Jordgubbstiramisu

26 Jun

Varje midsommar kräver minst en jordgubbsdessert! Under midsommarafton bakade jag denna tiramisu som passar hela familjen, min syster mumsade i sig flera portioner så den fick gott betyg! Viktigt är att doppa kexen, inte hälla saften på kexen så de blir alldeles för blöta.

jordgubbstiramisu
 
(ursäkta den extremt dåliga bilden, att göra dessert i tupperwareburk är ingen höjdare rent visuellt)
 
2 ägg
3/4 dl socker
1 dl grädde 
125 g mascarpone
150 g jordgubbar
8 st savoiardikex
saften av 1-2 apelsiner
jordgubbar till garnering

Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa äggulor och socker fluffigt. Vispa grädden. Blanda grädde, äggulsmet och mascarpone. Mixa jordgubbarna och vänd ner i blandningen. Vänd slutligen ner de vispade äggvitorna. Lägg en klick av smeten i botten på glasen. Dela kexen i två delar och doppa i apelsinsaft och lägg kex ovanpå smeten. Varva smet och doppade kex med smet överst. Toppa med jordgubbar. Låt stå i kylen minst en timme.

 

7 svar to “Jordgubbstiramisu”

  1. Erica 26 juni , 2013 den 12:50 #

    Spännande! Det låter gott. Jag gillar verkligen Tiramisu, fast det beror i och för sig mest på kaffet, så frågan är om jag skulle gilla denna lika mycket som vanligt. Både mascarponeost och jordgubbar är ju i och för sig alltid en höjdare.😀

    Svar: Jag ber förresten ursökt för mitt sena svar, men det har varit fullt upp här. Det svarta vattnet smakade precis som vanligt vatten, med ganska mycket mineralsmak. Så det var gott, men det kändes konstigt, eftersom sinnena blev lite lurade. Fast jag visste att det var helt vanligt vatten så kände jag ändå att det nästan fanns en förväntan att det skulle smaka lite sött och cola-aktigt.😛

  2. Så gott och enkelt🙂 . Lär ta och testa det i sommar🙂.

    Sv: Roligt att du hakar på😀 . Ju fler desto bättre🙂. Blir kul att se vad folk tipsar om🙂.

  3. Pernilla 26 juni , 2013 den 20:05 #

    Tack, tårtorna blev helt ok. Är inte sådär super duktig men gjorde så gott jag kunde🙂

    Det där lätt spännande, aldrig provat det.

    Ha det så bra, kram kram.

  4. milla 26 juni , 2013 den 22:22 #

    Mums vad gott:)

  5. Jenny 27 juni , 2013 den 08:15 #

    Lät väldigt smarrigt🙂 Aha mysigt, kan tänka mig det är fint i dalarna speciellt vid midsommar. sett på tv förr då dom har sådana firande, traditionellt.
    Har du någon semester snart? Jag har v.31,32 och 35 så ett tag kvar.

  6. sockenvagenssota 27 juni , 2013 den 12:59 #

    Mums ,detta ska jag unna mig då jag fyller år om jag lyckas nå mitt mål med motion och vikt, får bli en extra sporre ;-D KRAM

  7. Helena 29 juni , 2013 den 21:38 #

    Jag älskar verkligen vanlig tiramisu och jordgubbar är det absolut det godaste sommarbären. Det här kan inte bli annat än en sommarsuccé!!! Det receptet kommer jag att testa. Tack för ett jättebra tips!

    Dalarna är säkert ett strå vassare att fira midsommar i men Öland är inte så tokigt heller! Vi hade väldigt trevligt tillsammans och vädret var också soligt för det mesta. Kram

Kommentera

