Sofias Bananpannkakor

11 Feb

Jag har ju som bekant börjat äta nyttigare och jag har märkt att det är fler av er som gärna tar del av nyttiga och hälsosamma recept. En som inspirerat mig mycket med sina tränings- och matinlägg är Sofia som driver bloggen Born in May så jag frågade henne om hon ville skriva några gästinlägg med recept som kan inspirera. Jag är jätteglad att hon ville dela med sig och här kommer det första(av förhoppningsvis många) inlägget!

Bananpannkakor

Första gången jag provade att göra bananpannkakor var det som en uppenbarelse. Jag hade varit skeptisk innan då jag trodde att det bara skulle smaka banan, men det gjorde det inte. Tillsammans med turkisk yoghurt och färska bär gifter sig allt i munnen. 

Perfekt frukost, brunch eller mellanmål, med bra protein i både äggen och yoghurten som håller dig mätt länge.

Recept för 2 personer:
– 5 ägg
– 2 bananer

Mixa ihop till en slät smet och stek som vanliga pannkakor (smeten ska också funka att använda i våffeljärn, men eftersom jag inte har något har jag aldrig provat själv). Det kan vara lite svårt att vända pannkakorna (har inte kommit på knepet här), men trots att dom blir lite trasiga, smakar dom lika gott.

Exempel på tillbehör:
– Turkisk yoghurt
– Färska bär
– Varma hallon

Tips! Tänk på att bananen är sötare ju mognare den är.

IMG_0254

15 svar to “Sofias Bananpannkakor”

  1. Pernilla 11 februari , 2013 den 12:02 #

    Tack 🙂

    Mumsigt med banan pannkakor, vi brukar göra bananplättar till pojkarna med någon fil i. Man kan variera det så mycket.

    Hoppas också ni får en bra vecka, kram kram.

  2. Mia 11 februari , 2013 den 13:24 #

    Mmmmm smarrigt som bara den!!

    Snabbkikar in hos dem jag inte hälsat på på länge och så ut igen lika snabbt 😉 tur vi ses på Insta ♥

    kramkram

  3. Fröken M - Vinn en barntallrik från Silly ! 11 februari , 2013 den 13:34 #

    Mums !! den där bilden gör ju att man vill testa på stört !!
    Jadu, att ta en pw med nästan 20 kg i pulkan bakom var ingen lek. Nästan jobbigare än att springa faktiskt och svetten bara rann… !?
    Kram

  4. Felicia 11 februari , 2013 den 15:07 #

    Ahmen vadåå gott!!!

    Men kvinnnaaa, sålängesen jag kikade in, hur är det med lilla Elsa? Ska kika igenom de skyddade lite senare tänkte jag!

    Pussar och kramar

  5. Isabelle 11 februari , 2013 den 15:48 #

    Mums så gott! Måste jag verkligen prova! 😀

    Gilla verkligen när du delar med dig av hälsosamma recept! Grym inspiration!!

    Kramar!

  6. Ann-Sofi MATSAFARI 11 februari , 2013 den 18:16 #

    Låter jättegott:)

  7. jenny - mammaliv i nashville 11 februari , 2013 den 20:01 #

    De där pannkakorna är SÅ goda!! Jag brukar blanda en halv banan, ett ägg & 2 tsk peanut butter, vispa ihop & sedan steka två fluffiga pannkakor 🙂 Perfekt för mig & August att dela på! Och SÅÅÅ GOTT 🙂

  8. Linnea 11 februari , 2013 den 20:03 #

    Åh, ser riktigt mumsigt ut! 🙂

    sv: Ja, dom är jättesköna! 🙂

  9. Jeanette 11 februari , 2013 den 20:13 #

    Jättegott! Men när ja provat de har det blivit en tråkigt sörja.. Gott, men det ser väldigt oaptitligt ut 🙂

  10. Amy's piece of cake 11 februari , 2013 den 22:41 #

    Dessa ser riktigt smarriga ut… har aldrig gjort bananpannkakor men sett på flera håll… ska testas vid tillfälle, kram!

  11. Kristin @ The Chocolate Box 12 februari , 2013 den 00:03 #

    Så fiffigt! Måste jag prova nångång 🙂

  12. Clara 12 februari , 2013 den 00:04 #

    Så gott med färska jordgubbar till!

  13. anniepiie 12 februari , 2013 den 10:24 #

    Men jag dör så gott!! 😀 Jag som älskar jordgubbar oxå!! 🙂 SV: hihi jaa, vi är tvåäggstvillingar! 😉 Jaa, jag är glad att jag gick på dendär utbildningen… Ha de bäst!! Kramis

  14. Sanna 14 februari , 2013 den 09:47 #

    Yummie, helt klart något för mig! Äter inte gluten just nu så jag blir lite extra glad 🙂

  15. Marie 15 februari , 2013 den 11:50 #

    Bra tips där! Det ska jag oxå testa!!

Kommentera

