Christinas Red Velvet Cake

24 Jan
 Igår såg jag att Hela Sverige bakar-vinnaren Christina Gyllner har fått en plats i Mitt kök på tv4. Kul att återigen se henne baka massa smarriga saker! Igår bakade hon denna läckra Red Velvet Cake, det har jag aldrig ätit men måste prova.

redvelvetchristinabildkälla: http://bakedwithstyle.com/

2.5 dl mjölk + 1 tsk vitvinsvinäger 
6 dl vetemjöl 
5 dl strösocker 
1 msk kakao 
0.5 tsk salt 
1 tsk bikarbonat 
2 st stora ägg 
3.5 dl neutral olja 
1 msk vitvinsvinäger 
0.25 tsk äkta vaniljpulver 
ca 2 tsk röd färgpasta (alt röd hushållsfärg) 
 
600 g cream cheese 
150 g smör, rumstempererat 
0.5 tsk äkta vaniljpulver 
10-14 dl siktat florsocker, måtta efter egen sötma

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla två st 20 cm springformar.Blanda din egen buttermilk på mjölk och vitvinsvinäger. Låt stå några minuter. Mjölken

kommer att separera sig. Det är ingen fara. Det ska vara så. Blanda mjöl, socker, kakao, salt och bikarbonat i en skål. Ställ åt sidan. Vispa upp äggen lite lätt. Tillsätt olja, buttermilk, vinäger, vaniljpulver och röd färgpasta. Häll i lite av de torra ingredienserna, lite i taget. Vispa ordentligt så att allt är blandat. Fördela i de två formarna och grädda i ca 30-40 minuter tills en tandpetare kommer ut ren. Låt svalna på galler.

Vispa cream cheese och smör slätt och fint. Tillsätt vaniljen. Tillsätt lite florsocker i taget. Vispa inte för länge då frostingen kan bli för lös. Skär av toppen på botten om den är ojämn. Lägg på ett lager med frosting.  På med lager två, låt botten vara uppåt så du får en jämn fin tårta. Använd resterande frosting och lägg ett lager på toppen och runt om kanterna. Låt stå i kylen minst 60 min så att tårtan stelna innan servering.

9 svar to “Christinas Red Velvet Cake”

  1. Mårtenssons kök 24 januari , 2013 den 17:16 #

    Red Velvet Cake är verkligen så gott, och bara namnet får en att vilja baka och äta den igen!

  2. Jenny - mammaliv i Nashville 24 januari , 2013 den 19:14 #

    Mmm!! Andrews favorit! 🙂 måste baka denna tilö hans födelsedag!

  3. vivi 24 januari , 2013 den 19:33 #

    Måste pröva att baka den också, jag har ett recept i Limelinos tårtbok 🙂
    Det var ett tag sedan jag bakade, men just nu hinns det inte eller orkas för den delen, får väl baka ngt till min födelsedag iaf.

    Kul med cafetesterna du ska börja göra i STHLM , det gillas !!
    Ledsen om det blir kort kommentar, men det är mycket nu … 🙂
    Kramar

  4. Therese - Sockenvägens Söta 24 januari , 2013 den 20:18 #

    Mums! Vi har en del födelsedagar och middagar inplanderade framöver, detta vore kanske en passande dessert… tack för tips! KRAM

  5. Nathalie 24 januari , 2013 den 20:47 #

    Har heller aldrig testat faktiskt! Man kanske skulle testa att baka den i helgen?

  6. Johanna 24 januari , 2013 den 22:10 #

    Åh, det såg gott ut!

  7. Helena 24 januari , 2013 den 22:56 #

    Åhh, mums! jag har gjort Red Velvet Cake en gång och den var superbt god. Jag tycker den är läcker när man skårar tårtan och ser de röda bottnarna. Kul att hon kommer vara med i Mitt Kök:)

    Hur går det med ert kök? många kramar

  8. Kristin @ The Chocolate Box 25 januari , 2013 den 00:10 #

    Åhå, kul att hon är med i Mitt Kök! Då måste jag försöka kolla på det lite oftare 🙂

  9. anniepiie 25 januari , 2013 den 10:05 #

    Både låter och ser fantastiskt god ut! 😀

Kommentera

