Paketkalendrar

22 Nov

När jag var liten fick jag en paketkalender av min mamma som hon hade gjort själv. På en broderad tavla fäste hon små paket i öglor med siffror på. Iår vill jag göra en men jag är ingen hejare på att sy. Istället finns det ju en mängd olika sätt att göra en egen julkalender. Här nedan ser du några tips.

  1. Gör ditt eller familjens favoritgodisar till jul och klä in de i fint papper. Sätt siffror på och lägg de i en skål. Gör en för varje familjemedlem eller bara till dig själv.
  2. Ta 24 st små presentpåsar, strutar, krukor eller annat och sätt upp på ett snöre. Sätt siffrorna i ordning eller sprid ut de så man får leta lite.
  3. Ta 24 st barnmatsburkar eller andra glasburkar, gärna i olika storlekar. Klä de i något fint tyg och sätt siffror på locken. samla på ett stort ljusfat.
  4. Köp 24 st presentaskar med fint mönster eller som du dekorerar själv. Sätt siffror på och ställ de på ett roligt sätt, t ex i form som en gran, ett torn eller annat.
  5. Köp ett kalenderhus från Panduro som du sedan kan måla mer personligt, t ex som ett pepparkakshus, ett rött hur med vita knutar, ditt eget hus eller något annat fint.
  6. Limma ihop 24 st stora tändsticksaskar till en kub och dekorera med fint papper, brads(små knoppar som du kan fästa på baksidan med två ”ben”), figurer och annat efter smak. En sån här kommer jag göra och bilder kommer så fort den är klar!

bildkälla: 1: spisa.nu 2. jabadabado 3. google 4. Lagerhaus 5. Panduro 6. malin-helena.se

8 svar to “Paketkalendrar”

  1. Pernilla 22 november , 2012 den 12:46 #

    Hejhej. Vilka bra tips du kommer med, man kan ju nästan ta vad som helst och göra till en fin kalender 🙂

    Man märker redan skillnad på att skorna hjälper Malte, han har mycket bättre stöd när han går. Det är så skoj att se.

    Ha det så bra, kram kram.

  2. Carro 22 november , 2012 den 14:16 #

    Vilka bra och roliga tips!

  3. Sofia 22 november , 2012 den 22:41 #

    Åh hade också en sån. Bästa var året när jag och min syster fick en karta som ledde till ett barbiehus på julafton. 😉

  4. dianasdrommar 23 november , 2012 den 06:52 #

    Fina ideer du kommer med 🙂 kram Diana

  5. Mia 23 november , 2012 den 08:14 #

    Du har så många och kreativa idéer du 😀 blir så inspirerad när man är här och hälsar på 😀

    Ja vi har provat olika tider, men tycker det blir högre o högre tryck på mässan, fler utställare och fler besökare. Vi var där tidigt, så vid 12-tiden började det bli trångt, dock stannade vi lite till så L & P fick se lite mer, de har ju inte varit på den mässan förut.

    Fredagskramisar 😀

  6. Helena 23 november , 2012 den 10:52 #

    När mina barn var små så köpte jag en kalender från Pandoro där man limmade ihop själva tavlan. Den såg ut som en tomteverkstad och alla figurer var färdiga att limmas på och sen skulle 24 ringar sys på. Den var jättefin. Fast jag måste erkänna att det var knepigt att komma på passande små paket till alla tre barnen.

    Vad fint det låter med ert kök. Jag tycker om den stilen på luckor. Förstår att du längtar tills det är på plats!!! Ett bra kök är ju hemmets hjärta ❤

    Jag ska kika in på spisas hemsida! Tack för tipset!

    Önskar dig en toppenbra helg! Många kramar

  7. Lottiz - Fotograferande fyrabarnsmamma 25 november , 2012 den 23:58 #

    Bra tips. Jag var bekväm och köpte tygpåsar och små saker och la i, men då jag har flera arn så får de inte ta en varsin varje dag utan en var tredje dag istället. Och sen får de en vanlig chokladkalender.

  8. MW design 26 november , 2012 den 21:14 #

    Hade också en paketkalender då jag var liten, det bästa med julen! 🙂

Kommentera

