Saffransbutterkaka med mandel

28 Nov

Jag är fortfarande förfärad över att inte ha en enda plåt till ugnen så det gäller att vara kreativ. Man klarar ju inte en jul utan lsaffransbullar!  Så istället för de klassiska lussekatterna fick det bli en butterkaka gjord på saffran med mandelfyllning. Allt man behöver är ju en sockerkaksform med löstagbar kant.

 
½ paket jäst
75 g smör
2,5 dl mjölk
125 g kesella
0,5 g (1 frp à 0.5 g) saffran
0.5 tsk salt
3/4 dl strösocker
ca 8 dl vetemjöl
 
75 g smör
100 g mandelmassa
 
1 st ägg
pärlsocker
mandelspån
 
Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet (d.v.s. smöret eller margarinet) i en kastrull. Häll i mjölken, rör om och värm till 37 °C . Häll en del av degspadet över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degspadet, kesella, saffran, socker och salt. Arbeta därefter med maskin eller för hand in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig. Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 30 min. Under tiden blandar du rumstempurerat smör med riven mandelmassa. Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank. Kavla ut till en stor platta och bred på fyllningen. Rulla ihop till en rulle och skär i ca 5 cm tjocka skivor. Ställ dom med snittytan uppåt i en form med löstagbar kant. Det ska vara lite mellanrum mellan dem. Låt jäsa under bakhandduk till dubbel storlek 20-30 minuter. Pensla brödet med uppvispat ägg. Strö över pärlsocker och mandelspån. Grädda lussekatterna mitt i ugnen 180°C i ca 35 minuter.
14 svar to “Saffransbutterkaka med mandel”

  1. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 28 november , 2012 den 12:24 #

    Vet du, jag hittade en ställbar plåt på Lidl i söndags, kostade bara 60:- så helt perfekt. Har bara haft en plåt innan och inte hittat någon ny att köpa. Men den här från Lidl hoppas jag kan duga så länge:)

    Det här med potatis på julbordet kanske har att göra med att en del serverar lutfisk som en julbordsrätt också. Vi gör det inte, men jag vet att vissa andra har det. Du ska inte äta julbord på IKEA i år då?

    Kramar

  2. Katarina 28 november , 2012 den 12:33 #

    Mums, vad gott!

  3. Widners mode 28 november , 2012 den 13:53 #

    Mums! Måste definitivt pröva receptet!

  4. Lisa 28 november , 2012 den 15:09 #

    så duktig du är 🙂

  5. Jeanette 28 november , 2012 den 20:55 #

    Så god den ser ut! Kanske man ska prova till någon adventsfika 🙂

    Igår hade hon strumpbyxor och en tunika som ”vanliga” kläder men tog på en extra tröja med luva också vantar när vi var ute. Hennes händer ville gärna komma upp 🙂

  6. sockenvagenssota 28 november , 2012 den 21:17 #

    Smart, har inte heller bakat ännu så hinner jag itne göra kramforsbullarna så testar jag kanske denna variant ist… KRAM!

  7. dianasdrommar 29 november , 2012 den 05:58 #

    Mums och du lyckades ju bra utan plåt 🙂 kram Diana

  8. Maria - mamma till Liam ☆ 29 november , 2012 den 08:08 #

    åh vad gott! vill testa flera av alla recept du lagt upp 🙂

    sv; ja jag tror och hoppas att träningstoppen kommer sitta bra 🙂

  9. tess 29 november , 2012 den 09:23 #

    Ja de har en collection för julen och finns speciellt under deras hemsida… kika gärna in. http://www.scrapitup.se

  10. Cecilia 29 november , 2012 den 10:50 #

    Det är kanske nåt man ska testa att baka nån gång 🙂 hehe

    Ja knäckebröden kan man allt ha till jul med, har du bakat knäckebröd någon gång?

    Okej ja men det är riktigt mysväder ändå. Men jag blir så seg av att bara vara inne med, fast jag avskyr att gå ut och frysa i onödan 😉 har ni mycket snö?
    Det snöar lite smått här ibland men inget lägger sig direkt.

    Jaså okej, du är från stockholm alltså… 🙂 hehe.
    Jag bor i Ödeborg, ligger 2,5 mil norr om Uddevalla =) Liten ort!

    Kram

  11. Johanna 29 november , 2012 den 11:06 #

    oh vad gott! 🙂
    Ja, she wolf är en riktigt bra partylåt!
    Haha, ja fast i år tänkte jag inte baka så mycket, hinner aldrig äta upp det, är iväg för mkt 🙂

  12. Helena 1 december , 2012 den 12:21 #

    Det blir bara bonus nu med lussebaket när det blir mandelfyllning i dem. Jag kan tänka mig att det är supergott! Så frustrerande att inte ha en plåt till ugnen när man är sugen på att baka. Du får låna av någon granne som kanske har en plåt till övers när de ändå är på jobbet.

    Tack för din fina komentar ❤ Jag har börjat med julbaket och först ut blev lussekatter och pepperkaksmuffins. Några sorters småkakor ska jag också göra. På julafton ska en del av släkten vara hema hos mig så det blir en del fixande med mat också.

    Helgen tillbringar jag hos dottern i Jönköping.Nu ska vi ta en tur ut å stan och handla några julklappar. Mysigt:)

    Jag önskar dig en trevlig helg! Bamsekramar!

  13. Jasmine 4 december , 2012 den 12:45 #

    Mums, det ser verkligen gott ut. Mandelfyllning låter smarrigt. Jag är imponerad över resultatet. Att baka butterkaka vill jag tro inte är det lättaste. Eller?

    Svar: Tack för din kommentar. ❤

    Kram

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lördagstips v 50 « Fika med Eleonore - 15 december , 2012

    […] Chokladkola Mandelnougat med havssalt Snickerskakor Polkacookies Smältande snögubbe(varm choklad) Saffransbutterkaka Saftig […]

Kommentera

