Saftig saffranskaka

21 Nov

Jag kan inte låta bli att köra ett saffransrecept till! Saffranskaka är ju bland det bästa, en riktigt saftig kaka med massa smak och doft av saffran. När jag bakade denna så åkte till och med julmusiken igång.

200 g smör
1 paket(0,5g) saffran
2 ägg
3 dl socker
2,5 dl mjölk
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
florsocker

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant. Smält matfettet, låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Sikta ev över florsocker när kakan ska serveras.

17 svar to “Saftig saffranskaka”

  1. mandybeem 21 november , 2012 den 12:26 #

    hade jag haft en väl fungerande ugn hade jag så hårt bakat det där idag !! fin som tusan =D

  2. Maria - mamma till Liam ☆ 21 november , 2012 den 15:17 #

    åh det här måste jag testa! 🙂

  3. Isabelle 21 november , 2012 den 16:16 #

    Är så hungrig och så ser jag din saffranspannkaka… Det vattnas i munnen! 🙂

  4. Katarina 21 november , 2012 den 16:57 #

    Så gott! Härligt när julen närmar sig! Kram

  5. lilly 21 november , 2012 den 17:22 #

    åh jag ska testa de receptet. älskar saffran till jul! det kan väll inte vara farligt med lite oskyldig saffranskaka, man tjuvstartar väll ändå inte på julen då? det är ju inte lussekatter! 😛 jag ogillar att starta för tidigt med jul, det är därför jag frågar.

  6. Linda-Mamma till Alfred 21 november , 2012 den 18:43 #

    Mmm smarrigt!!
    Ja nu blir han liksom jätteglad när han får nya saker..skall bli underbart kul o se honom på julafton…=)
    Nee men vi ses säkert irl ngn gång framöver;)

  7. Angus 21 november , 2012 den 18:47 #

    mm gottit! är så sugen på allt gott som kommer nu, saffran och pepparkaka!

  8. William 21 november , 2012 den 19:15 #

    gott:D

  9. Lottiz - Fotograferande fyrabarnsmamma 21 november , 2012 den 22:05 #

    Vad gott medd saffran, skulle med viljat baka nåt med saffran idag, men hade ingen saffran hemma.

  10. kajsa johansson 21 november , 2012 den 22:31 #

    Saffranskaka är riktigt gott!

  11. carrå - mamma till Isabella och Evelina 22 november , 2012 den 10:11 #

    Ja kanske det! frågan är vad man gör haha

  12. Becka [fotoblogg] 22 november , 2012 den 11:54 #

    Åh mums så gott!
    sv: Tusen tack för din fina kommentar vännen! ♥
    Vad konstigt att du klarar världens godaste kakor men inte pannkakor, hihi. ♥

  13. Amy's piece of cake 22 november , 2012 den 21:25 #

    Saffranskaka är verkligen så gott och juligt förstås… mmmm nu får jag nog börja med mina juliga recept snart 🙂

    Så duktig hon är som äter smakportioner…. snart ska du se att hon börjar äta rejält, härligt härligt! Själv har jag varit hemma med febrig son lite från och till i dagarna. Imorgon helt hemma så skönt när helgen blir längre, kram!

  14. Mårtenssons kök 22 november , 2012 den 22:21 #

    Verkligen fina saffranstider nu, här bakades det saffransbullar idag!

  15. Lovisa 25 november , 2012 den 15:27 #

    Såg väldigt gott ut!

  16. Jasmine 27 november , 2012 den 11:35 #

    Mums, den ser väldigt god ut. Saffranskaka tycker jag väldigt mycket om, ibland mer än de klassiska lussekatterna.

    Svar: Tack för din kommentar till mitt inlägg om att flytta. Det känns skönt att veta att mina känslor även har känts av andra, av dig.

    Kramar

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lördagstips v 50 « Fika med Eleonore - 15 december , 2012

    […] Mozartpraliner Chokladkola Mandelnougat med havssalt Snickerskakor Polkacookies Smältande snögubbe(varm choklad) Saffransbutterkaka Saftig saffranskaka […]

Kommentera

