Christinas krämiga kokostoppar

8 Maj

Detta är något jag längtar efter att få baka! Mumsiga kokostoppar, finns inget värre än torra kokostoppar och Christina Gyllner lovar krämiga toppar i Mitt kök!

Christina är för övrigt min nya bakfavorit, ja hon slår faktiskt Leila med hästlängder! Hoppas på fler böcker och att man får se henne i ett eget bakprogram framöver. Tänk vilken framgångssaga från Hela Sverige bakar!

20130501-082135 fm.jpg

bildkälla: bakewithstyle.com

1 ägg 
1 äggvita 
200 g riven kokos 
1 dl strösocker 
4 msk grädde 
1 nypa äkta vaniljpulver alt. vaniljsocker 
1 lime, rivet skal

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop samtliga ingredienser och låt smeten få svälla i ca 15 min. Ju längre desto bättre. Ibland gör jag smeten på morgonen, och bakar ut på kvällen. Då har smeten stått och gotta till sig i kylen hela dagen! Klicka ut på en plåt klädd med bakplåtspapper. Ca 1-2 msk smet per kaka, beroende hur stora du vill ha dem. Grädda dina kokostoppar i ca 10 min tills de precis börjar få färg. Hemligheten till saftiga kokostoppar är att inte övergrädda. Låt dem knappt få färg. De är ömtåliga men kommer att stelna till när de svalnar. Låt svalna, lägg kakorna i en burk med lock medan de är ljumna om du inte vill ha en krispig yta på kakorna, då blir de sådär härligt sega som jag minns dem från när jag var liten.

5 svar to “Christinas krämiga kokostoppar”

  1. Linda 8 maj , 2013 den 14:30 #

    Jag läser både hennes blogg flitigt, och tycker mycket om hennes bok, så annorlunda recept i den, i och med att hon använder mycket gräddfil till exempel, det blir alltid så bra. Finns massa jag fortfarande vill testa i boken så det är kul att ha lite mumsiga recept att välja bland🙂

  2. Therese - Sockenvägens Söta 8 maj , 2013 den 18:09 #

    Har missat hennes blogg,s ka kika där å saftiga kokostoppar är aldrig fel. Ska dessutom bli spännande att se vad du tycker om mjukglassen du ska testa… KRAM

  3. Åh så gott det ser ut🙂 .

  4. Madelein - Mother of six 9 maj , 2013 den 11:50 #

    Måste kolla in Christina, har nog sett henne men är inte säker.

  5. anette 15 maj , 2013 den 10:29 #

    Om du gillar Christina så tycker jag att du ska ta dig ut till Taxinge slott nu i helgen för det är tydligen trädgårdsmässa där + att hon ska vara där o signera sin nya bakbok. Jag läste en annons i Eskilstunakuriren igår o kom o tänka på dig. Tyvärr har jag inte kvar den tidningen eftersom filerna raderades.. Men gå in på Taxinges hemsida så kan du kanske läsa lite mer om tider mm.

Kommentera

