Sveriges mästerkock, Vit chokladkräm med citronmaräng och mandelkaramell

16 Apr

Jag har ju helt glömt att skriva om vinnaren av Sveriges mästerkock. Vinnaren blev ju Jennie Walldén, min favorit! Nu har hennes kokbok redan kommit ut i handeln och jag vill verkligen ha den! Koreansk mat är för mig väldigt okänt men det intryck jag fått från programmet är att det är väldigt rena smaker och väldigt mycket smaker.

Bjuder på hennes finaldessert!

Vit chokladkräm med citronmaräng

bildkälla: recept.nu

Chokladkräm
200 g vit choklad
4 st ägg, vitor och gulor separerade
Citronmaräng
3 st äggvitor
2 dl socker
1 tsk citronjuice
1.5 ts citroner, rivet skal av
Citronmarinerade jordgubbar
1 l jordgubbar
1 msk citronjuice
0.5 msk socker
0.5 st citron, skalet av
10 blad citronmeliss
Krossad mandelkaramell
1 dl mandel, torrostad
1 dl socker
1 msk citronjuice
1 msk smör
Citronmeliss, blåbär och björnbär till dekoration

Smält vit choklad över vattenbad. Rör i en äggula in taget. Vispa äggvitor hårt och rör försiktigt i chokladsmeten. Häll upp i glas och ställ att vila i kylskåp minst 2 timmar. Sätt ugnen på 100 varmluft. Vispa äggvitor till hårt skum. Tillsätt socker, lite i taget och fortsätt vispa. Tillsätt sedan all citronzest och citronjuicen. Spritsa ut små minimaränger och grädda i ugn ca 25 minuter. Öppna sedan luckan på glänt och låt torka i minst 1 timme. Halvera jordgubbar och marinera i citronjuice och socker. Låt vila i kylskåp. Smält socker med citronjuice och låt dt få en fin, bärnstensfärg. Tillsätt mandel och smör och häll upp på bakplåtspapper för att stelna. Krossa sen mendelkaramellen med kniv till små bitar. Servera vit chokladkräm toppad med citronmarinerade jordgubbar tillsammans med citronmaräng och krossad mandelkaramell. Dekorera gärna med citronmeliss, blåbär samt björnbär.

5 svar to “Sveriges mästerkock, Vit chokladkräm med citronmaräng och mandelkaramell”

  1. Linnea - fotoblogg 16 april , 2013 den 14:04 #

    ser riktigt gott ut! 🙂

    sv: Ja, de är verkligen goda!! 🙂

  2. Evelina 16 april , 2013 den 21:18 #

    Vad gott det där lät och såg ut 😀 Smaskens!

  3. Vivi 17 april , 2013 den 19:17 #

    Herre gud vad gott det lät, en riktigt sommardessert! Mums !
    Själv följer jag itne så mycket atlagningprogram faktiskt, det är ibland jag tittar på ngt slags masterchef 🙂 men matlagning har ju aldrig varit riktigt min grej. Jag satsar på det söta! 🙂

    Nu känns det äntligen som om våren har börjat visa sig, vi har haft över 10 grader här nere och man är inte alls sugen på att jobba dagar som denna 😛
    Men nu gäller det att spara spara spara 😉

    Hoppas veckan varit bra trots sjukdom 😦
    Kramkram

  4. Pernilla 17 april , 2013 den 20:20 #

    Ser väldigt gott ut, skoj att hon vann för vi hejade också på henne 🙂

    Ja det där med egentid behöver man, men svårt att få till ibland och det är inte alltid man inser att man behöver det.

    Vl lämnade pojkarna för första gången i några timmar när dem var 5 månader, skulle gå på bio. Men tog ett tag innan dem började sova över hos andra, man får ta det i den takten som man känner känns rätt. Jag vill ju gärna ha kontroll och ha det på mitt vis, så därför har jag lite svårt att lämna ibland, men försöker släppa på det lite. För det är guld värt att få ladda om batterierna.

    Ha det gott, kram kram.

  5. Fröken M 17 april , 2013 den 21:07 #

    men gud va gott ! Just nu är jag så sötsugen så jag tror jag nästan dör 😉

Kommentera

