Klassisk påskbakelse

21 Mar

Jag tänkte börja tipsa om lite desserter, efterrätter och maträtter att bjuda på i påsk! Det är ju bara en vecka kvar till skärtorsdagen! Jag börjar med den mest klassiska påskbakelsen som finns. Nämligen rulltårtan med grädde och aprikos/persika.

Påskbakelse

3 st ägg
1½ dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vatten
 
2 dl äppelmos
 
3 dl grädde
1 burk aprikoser/persikor

 

Sätt ugnen på 225°. Lägg bakplåtspapper i en långpanna, 30×40 cm. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det försiktigt tillsammans med vattnet i smeten. Bred ut smeten jämt i långpannan och grädda genast i mitten av ugnen ca 7 min.

Strö lite socker på kakan och stjälp upp den på bakplåtspapper. Ta bort pappret som kakan gräddats på. Pensla med lite kallt vatten på pappret om det inte vill lossna. Bred på äppelmos och rulla ihop från kortsidan. Skär rulltårtan i 10 skivor. Vispa grädden. Lägg grädde och en aprikoshalva/två persikoskivor på varje skiva.

8 svar to “Klassisk påskbakelse”

  1. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 21 mars , 2013 den 13:38 #

    Det där är verkligen en klassiker:)

  2. Helena 21 mars , 2013 den 18:43 #

    Såna här klassiska påskbakelser är faktiskt riktigt goda och jag har nästam glömt bort dem trots att de är så enkla att göra. Gott!

    Hoppas att det går bättre med maten för Elsa!
    Har ni några speciell traditioner eller planer för påsken? Kramar

  3. Emma 21 mars , 2013 den 21:10 #

    Ja den glassen måste du testa, så god och len 🙂

  4. shadaim12 21 mars , 2013 den 21:13 #

    aha du menar pensionärsbakelsen som vi kallar dem 😉

  5. Sandra 21 mars , 2013 den 21:56 #

    Mmmmm min mormor bakar alltid dom till påsk!!! Min lille ettåring är riktigt matglad 🙂
    Kram

  6. Hanna - Mode, smycken och min vardag 22 mars , 2013 den 07:21 #

    De där påminner mig om min mamma. Hon gjorde såna när jag bodde hemma. De är så goda!

  7. Monica-Gravid med nr 1 22 mars , 2013 den 10:15 #

    Åh, dom är sååå goda 🙂

  8. Jennie & FrökenFlis 22 mars , 2013 den 10:18 #

    åh så enkelt och gott till påsk, tack för tipset 🙂

Kommentera

