Kladdkaka med mintkross

17 Jun

Tänkte dela med mig av ett recept från boken Lättlagade desserter jag vann förra veckan. Detta är ett av recepten jag kommer prova på! Kladdkaka är ju så enkelt och kan göras i mängder av varianter. Mint är ju så gott tillsammans med choklad!

100 g smör 
2 dl strösocker 
0.75 dl kakao 
1 tsk vaniljsocker 
2 dl vetemjöl 
2 st ägg, stora 
100 g mint- och chokladkarameller 
lättvispad grädde

Sätt ugnen på 200°C. Smält smöret i en kastrull. Låt svalna något. Tillsätt socker, kakao, vaniljsocker och vetemjöl och blanda samman. Tillsätt äggen och rör till en slät smet. Fördela smeten i en smord och mjölad form med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen 10 minuter eller grädda portions-formar 5 minuter. Krossa karamellerna och strö över dem. Fortsätt grädda ytterligare 5 minuter.

6 svar to “Kladdkaka med mintkross”

  1. kajsa 17 juni , 2013 den 15:17 #

    mumma vad gott detta låter!
    själv gjorde jag någon kladdkaka med after eight en gång, himla gott det med🙂

  2. Katarina 17 juni , 2013 den 15:44 #

    Låter väldigt gott!

  3. Madelein - Mother of six 18 juni , 2013 den 08:49 #

    Tack, ja vi är redan mycket bättre. Nu hoppas vi att resten av familjen slipper åka på det. Ha en fin midsommar ni med!!

  4. Carro 18 juni , 2013 den 21:57 #

    Men jag dör så gott!

  5. Åh så gott😀

  6. Sarah 19 juni , 2013 den 23:05 #

    Yummi!🙂 ♥

Kommentera

