Marinerad fläskfilé och potatissallad

8 Apr

På påskafton hade vi gjort en väldigt mör och god fläskfilé som även kommer passa jättebra till sommarens grillning! Till det gjorde jag också en god och fräsch potatissallad.

sommar

Marinerad fläskfilé
1 fläskfilé
rivet skal från ½ citron
1 vitlöksklyfta
2-3 kvistar rosmarin
olivolja

Putsa fläskfilén och lägg i en plastpåse. Lägg i skalet från citron, hackad vitlök och rosmarinblad som du dragit från sin kvist. Häll på olja så att det täcker filén. Massera in i köttet och låt ligga svalt i 3-4 timmar. Stek på runt om filén och in i ugnen tills den är klar. Alt lägg på grillen.

Somrig potatissallad
900 g färskpotatis
1 ask cocktailtomater
200 g feta
½ ask färska sugarsnaps
1 knippe sparris
flingsalt
olivolja

Skrubba rent potatisen och skär till potatisen till önskad storlek. Lägg på ett bakplåtspapper, ringla olivolja och strö på flingsalt över potatisen. Baka i ugnen på 225 grader i tills potatisen är klar och gyllene. Under tiden delar du på tomaterna, skär feta i tärningar och strimlar sugarsnaps. Dela sparrisen i 4 bitar, stek i olja och flingsalt tills de är mjuka med lite kärna i mitten. Låt potatisen svala något och blanda med resten av ingredienserna. Tillsätt ev mer olivolja och flingsalt.

6 svar to “Marinerad fläskfilé och potatissallad”

  1. elinn 8 april , 2013 den 16:43 #

    Ja men eller hur, ja jag har kontakt med några som är villiga till att hjälpa mig nu så inom en snart framtid så har jag äntligen ny och fin design! 😀
    Det låter super mysigt 🙂
    Helgen vad underbar, spenderades med svärföräldrarna och pojken min.
    Hoppas din helg va lika bra som min!
    kram

  2. Helena 8 april , 2013 den 19:50 #

    Jag känner hur det luktar grill och sommar från denna rätt…ahhhh!
    Potatissalladen lät otroligt god och den ska jag testa när vi ska grilla i vår/sommar. Tack för receptet:)

    Kram fina du!

  3. Sofia 8 april , 2013 den 20:42 #

    Mums vad gott! 🙂

  4. Bland bakverk och kastruller 9 april , 2013 den 14:54 #

    Det behövs lite somriga rätter nu när våren drar på sig!!
    Vad gott det låter med fläskfilén och potatissalladen!!

  5. Mårtenssons kök 9 april , 2013 den 20:38 #

    Ja, nu ligger alla grillmästarna i stargroparna inför grillsäsongen! Härligt:)

  6. Emelie 12 april , 2013 den 15:11 #

    Oh, det här såg inte fel ut! Gud så gott, det måste jag prova! 😀 Tack!

    Jag skulle bli jätteglad om du kikade in på min och läste/delade mitt senaste inlägg om barns rättigheter. Det är en viktig fråga som ingen borde undvika! Hjälp oss du också! Kram

Kommentera

