Pasta med salami och ägg

5 Feb

Denna pasta hittade jag bland recepten till ICAs billiga veckan. Även om vi inte köper hem kassen så är det ett bra ställe att hämta inspiration till vardagsmaten. Det är ju så tråkigt att äta samma 6-7 rätter vecka ut och vecka in.

Jag valde att lägga till paprika då jag saknade zucchini hemma men nästa gång ska jag ha med båda grönsakerna. Sedan la jag till creme fraiche för att få upp fräschheten och göra rätten lite krämigare.

pastasalamiägg
4 portioner pasta
1 zucchini
1 gul lök
1 gul paprika
1 msk smör eller margarin
240 g skivad salami
1 dl gröna oliver med pimiento
3 msk frysta örter (provencalska)
1 dl creme fraiche
4 ägg
2 krm salt
1 krm svartpeppar 

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Skär zucchinin i 2 cm stora tärningar. Skala och finhacka löken. Strimla paprika. Fräs grönsakerna i matfettet i en stekpanna. Skär salamin i strimlor. Blanda ner dem med grönsakerna och låt fräsa med någon minut. Vänd ner pastan. Grovhacka oliverna. Strö över dem och örterna. Rör ner creme fraiche. Vispa ihop ägg, salt och svartpeppar i en bunke. Häll ner äggen i pastan och rör med en trägaffel så att äggsmeten blir stekt.

12 svar to “Pasta med salami och ägg”

  1. tess 5 februari , 2013 den 14:04 #

    Ja jag gillade inte festivalen som vanligt ska jag väl tillägga och gosa låten…. men näe den gillade inte jag… skrattar.

  2. Emma 5 februari , 2013 den 16:33 #

    Jag har aldrig varit ett fan av Danny så tyckte inte att han gjorde bra ifrån sig som programledare, det var ju bara en programledare tyckte jag..

    Läste om din kokboksutmaning är det bara att haka på och göra ett recept och blogga om det och sen maila dig eller? Vad händer sen:)?

  3. Becka [fotoblogg] 5 februari , 2013 den 17:13 #

    Åh så otroligt gott.
    sv: Åh, de recepten är absolut de godaste. Otroligt goda alla tre! Rekommenderar jag varmt.
    Tusen tack för din fina kommentar vännen!
    Tisdagskramar. ♥

  4. Helena 5 februari , 2013 den 19:44 #

    Smidiga vardagsrecept uppskattas mycket! Det här ska jag testa nästa vecka. Jag planerar in det redan nu i veckmatsedeln:)

    Jaa, testa du den nyttigare varianten av chokladbollar! Det går ju att blanda i diverse nyttigheter i dem. Det är i´nte lätt när sockeruget sätter in. Jag får dippar varje eftermiddag när jag börjar bli trött och hungrig och måste då ha något sött att stoppa i munnen. Något jag måste jobba på…hehe:)

    Vad skönt att ni är pigga igen!!!
    Kramar

  5. Jeanette 5 februari , 2013 den 20:00 #

    Så gott det lät! Alltid bra med nya tips på vardagsmat så de får vi nog prova någon gång!

    Visst är servisen fin!

  6. Therese - Sockenvägens Söta 5 februari , 2013 den 20:35 #

    Vilket bra recept, det har jag missat, men kommer att testa nu då du tipsar dock utan paprikan då min mage inte tål det som det verkar… Men knske lite sockerärtor i för att få lite krunch i det hela. KRAM KRAM

  7. Jasmine 5 februari , 2013 den 20:40 #

    Mums, det ser gott ut.

    Svar: Haha, tack fina du. Jag tycker att det är roligt att baka. Du är en STOR inspiration, det hoppas jag att du vet.

    Att träffa dig vore toppen! Kanske kan du ta med dig Elsa. 🙂
    Nästa vecka jobbar jag bara på onsdag och fredag, dock upptagen under helgen. Jag träffar dig gärna då, om det passar?

    Kram

  8. Johanna 5 februari , 2013 den 21:27 #

    Åh, mums mums! Allt du lägger upp ser så gott ut 🙂

  9. Lottiz - Fotograferande fyrabarnsmamma 5 februari , 2013 den 21:32 #

    Lät gott. Tack för receptet. Alltid bra när andra delar med sig av recept för som du säger vill man ju ha variation.

  10. Mårtenssons kök 5 februari , 2013 den 23:16 #

    Det häftet tar vi också gärna inspiration från, brukar alltid finnas en del bra recept där. Detta lät ju gott!

  11. Sanna 6 februari , 2013 den 09:30 #

    Mmmmm, älskar pasta! Låter gott med något sådär riktigt salt i.

  12. Loova 6 februari , 2013 den 09:54 #

    sv; Berätta gärna hur det blev och vad du tyckte sen =)

Kommentera

