Nutella mug cake

21 Apr

Igår tipsade jag om Amys piece of cakes läckra Nutella mug cake och självklart var jag tvungen att prova själv. Perfekt när man bara har micro att baka i ju! Jag la till lite saker i receptet samtidigt som jag drog ner på kakaon, ville ha lite mildare choklad. Otroligt gott blev det! Perfekt efterrätt att bara slänga ihop och köra in i micron.

Jag gjorde i crème brûlée så då räckte smeten till tre stycken och 50 sekunder räckte gott(körde första i 1 min 10 sek och det blev som en sockerkaka)

nutellamugcake

0,5 dl nutella
1 ägg
3 msk olja
3 msk mjölk
4 msk mjöl
4 msk socker
2 msk kakao(3 msk för mer chokladsmak)
1 tsk vaniljsocker
lite salt

Blanda ihop alla ingredienser och rör till en jämn smet. Fördela i två koppar. Lite mer än 3/4 i och det är riktigt snyggt om lite av chokladen bubblar över på sidorna. Kör sedan en och en i mikron på högsta styrka. Hur länge beror på mikro men mellan 1,30 – 2 minuter. Ni får helt enkelt prova er fram. Mina mug cakes var perfekta efter 1 minut och 38 sekunder (lite kladdiga i mitten).

Serveras genast med lättvispad grädde eller vaniljglass och gärna lite chokladsås över… njut, njut, njuut!

9 svar to “Nutella mug cake”

  1. Katarina 21 april , 2013 den 12:24 #

    Det ser gott ut! Kram och ha en fin dag!

  2. Jenny - mammaliv i Nashville 21 april , 2013 den 13:29 #

    Men vad enkelt!! Och vad gott det lät! Måste testa!

  3. En flicka som är stark 21 april , 2013 den 14:01 #

    Åh vad gott 🙂

  4. Jasmine 21 april , 2013 den 19:59 #

    Men så gott – vilket tips! Tack så mycket för det.

    Svar: Tack! Ja, Glitter har fått in väldigt mycket vackert att ha i håret. Det gör ju sådan skillnad, speciellt för mig som inte sminkar mig – inte ens till fest.

    Jag hoppas också att mina nya arbetsplats kommer ge mig mer positiv energi, jag behöver det. att bo i Stockholm är tillräckligt krävande, haha.

    Kram

  5. Emma 21 april , 2013 den 21:22 #

    Ja stockholm bjöd på en bra helg 🙂
    Läste om ramlösa de måste jag testa 🙂

  6. Kajsa Johansson 21 april , 2013 den 22:09 #

    åh va gott det låter… måste prova det!!

  7. Suzanne BakeBelieve 22 april , 2013 den 20:57 #

    Blir det bara bra så ska man inte förkasta att baka med micro=) Som chokladbollar, det är varken svårt eller tidskrävande, men kan vara det godaste som finns i slutändan! Fint och gott ser det ut!

  8. Amy's piece of cake 23 april , 2013 den 19:31 #

    Så kul att du testade vännen och jag tackar så hjärtligt för länkningen! 🙂 Kram på dig!

  9. Under mina lockar 23 april , 2013 den 21:57 #

    Mmm, så gott det låter! 🙂 Synd att man inte har alla ingredienser hemma såhär en tisdagkväll.. Hihi. Kram

Kommentera

