Mjuka pepparkaksgubbar med lemon curdgrädde

17 Dec

Efter julmiddagen är man ju proppmätt men det går alltid ner lite sött! För att variera mellan chokladaskar och ostkakor så kan man servera dessa mjuka pepparkaksgubbar men en väldigt frisk grädde. Bild på färdiga utförandet kommer efter jul när jag serverat gubbarna.

Du kan välja efter storlek efter form; gör muffins, en lite större kaka eller hela kakan i en form! Har du inte muffinsformar formade som pepparkaksgubbar kan du göra en mindre långpanna och trycka ut med vanliga pepparkaksutstickare!

pepparkaksgubbar

100 gr smör
2½ dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
5 tsk färdig pepparkakskrydda
2 dl gräddfil, creme fraiche eller filmjölk
 
Kristyr(blanda 1½ dl florsocker, 1 msk vatten)
 
3 dl grädde
½burk lemoncurd

Sätt ugnen på 175 grader: Smöra och bröa en rund eler avlång form.
Rör smör och socker poröst. Vispa äggen och blanda i.
Blanda de torra ingredienserna i en skål. Rör ner dom växelvis och gräddfil, creme fraiche eller filmjölk. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, ca 15 min för små, 25 min för större och 50 min för hela kakan. Ta ut kakan och låt den stå ca 5 min innan den stjälps upp. När kakan svalnat dekorerar du med kristyr. Vispa grädde och blanda med lemon curd, servera till

16 svar to “Mjuka pepparkaksgubbar med lemon curdgrädde”

  1. Lottiz - Fotograferande fyrabarnsmamma 17 december , 2012 den 15:20 #

    Det var ett intressant alternativ. Kanske man skulle prova sig på en dag.

  2. Pernilla 17 december , 2012 den 18:02 #

    Det lätt väldigt gott och vilken Idé. Aldrig fel med lite nya gottesaker efter all julmat, blir ju lätt att det blir samma.

    Ha en fortsatt fin vecka, kram kram.

  3. elinn 17 december , 2012 den 19:21 #

    mums! 😀

    ja absolut det är det bästa! 🙂
    kramis

  4. sofie mumsfillibaba 17 december , 2012 den 20:53 #

    Vilka söta formar! Var hittar man sådana?!

  5. anniepiie 17 december , 2012 den 21:33 #

    Låter verkligen intressant, lemond curd är ju såå gott! 🙂 God jul fina du! 🙂 Kramis

  6. Carro 17 december , 2012 den 22:04 #

    så oförskämt goda de verkar!

  7. Cecilia 18 december , 2012 den 07:51 #

    Så söta de blev med formarna 🙂

  8. Maria - mamma till Liam ☆ 18 december , 2012 den 08:42 #

    vad goda de ser ut! 🙂

    sv; ja jag blev lite besviken. tur nog blev det ordentligt firande i lördags istället 🙂

  9. sockenvagenssota 18 december , 2012 den 11:11 #

    Så söta! 😀
    Vår lilla Mac är 8 veckor och 2 dagar ❤
    KRAM

  10. Angelica 18 december , 2012 den 11:56 #

    Ser inget i receptet om lingonsylten du i beskrivningen nämner att du blandar i.

    • Eleonore 18 december , 2012 den 12:07 #

      Orginalreceptet hade lingonsylt i men jag hade inte i någon, glömde ta bort det i beskrivningen 🙂

  11. Marie 18 december , 2012 den 11:57 #

    muuuhums! De ser galet smaskiga ut! Och visst var det Saffrans semlor du såg, de blev galet goda! Fyllningen jag gör är bara föööör go! haha

    Om du är nyfiken på vad jag har i dem, så var det en del mandelmassa, en del smält smör, lite lite salt, en del kanel och socker. Sist brödsmulorna och lite grädde. Allt det kletas ihop till en sjukt go röra 😉

  12. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 18 december , 2012 den 12:01 #

    Riktigt söta gubbar. Hade vart kul att ha en sådan plåt med gubbar, men jag har inte sett någon sådan här (har väl i och för sig inte letat heller direkt).
    Jaså, haha jag hällde i lingonsylt i smeten bara för att det var en miniklick kvar i burken i kylen och jag tyckte den borde ta slut, hade ingen koll på att man har lingon i mjuk pepparkaka haha:)

    Men vad kul, känns det som om du kommer trivas i er lägenhet? Hoppas man får en lite titt på hur ni bor sedan?:)

    Med mig är det väl inte så bra, har fortfarande ont efter mina njurstensanfall och utöver det har jag blivit ordentligt sjuk också:( Lite illa att det blev såhär innan jul nu då jag inte har ork över för att fixa något alls knappt:( Mysigaste tiden på året blev lite förstört för mig detta året om jag säger så.

    Kramar

  13. Matilda 18 december , 2012 den 18:27 #

    låter gott! älskar lemon curd 🙂

  14. Helena 18 december , 2012 den 20:36 #

    Vilka fina peppisar! Jag vill också göra såna till julafton men vi får se om tiden räcker till. Det har varit grymt mycket på jobbet nu så pysslet och bakningen får står tillbaka.

    Klart att du ska skämma bort dina gäster med en massa godsaker! Du är så duktig och pysslig:)

  15. Sv: Jaa det är sjukt jobbigt att inte få sova ordentligt :/

    Åh så gulliga (goda) gubbarna ser ut 🙂

Kommentera

