
  • Receptet ska du hitta i en av dina kokböcker, gärna en ny kokbok varje gång.
  • Sedan skriver du ett inlägg där du visar kokboken, en kort presentation av denna, receptet du lagat efter samt en bild på resultatet. Detta kan du göra när som helst under månaden fram till den 29e varje månad.
  • Maila mig sedan en länk till inlägget och bifoga gärna en bild på kokboken/det du lagat eller bakar så kommer alla bidrag visas i slutet av månaden med länkar. Mailadressen är fika_med@hotmail.com

 

4 svar to “Kokboksutmaningen, månadens tema En julsaga”

  1. milla 1 december , 2012 den 17:49 #

    Viket kul tema:)

  2. Vivi 3 december , 2012 den 14:40 #

    Åh vad roligt, jag ÄLSKAR den sagan !
    Nu får man fundera fram ngt riktigt bra, ngt fult men gott kanske ;P

    H ihi, julgrupperna visade jag nu i helgen ju 😉
    Det är kanskle itne så mycket till julgrupper, men jag brukar alltid visa vad jag hittar på varje år här hemma 🙂

    Mysigt att baka med släkten !!

    Kram !!

  3. Mårtenssons kök 3 december , 2012 den 17:18 #

    Ett tema som tål att funderas lite på, nu ska vi verkligen försöka få till det denna gången och få in ett bidrag i tid:)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Blogged.se – Sök efter bloggar» Blog Archive » Kanderade äpplen, söta som få! - 20 december , 2012

    […] Kirchsteiger. Vi tänkte detta receptet kunde passa fint som bidrag till månadens tema “En julsaga” hos Fika med Eleonore. Så är det då semesterdags för den kvinnliga halvan av köket, […]

Lämna en kommentar