Svampsås

15 Jan

Måste tipsa om svampsåsen jag gjorde på nyårsafton, den blev gudomlig om jag får säga det själv men så är jag en riktig svampälskare också! 

svampsås

250 g svamp(t ex champinjon, skogschampinjon etc.)
½ rödlök
2 msk smör
2 msk mjöl
3 dl grädde
2 dl mjölk
1 köttbuljongtärning
salt och peppar

Skiva champinjonerna och hacka rödöken fint. Smält smöret i en kastrull och fräs lök och svamp. Strö över mjöl och rör om. Häll på mjölk, grädde och lägg i en buljongtärning. Låt småkoka i 5 min. Smaka av med salt och peppar. Ta av kastrullen från plattan och mixa med en stavmixer!

 

22 svar to “Svampsås”

  1. Marie 15 januari , 2013 den 13:12 #

    Ja visst är det så, och jag som har druckit så mycket kaffe borde ju dricka sjuka mängder vatten men icke.
    Jag älskar svamp, ska testa den där nästa gång det är såsdags.

  2. kaffehörnan 15 januari , 2013 den 14:23 #

    Vad gudagott

  3. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 15 januari , 2013 den 14:50 #

    Ja jag förstår inte varför jag själv inte kan vara nöjd, hade någon annan skrivit att de gjort det där så hade jag berömt dem:S Lustigt hur man kan trycka ner sig själv så mycket hela tiden. Men jag har höga krav på mig själv, mål att nå osv.. Sen har jag ju som nyårslöfte att träna minst 7 timmar i veckan, men ev får jag besök till helgen och då uteblir oftast träningen och då blir jag rädd att jag inte lyckas få ihop 7 timmar denna veckan. rörigt!

    Kramar

  4. Isabelle 15 januari , 2013 den 17:23 #

    Svampsås är ju SÅ gott!! 😀 Mamma brukar göra en helt himmelskt med lök i också, muuums!

  5. Kajsa Johansson 15 januari , 2013 den 18:05 #

    Det låter gott! Svampsås är så gott! 🙂

  6. Becka [fotoblogg] 15 januari , 2013 den 18:14 #

    Mums. 😀
    sv: Åh verkligen, dem är så otroligt goda! Så glad jag blir att du uppskattar receptsamlingarna. Tack för din fina kommentar vännen! ♥

  7. Linda-Mamma till Alfred 15 januari , 2013 den 19:22 #

    Hihi Karlsson På Taket? Ja han är den lilel charmören med alla miner vår lille stjärna;)
    Mmm skymtar Hasselbackspotatis där;)

  8. Renata 15 januari , 2013 den 21:16 #

    Åh mumma, jag älskar champinjoner, måste skriva av receptet!

  9. MW design 15 januari , 2013 den 21:40 #

    Älskar svampsås! Låter så gott 🙂

  10. Nathalie 15 januari , 2013 den 22:29 #

    Låter väldigt gott, måste jag testa nästa gångnas gör sås och att man mixar svampen är perfekt eftersom symbol inte klarar av konsistensen på svamp 😉

  11. Nathalie 15 januari , 2013 den 22:31 #

    Gode Gud för ipadens stavningsprogram! Det ska stå nästa gång jag gör sås och sambon är inte förtjust i svampens konsistens 😉

  12. rhulth 16 januari , 2013 den 04:53 #

    Låter gott med svampsåsen :)!

    Sv: Kul att du hade en lärare som sporrade dig ordentligt i alla fall, sådant är trevligt. Vad kul att du också gillar att skriva, det älskar jag! Jag läste för övrigt också Engelska C :).

    Ja, det är riktig tur att jag har E (inte bara för träningen ;)) men det hjälper ju självklart. Jag tränade på SATS tidigare också och det var jättehärligt, dock är det ju så himla dyrt, så jag känner att jag inte har råd med det längre. Inte just nu i alla fall. Förstår att ryggmusklerna måste byggas upp, är du i Stockholm nu alltså?

    Vi hade en ganska så informell babyshower ändå. Tror att jag kan leta fram lite bilder ifall du vill ha dem mejlade? Men vi var hemma hos hon som höll i det hela, och vi hade jättetur med vädret så vi satt utanför hennes lilla torp i solen och hade dukat bord därute. Det var som ett knytkalas så vi hade kommit överrens om vad var och en skulle fokusera på, ifall det var mat eller efterrätt. Sedan var det söta små babydockor (jättejättesmå i miniformat) som låg utspridda på bordet och sedan var det någon som hade gjort söta blommor med klubbor, svårt att förklara men ska se ifall jag hittar bild. Sedan hade vi M på festen, som är i din klass skulle jag tro, som gjorde världens finaste tårta!

    Kram på dig

  13. Maria - mamma till Liam ☆ 16 januari , 2013 den 08:42 #

    Åh låter riktigt gott 🙂

  14. anette 16 januari , 2013 den 11:55 #

    Hmmm den där såsen ska jag göra… Min son som säger att han haaatar svamp men älskar sås kanske kan komma att gilla denna.. Eftersom man mixar den så kanske han kan äta den eftersom han inte ser svampen. ”Hackebackpotatis” gillar han iallafall

  15. Helena 16 januari , 2013 den 21:19 #

    Svampsås är så gott och passar till många rätter. Jag måste testa och göra den mixad som du gjort. Har aldrig testat det innan.

    Ja, vad vore livet utan goa och mysiga vänner?! Vi hade så trevligt tillsammans och man känner sig glad resten av dagen. Hoppas att du lär känna lite fler mammor och barn runt där du bor. Det tar ju lite tid att lära känna nya människor men med barn är det mycket lättare och en naturlig anledning. Kram vännen!

  16. Nathalié - Äntligen gravid 17 januari , 2013 den 20:20 #

    tänkte göra svampsås imorgon! ska nog prova på detta receptet :). men är känslig mot lök, men kanske går ändå med rödlöken. gul lök kan jag inte äta alls, får väldiga kramper i magen och tarmarna så det känns som tarmvred (som det låter iaf :P). är så sugen på fläskkött, potatis och svampsås till fredagsmat hehe.

    sv Ja visst har de?! Jag skulle kunna spendera tusentals kronor på H&M haha. Men jag får allt bromsa mig själv, hihi :). De har så mycket fin hemtextil, både till barn och övriga hemmet :).

  17. anniepiie 17 januari , 2013 den 20:58 #

    Men så gutt! 😀 Jag gillar hasselbackare oxå! 😉 Mums!! SV: Jaa, på sommaren blir det mkt ordgubbsätande! 🙂 Ha de bäst!! Kramis

  18. Anneli 17 januari , 2013 den 21:31 #

    Har ju faktiskt lite champinjoner här hemma så detta måste testas 🙂

  19. Jasmine 17 januari , 2013 den 22:18 #

    Mums, jag skulle vilja smaka på din svampsås. 🙂

    Svar: Mitt år har börjat bra, ja. Min kropp reagerar dock på stress vilket gör att jag inte riktigt är i form.
    Hur har dina första veckor av året varit?

    Kram

  20. Lovisa 19 januari , 2013 den 09:36 #

    Tack för tipset:)

  21. Therese - Sockenvägens Söta 19 januari , 2013 den 13:14 #

    Lät inte dumt, gör nått liknande med trattisar, men har då i kikkomans soya också… Får nog ta upp en stek å kanske göra svampsås och hasselbackisar till morgondagens middag… Önskar dig en fortsatt trevlgi helg! KRAM

  22. Johanna / Fru form o fix 21 januari , 2013 den 10:31 #

    Svampsås var länge sedan jag gjorde, har mest gjort stuvning den sista tiden. Tack för tips!

Kommentera

