Sofias matvetesallad med grillad kyckling

21 Feb

Det är dags för ännu ett inhopp av Sofia, min största hälsoinspiratör! Denna vecka blir det en god sallad och ett bra kycklingtips. 

29e07e803ee811e2890222000a1fb0b2_7

Matvetesallad med grillad kyckling

Jag åt en likande sallad på ett kafé en gång och bestämde mig för att göra en egen variant. Matvete är ett nyttigare alternativ till snabba kolhydrater och innehåller nästan dubbelt så mycket protein som vanligt ris, vilket håller dig mätt längre.

Middag som funkar lika bra till lunchen dagen efter.

Recept:
– Matvete
– Babyspenat
– Rödlök
– Lätt soltorkade tomater (mycket saftigare och godare än vanligt soltorkade)
– Fetaost
– Grillad kycklingfilé

Koka matveten efter instruktionerna på förpackningen. Hacka eller skär rödlöken i tunna bitar, dela tomaterna i mindre bitar och blanda ihop med matveten, babyspenaten och fetaosten. Servera med grillad kycklingfilé. (Vill man ha en sås till kan man blanda turkisk yoghurt med curry och lite chilipulver)

Tips! Börja veckan med att slänga in en hel förpackning med kycklingfilé i ugnen, så har du färdig kyckling redo hela veckan.

7 svar to “Sofias matvetesallad med grillad kyckling”

  1. Emma 21 februari , 2013 den 19:19 #

    Ok då ska jag leta lite i kokböckerna 🙂
    ja visst är rosa lack fint, om du har rosa lack får du gärna vara med någon gång på pink thursday 🙂

  2. Maria 21 februari , 2013 den 19:27 #

    Detta måste jag prova på! Lät riktigt gott!

    Sv: Det är mest för att jag var sugen på att testa lite nytt medans Nöjesgalaxen ligger på is 🙂

  3. Linnea - fotoblogg 21 februari , 2013 den 19:31 #

    sv: Tack så mycket! 🙂 Det var gott 🙂

  4. Fröken M 21 februari , 2013 den 20:19 #

    Det ser gott ut ! Jag har faktiskt aldrig testat matvete !! 🙂

  5. Isabelle 21 februari , 2013 den 21:18 #

    Mumma! Det ska jag verkligen testa! Kyckling är ju sååå gott och matvete har vi börjat med här hemma och det är också gott 😀

  6. Leila 22 februari , 2013 den 10:45 #

    Hehe Jaa det händer alltid saker 🙂 Va mysigt det låter att åka o bada!, det var alldeles för länge sen! Jag är ledig fram till den 3:e mars så det vore riktigt kul ifall vi skulle kunna få till någon dag o ses 🙂 Kramis Leila

  7. Sofia 26 februari , 2013 den 19:54 #

    Vad glad jag blir för dina snälla ord. 🙂

Kommentera

