Hur ser ditt julbord ut?

20 Nov

Snart drar alla julbord igång, julbord som är både älskade och hatade. Många tröttnar på julmaten efter ett antal julbord under november och december medan andra får mersmak. Jag tillhör de senare. Ofta är det annan mat än det man själv dukar fram på julafton. Men förhoppningsvis finns där några måsten!

Vad måste du ha på ditt julbord? Vad får absolut inte finnas?

Ska du gå på något julbord, privat eller med jobbet? Tipsa gärna om favoriter!

12 svar to “Hur ser ditt julbord ut?”

  1. Linda 20 november , 2012 den 14:56 #

    Jag är inte så mycket för julbord, gillar mest janssons, ägg och hemmagjorda köttbullar. (dessertbordet däremot!)

    Pajen blev riktigt bra och god, fast jag minskade en del på smöret och sockret, fast det gör jag nästan alltid, men det funkade.

    Jag har så mycket idéer, men inget jag är helt 100% säker på ännu, som jag var med den förra,så får se längre fram. 🙂

  2. Katarina 20 november , 2012 den 18:01 #

    Måste faktiskt instämma. Inte så mycket för julbord.
    Mina limpor och egengjord kanonstark senap (så tårarna rinner) med skinka, egna köttbullar, möjligen janssons och egengjord sill och laxpaté.
    Syrrans ostkaka också. Resten bryr jag mig inte om faktiskt.
    Tycker det är lika skönt varje år – då man slipper äta all julmat.
    I år ska vi äta julbord ute. Blir nog väldigt enkelt hos oss istället. Finns ju så mycket annat gott 😉

  3. Renata 20 november , 2012 den 18:50 #

    Jag har faktiskt aldrig varit på julbord! Det är sant, vi har inte sånt på mitt jpbb och ja nej det har bara blivit så! 🙂 så när julen kommer är det ”ääääntligen får jag äta det alla andra är trötta på” haha

  4. Anna 20 november , 2012 den 19:07 #

    Jag har nog aldrig varit på ett riktigt julbord tror jag!
    Favoriterna här är rödbetssallad, grönkålssallad, brysselkål och så baconlindade prinskorvar. Syltor, grisfötter och annat gammalt grejs står jag gärna över!

  5. Cecilia 20 november , 2012 den 19:50 #

    Pappas revben… namnam. Det måste jag ha. Och ägg. Och sen förra året blev jag förtjust i julskinka så jag köpte hem massor och griljerade själv. Det gick åt en del 😉 Så det ser jag fram emot nu om jag får nån julmat.

    Tack hehe ja det är väl kanske tur att man förändras lite… har haft mina bra och dåliga stilar så att säga 😉 men nu äntligen har jag funnit min rätta. Innan hade jag liksom massa piercingar i ansiktet, kortklippt hår, killkläder och var tjock. Haha rätt stor skillnad från nu =)

    Kram

  6. HemkäraHanna 20 november , 2012 den 21:18 #

    Jag älskar allt vad julbord heter. Ska på två på restaurang men bäst är det hemma och jag kan nog inte rada upp alla måsten för de är så många hemost, hängekorv, krustader med kantarellstuvning, jansson, skinka, rödkål, sill, sill och sill och så lax, upplandskubb, lokal leverpastej, ugnsomelett med räk- och konjaksstuvning…. Som sagt, jag kan hålla på.
    Och bäst är juldagen när kylen är full av alla godsaker och det bara är att ta för sig när andan faller på mellan högläsning, sällskapsspel, film och mys.

  7. Emma Hansson (@emmarias) 20 november , 2012 den 23:07 #

    Åh svårt! Det som absolut MÅSTE vara med är LAX, finns det så är jag nöjd 😉

  8. Sv: Jaa jag ska göra det. Men ska låta min ”bränskadeblåsa” läka först 😉 Så får väl bli om en vecka eller två.
    Mina absoluta favoriter på julborder är skinkan, köttbullar. prinskorv och såklart rödbetsalladen! De är helt enkelt ett måste 🙂

  9. Malin 21 november , 2012 den 18:12 #

    Mormors kålrotslåda är mitt måste, med äppelmos, katrinplommon, grov senap och skinka till så är det min julfavorit. 🙂 Vad som inte får vara där är svårare.. visst, jag tycker att grisfötter i gele är läskiga att titta på och inte är det någon som äter dem heller, men samtidigt, det hör ju till att de ska stå där och se läbbiga ut. Lite det som är charmen med julen tycker jag, att de där mindre lyckade sakerna också är traditioner som inte rubbas 🙂

  10. Kristin @ The Chocolate Box 21 november , 2012 den 18:32 #

    Jag har aldrig gillat julmat speciellt mycket. Tyckte det var dötråkigt med skinka och prinskorv. Nuförtiden äter varken jag eller min mamma kött, så på vårt julbord är det mest fisk. Jag försöker också ha med någon grönsaksrätt varje år, men det är mest jag som äter tyvärr :/ Det jag helst äter på julbordet är i alla fall olika sorters sill och ägghalvor med äkta sikrom. Yum! 😀

  11. Vivi 22 november , 2012 den 08:36 #

    Eftersom jag itne tål kött kan skinka och köttbullar m.m. kvitta för min del, men lax är ett måste och helst min mammas goda laxtartar, det är bland det godaste som finns !!!
    Sedan är det inte jul för mig om jag inte får göra ngn liten pralin eller god julig kaka 🙂

    Ja hon har blivit så stor lilla Elsa, tiden går verkligen fort !
    Kan dock tala om att min vänninna inte alls är sugen på fler, de hade iof sagt att de bara skulle ha ett barn från början, men hon hade dessutom en ganska utdragen och svår förlossning. 😦 3 dygn… *rys*

    Kram

  12. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 22 november , 2012 den 11:17 #

    Jag tänkte skriva att jag är FÖR julbord, men om jag tänker efter så är det inte speciellt många saker som jag äter där haha, det är väl mer själva stämningen som blir runt bordet som är mysig kan jag tänka mig:)
    Oj, det finns så många rätter som bara måste finnas på vårat julbord så det skulle bli en lång lista om jag skulle rabbla allt. Dopp i grytan och julskinka är ju i alla fall två måsten!
    Vilka julbordsrätter vill du kunna lägga på din tallrik?:)

    Åh, men då har du ju många julmarknader du kan besöka även om du inte kommer till Liseberg i år:)

    Det var kycklinghamburgare det jag åt på McDonalds. Nej nyttigt lär det inte vara, men min vän tyckte inte jag skulle oroa mig och tänka på det alls utan bara njuta haha. Lättare sagt en gjort dock.

    Stor kram

Kommentera

