Rabarberbakelser med mandel

30 Maj

Jag fortsätter dela med mig av rabarberrecept från förr. Detta är ett recept jag använde i kokboksutmaningen förra året och jag måste baka dessa igen. De är små portionspajer som blir väldigt smarriga med lite glass!

150 gr smör
1 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salr
200 gr mandelmassa
50 gr mandelspån
 
350 gr rabarber
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk potatismjöl
 
mandelspån

Smält smöret och rör ner socker och mjöl blandat med bakpulver och salt. Arbeta ihop till en smulig deg. Riv ner mandelmassa och knåda in i degen tillsammans med mandelspån. Skölj och skiva rabarbern tunt. Blanda med socker, vaniljsocker och potatismjöl. Ställ ut 12 muffinsformar på en plåt. Lägg i ett lager av smuldegen (ta ca hälften)i botten av formarna och ta sen ett lager rabarber. Toppa sedan med resten av smuldegen och mandelspån. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 20 min. Låt svalna en aning och servera med en kula vaniljglass!

5 svar to “Rabarberbakelser med mandel”

  1. Katarina 30 maj , 2013 den 13:42 #

    Rabarberrecept kan man inte få för många av🙂 De här ser så goda ut.

  2. Linda-Mamma till Alfred 30 maj , 2013 den 19:50 #

    Ah men gud vad skönt att dom ”tog tillbaka” dig, inte fel..pirrigt?Ja jäkligt bra låtar verkligen!

  3. Spännande, det där ska jag testa🙂

  4. Therese - Sockenvägens Söta 31 maj , 2013 den 07:32 #

    Mums, synd bara att jag är allergisk mot mandel, får improvisera å göra en egen variant… KRAM och trevlig helg!

  5. Jenny 31 maj , 2013 den 07:33 #

    så gott det där verkade va. Mm det är jobbigt, ja äter ju nästan aldrig nyttigt utan socker och skärpmat konstant. Men ska börja som sagt med colan så får jag se hur det går kommer bli tufft speciellt då ja är utomlands nästa vecka då är det alltid gott med en kall dricka.

Kommentera

