Juliga småkakor

19 Dec

Julen handlar inte bara och lussekatter, pepparkakor och julgodis; varför inte baka sju sorters julkakor också? Här nedan har jag bakat två varianter med juliga smaker. Men det finns ju massor av andra goda kakor att baka!

julkakor

Saffransdrömmar med mandel

100 g margarin eller smör
3 dl socker
1 paket(0,5 g) saffran
1 dl neutral olja
1 tsk hjorthornsalt
4-4½ dl vetemjöl
20 mandlar

Rör samman matfettet, sockret och saffran i en matberedare, med elvispen eller för hand. Tillsätt oljan lite i taget. Blanda i hjorthornssaltet och vetemjölet. Forma dem till ca 40 runda bollar och tryck dit en halv mandel på varje. Lägg dem på bakplåtspapper på en plåtar. Grädda kakorna mitt i ugnen i 150 grader, ca 20 minuter. Låt kakorna svalna på galler.

 

Polkacookies

150 g mörk choklad
100 g smör
1 ½ dl socker(brun farin om du vill)
1 ägg
2 dl mjöl
1½ dl havregryn
1 tsk bakpulver
100 g krossade polkagrisar

Smält chokladen tillsammans med smör i micron, 20 sek i taget. Rör ner socker. Blanda sedan i ägg, mjöl, havregryn och bakpulver. Tillsätt några droppar mintarom för att få mer mintsmak. Rör ner den krossade polkagrisen i smeten och forma sedan till ca 50 bollar. Tryck ut dem lite på en plåt. Tänk på att lägga ut dem med stort mellanrum då de flyter ut.  Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 min.

13 svar to “Juliga småkakor”

  1. mina 19 december , 2012 den 13:59 #

    Alltid så duktig med bakning söta..kram kram

  2. Amy's piece of cake 19 december , 2012 den 15:37 #

    Klart julen handlar om kakor också…i synnerhet om du har saffran i de också. Mums!

    Sv: Kan förstå att det är svårt att komma fram på vissa ställen med barnvagn… det var rätt så bökigt att köra den i snö minns jag… nu har vi ingen barnvagn… de små blir stora minsann! 🙂

    Har ni kommit i ordning med allt nu och även inför julen? Vi firar hos svärmor och myser riktigt bra med familjen 🙂 Kram!

  3. Renata 19 december , 2012 den 19:49 #

    De där saffransdrömmarna måste jag baka!!!

  4. Pernilla 19 december , 2012 den 20:24 #

    Kul att du tycker det, mm var dem inte precis 1. Innan vi hinner blinka är det väl deras 2 års dag….

    Du är så påhittig med allt du bakar, hehe 🙂

    Ha det fint och ta hand om er, kram kram.

  5. Lottiz - Fotograferande fyrabarnsmamma 19 december , 2012 den 21:30 #

    Du är verkligen duktig på att baka. Ser så gott ut. Du har inte något bra recept på godistårta? Min son önskar sig en godistårta när han fyller. Vet inte riktigt vilken botten jag ska ha och vilken fyllning.

  6. Mårtenssons kök 19 december , 2012 den 22:12 #

    Kul idé att smaksätta de klassiska småkakorna med lite juligare smaker, saffransdrömmar låter riktigt gott.

  7. Helena 19 december , 2012 den 22:19 #

    Tack för recepten! De måste jag testa även om det kanske inte blir sju sorters kakor till fikat.
    Ikväll har jag gjort en extra sats med Rocky road för det var någon som nallat rejält i burken (inte jag). Nu måste jag hitta ett bättre gömställe:))
    Var firar ni jul någonstans?
    Kramar

  8. Maria - mamma till Liam ☆ 20 december , 2012 den 08:14 #

    åh måste testa polkacookies! låter gott 🙂

    sv; ja våra gardiner i vardagsrummet är så tråkiga så kände att det allt var på tiden för nya 🙂

  9. sockenvagenssota 20 december , 2012 den 08:41 #

    Polkacookies bakas faktiskt här med, men redan i november så de är slut redan ;-P Å jo, nog har mitt julbord måsten som grisfötter, gravad älgfilé, rökt älghjärta, inlagd älgtunga, en speciell skaldjurspaj, gin och lime ravad röding och mamma sill, omelett med kantarellstuvning m.m. Däremot har vi skippat allt vad presssylta och rullsylta och sådant heter ………. Önskar dig en fin torsdag ❤ KRAM

  10. Vivi 20 december , 2012 den 10:59 #

    MMMMMMMmmmm ingen av dem lät helt fel, men kakor blir det inga i jul, satsar fullt ut på tryfflarna ;P
    Jag hoppas de blir bra och att jag kan skicka in ngn av dem till din jul-utmaning ;P

    Sv. Tack söta du vad guillig du är 🙂
    Det ska nog gå bra med jobbet, ska som sagt engagera mig i annat på fritiden och låta det ta upp min tid & mina tankar 🙂
    Berättar i eftermiddag om vad jag ska pyssla med 😉

    Om vi inte hörs innan så en riktigt god jul!! Jag kommer nämligen ta en liten bloggpaus över julhelgen. Inlägg komemr trilla in, men jag komemr nog inte svara på kommentarer förrän i mellandagarna.
    Kramar !

  11. Sofia 20 december , 2012 den 18:57 #

    Drömmarna kan jag tänka mig är grymt goda. Det är min favoritkaka. 🙂

  12. Under mina lockar 20 december , 2012 den 20:05 #

    Oh, de där polka/chokladkakorna verkar riktigt smarriga. 🙂 Kram Caroline

  13. malin-helena 20 december , 2012 den 21:30 #

    Hejsan!
    Hur är det med dig? =)
    Jag har ju inte varit så uppdaterad i bloggvärlden nu det sista, jag är ju sådan där periodare när det kommer till bloggen. 😉

    Jag hoppas hela familjen mår bra. Har ni flyttat upp till sthlm än? :O (jag kommer ihåg att du sa det, men inte när flytten skulle ske.)

    Hum… julkakor. Jag hade tänkt att jag skulle göra massor med kakor och julgodis nu i år. Men jag har absolut inte hunnit med mig. =/ Och nu åker jag snart upp till mamma och pappa så det blir nog inget. Om jag inte få för mig att göra något hos mamma o pappa då. Men om jag gissar rätt är det nog mer än nog med sådant uppe där redan. 😉

    Ha det underbart bra!
    Kram. =)

Kommentera

