Vaniljpannacotta med persikogelé

3 Apr

På påskafton serverade jag små pannacottor efter lunchen. Jag valde att använda gelésocker då en av gästerna är vegetarian. Jag ar aldrig använt gelésocker förut så jag var lite orolig för att det  inte skulle stelna eller för att det skulle bli för sött. Men jag måste säga att det var otroligt smidigt att använda! Bara hälla i, låta koka och så stelnar det jättefint. Detta kommer jag använda fler gånger till pannacotta, puddingar och gelé!

vaniljpannacotta

1 dl Dansukker Gelésocker Multi
4 dl grädde, valfri fetthalt
½ tsk vaniljpulver
 
1 burk persikor
lika delar gelésocker
persikoskivor
jordgubbar

Blanda samman Gelésocker Multi, grädde och vaniljpulver i en kastrull och koka i ½ minut. Häll upp i portionsglas. Låt stelna i kylen.

Låt sockerlagen rinna av persikorna och mixa slätt, sila genom en fin sil. Späd ev ut med lite vatten. Mät upp mängden och häll upp i en kastrull. Ta sedan lika delar gelésocker och häll i. Låt koka ½ minut. Fördela gelén över pannacottan och ställ in i kylen. Garnera med skivor av persika och jordgubb.

9 svar to “Vaniljpannacotta med persikogelé”

  1. Katarina 3 april , 2013 den 14:24 #

    Jag använder också gelésocker när jag gör pannacotta, smidigt! Så fina du gjort.

  2. Sara på Vardag.nu 3 april , 2013 den 15:30 #

    Gelesocker is the shit! Så himla enkelt och skönt att slippa bismaken av gelatinet. Bra för vegetarianer också 🙂 Har inte ätit pannacotta sen nyår, nu är jag sugen!

  3. Pernilla 3 april , 2013 den 20:36 #

    Låter väldigt gott och vad smidigt med gelesocker, får jag nog prova 🙂

  4. Villa Ell 3 april , 2013 den 21:13 #

    Det där får ju testas med gelésocker! Pannacottan ser otroligt god ut iaf 🙂 Känns lagom med mindre portioner…

  5. Marie 4 april , 2013 den 09:34 #

    1: Jäklar vad gott det såg ut och låter! Älskar persika!
    2: Är det Anthon Bergs marsipan ägg du lagt ovanpå? MUMS isf! 😀 Det enda godis jag ätit i påsk haha

  6. Jessica 4 april , 2013 den 09:54 #

    Så smaskigt det ser ut 🙂
    Det blev chokladfondant med jodgubbar, blåbär och vanlijglass här hemma 🙂
    Kram på dig.
    Jessica

  7. Fröken M 4 april , 2013 den 21:28 #

    Men gud va gott !!
    Här ska det pysslas lite extra nu inför helgens kalas, och jag har några roliga idéer på saker jag vill testa att göra och bjuda våra gäster på om det lyckas 🙂

  8. Kajsa Johansson 4 april , 2013 den 23:53 #

    det låter riktit gott!!

  9. Linda 6 april , 2013 den 20:52 #

    Persikogelé lät gott! Fint var det också! Jag hade lika dana ägg på vår påsktårta.
    Tack för din kommentar hos mig, nu hittade jag ju till dig också.

Kommentera

