Kokostoscakladdis!

7 Jan

Är det något jag älskar så är det kladdkaka och toscakaka så varför inte göra en toscakladdkaka! Men jag har i detta receptet bytt ut mandeln till kokos, det passar bättre till en chokladig kaka. Denna är perfekt att skära i små eller stora bitar och stoppa in i frysen!

kokostoscakladdkaka!

200 g smör
4 ägg
6 dl socker
3 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 dl kakao
1 tsk salt
200 g kokos
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1½ dl grädde
75 g smör

Sätt på ugnen på 200°C. Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25×35 cm med bakplåtspapper. Smält smöret. Rör samman ägg, socker, mjöl, vaniljsocker, kakao och salt. Rör sist i smöret. Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15-20 minuter(den ska ha fått en liten skorpa, annars sjunket toscasmeten igenom). Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter. När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg. Låt svalna och ställ sedan i kylen någon timme och skär sedan i rutor.

15 svar to “Kokostoscakladdis!”

  1. Katarina 7 januari , 2013 den 13:19 #

    Mums, så gott! Kram

  2. jenny - mammaliv i nashville 7 januari , 2013 den 14:41 #

    gaaahhhh! Denna kan jag inte motstå! Gudars så gott!!

  3. Nathalie 7 januari , 2013 den 15:55 #

    Åhhhh den måste testas. jag älskar kokos!!

  4. felicia- 7 januari , 2013 den 20:43 #

    ååå men guu så god den ser ut! Annorlunda är alltid godast enligt mig

  5. Ann-Sofi 7 januari , 2013 den 21:04 #

    LÄCKERT!!!

  6. Maria - mamma till Liam ☆ 8 januari , 2013 den 11:16 #

    lät gott! 🙂

  7. syns du inte så finns du inte! 8 januari , 2013 den 20:03 #

    Åh va gott de ser ut de måste jag nog prova nån dag 🙂

  8. Kristin @ The Chocolate Box 8 januari , 2013 den 22:04 #

    Ooh, det lät inte helt dumt! Två så goda grejer tillsammans måste ju bli bra 😀

  9. kajsa johansson 9 januari , 2013 den 18:02 #

    Det låter spännande! Något jag ska prova 🙂

  10. Pernilla 9 januari , 2013 den 19:32 #

    Mums mums 🙂
    Gjorde ju sådan när pojkarna fyllde 1 år, så god. Får nog snart baka en sådan igen.

    Kram kram.

  11. Marie 9 januari , 2013 den 20:38 #

    Ser riktigt gott ut! Men nu är det kakstopp tills jag åket till Mexico 🙂

  12. anette 11 januari , 2013 den 15:17 #

    Denna kaka kallas också för Ryttarkaka har jag fått lära mig. En kompis till skrev alltid på FB att de bakade Ryttarkaka så jag kollade upp receptet o har bakat den själv ett par ggr. Helt underbart god..

  13. Anna 12 januari , 2013 den 14:13 #

    Åhh, den kaka är ju bara så sagolikt god! En riktigt favorit hos mig!
    Ha en fin helh!

  14. Ansibecki 12 januari , 2013 den 23:14 #

    Det här verkar ju jättegott 🙂 Förresten, kul med hälsomat som tema, fast jag gör gärna ett undantag i allt det nyttiga och äter en sån här med 🙂

  15. Maria husetfullt 12 januari , 2013 den 23:27 #

    Låter underbart gott. Den kakan ska jag pröva att baka,

Kommentera

