Rabarberkladdkaka

26 Maj

Grattis på morsdag alla fina mammor därute! Jag håller mig borta från bloggen hela dagen men lämnar ett recept på min rabarberkladdkaka som jag skrev om häromdagen och som efterfrågats recept på.

Denna kladdkaka blir väldigt smarrig, den syrliga rabarbern som möter den söta chokladen är oslagbart!


1 rabarberstjälk
1-2 msk socker

100g smör
3dl socker
2 ägg
1½dl mjöl
1½msk vaniljsocker
4msk kakao

Sätt ugnen på 175grader. Smöra och bröa en form med löstagbar kant. Skiva rabarber tunt, ca 2-3mm. Blanda med socker och låt stå. Smält smöret. Vispa socker och ägg till en fluffig smet. Blanda mjöl, vaniljsocker och kakao i en bunke. Blanda ner i äggblandningen tillsammans med smöret. Häll upp rabarbern i formen, fördela jämt. Häll smeten över och grädda i ca 20-25 min.
Servera med grädde eller en kula vaniljglass!

4 svar to “Rabarberkladdkaka”

  1. Katarina 26 maj , 2013 den 15:48 #

    Låter väldigt gott med rabarber i!

  2. Kajsa Johansson 27 maj , 2013 den 19:42 #

    Detta måste jag ta och prova nån dag!! Låter spännande!

  3. Anneli *barntipsbloggen* 28 maj , 2013 den 21:57 #

    Rolig kombo, måste testas i sommar!:)

  4. Jasmine 4 juni , 2013 den 23:25 #

    Rabarber som är så gott. Och kladdkaka som är en älskad klassiker. Kan det bli annat än bra tro..? Tack för receptet!

    Svar: Tack för orden.🙂

    Hoppas att familjen mår bättre.

    Kram

Kommentera

