Mozartpraliner

9 Dec

Varje år gör jag mozartkulor, en riktig favorit hos mig! Den innehåller ju allt man vill ha till jul; mandelmassa, nougat och choklad. Dock är jag väldigt trött på den runda formen och att rulla kulorna i choklad, det går ju åt mängder med choklad! Så i år har jag gjort en ny variant, mozartpraliner. Det är minst lika kladdigt som en kula och tar lite längre tid men blir så mycket finare!

mozartpralin

Jag gjorde 20 st.

ca 150 g mörk choklad
125 g nougat
ca 100 g mandelmassa
strössel i julig form.

Smält chokladen och pensla kanterna på en ischokladform(folie går lättast men går även med papper) men hjälp av en liten pensel eller baksidan av en sked. Låt stelna i kylen. Tryck sedan ner mandelmassa till hälften av formarna. Smält nougaten och häll i så att det är ett par milimeter kvar till kanten. Ta resterande choklad och täck nougaten. Dekorera med strössel.

9 svar to “Mozartpraliner”

  1. Pernilla 9 december , 2012 den 19:21 #

    Mums mums så gott 🙂

  2. Vivi 11 december , 2012 den 11:17 #

    Vilket bra tips !
    Är lite sugen på att göra mozart kulor i år igen, men får se om jag har tid och ork för två recept jag absolut vill göra är tryffel med laktrits/citron & med polkagriskross! Sedan ska jag nog komponera ihop ngt eget till dig utmaning, ngt med whiskey eventuellt … kanske en tryffel eller fudge 😉
    Jag har en plan … ;P

    Helgen har vä varit si så där, mycket krångel med jobb nu, men förhoppningsvis löser det sig på ena eller andra sättet innan veckan är slut. Lite andra spännande projekt igång dock 🙂
    Själv, hur känns det med nya lägenheten, går det bra med kök och annat ?

    Kram !!

  3. Matilda 11 december , 2012 den 18:27 #

    Ser helt himmelska ut! 🙂

  4. Marie 12 december , 2012 den 20:13 #

    Åh de där måste jag testa! Dags att börja fundera ut julens godsaker 🙂

  5. Lottiz - Fotograferande fyrabarnsmamma 12 december , 2012 den 20:45 #

    Mums det där lät super gott.
    Sv. Jag fick min vinst igår och påsen tog slut lika snabbt som jag öppnade kuvertet. De var super goda så nu kommer jag definitivt våga köpa dem och äta fler gånger 🙂 Tack snälla för vinsten.

  6. Jasmine 13 december , 2012 den 10:37 #

    Tack för tipset! Detta borde jag prova, jag som inte tycker om att ha händerna inkletade i både mandelmassa och nougat.

    Svar: Tack för din kommentar.

    Kram

  7. Cecilia 15 december , 2012 den 19:14 #

    Himla fina! Tyvärr gillar jag inte mandelmassa alls…

    Vad har ni för planer kring jul?

    Ber om ursäkt för sena svar men jag jobbar en del nu så jag hinner inte 🙂 Men det är bara positivt! Idag är första lediga dagen på över en vecka….

    kram

  8. Erica 18 december , 2012 den 12:24 #

    Vilka fina! Mozartkulor är så gott, och även pralinerna ser väldigt goda ut. 😀 Vi gjorde en gång mozartkulor med hemmagjord pistagemassa istället för mandelmassa (eftersom det tydligen är pistage i originalet), vilket blev ännu godare. 😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lördagstips v 50 « Fika med Eleonore - 15 december , 2012

    […] Mozartpraliner Chokladkola Mandelnougat med havssalt Snickerskakor Polkacookies Smältande snögubbe(varm choklad) Saffransbutterkaka Saftig saffranskaka […]

Kommentera

