Arkiv | 12:00

Två sillsorter

27 Dec

Dessa sillsorter gjorde jag till jul. Sen sista, som vi numer kallar farmorsillen(sambons mammas sillrecept) förblir hemligt. Sillen med rom och citron är en riktig vår/sommarsill som jag måste göra till påsk och midsommar. Kanske inte jättejulig men helt klart värd att prova. Receptet hittade jag hos Mårtensonsskök men jag minskade en del på citronen och gjorde den mer såsig. Senapssillen är ju en klassiker och passar året om. Mums säger jag om dessa!

sill

Sill i rom och citronsås

1 burk 5-minuterssill
½ citron, saft och rivet skal
2 dl crème fraiche
3 msk majonnäs
1 liten burk röd rom
salt och vitpeppar

Dela sillen i bitar och pressa över citronsaften så de ligger och drar åt sej smaken under tiden du gör såsen.
Rör samman crème fraiche, rom, majonnäs, citronskal och blanda ordentligt. Krossa gärna lite av rommen så såsen får en fin färg och extra skjuts av smaken. Vill du kan du smaksätta såsen ytterliggare med citronsaft.
Låt sillen rinna av och blanda ner den i såsen. Garnera gärna med rom och dill vid serveringen.

Senapssill

1 burk 5-minuterssill
6 msk skånsk senap 
2 msk vinäger 
2 msk strösocker 
1/2 tsk vitpeppar 
1/2 tsk salt 
2 dl matolja

Blanda samman senap, vinäger, socker, salt och vitpeppar. Vispa i oljan under omrörning. Skölj av sillen och låt sillbitarna rinna av ordentligt. Skär i bitar. Lägg dem i en serveringsskål och slå över senapssåsen.