Stockholms julmarknader

13 Nov

Snart drar alla mysiga julmarknader igång, nu när vi är i Sthlm har vi mängder av alternativ och det finns verkligen en marknad för alla smaker. Jag älskar den traditionella julen och väljer gärna julmarknader därefter. Här nedan kommer jag lista mina favoriter.

City:

Skansen, 4 helger fr o m 24 nov- Den ultimata marknaden för traditionsälskaren; hantverk, glögg- och lussekattsförsäljning, marsipan, delikatesser etc. Att kunna gå runt i alla gamla bodar och hälsa på djuren förhöjer upplevelsen!

Kungsträdgården, varje dag mellan 30 nov-22 dec- En modernare jul men ack så mysig. Snö(konstsnö om det är ett varmt år), julljus, granar och massa stånd med godsaker och hantverk.

Utanför tullarna: 

Drottningholm 8-9 dec- I slottsmiljö kan du botanisera bland Sveriges bästa hantverkare och i matboden kan du hitta mängder av smarriga juldelikatesser och godsaker. Gå in i värmen och njut av en fika.

Taxinge Slott 15-18 nov- Mysigast är det på kvällen när brasor och facklor tänder upp julmässan. Som på de andra ställena kan du hitta fint hantverk och handgjorda delikatesser inför julen. Att man dessutom kan ta en fika från ett av Sveriges största kakbord gör inte saken värre!

Tråkvarning: 

Sergelstorg/ Plattan– Här är många stånd inklämda på liten yta och sortimentet kunde du hitta på vilken annan marknad som helst, mycket är inte säsongsbetingat. Trångt och tråkigt.

Stortorget, Gamla stan: Jag blir tyvärr lika besviken varje gång. Väldigt liten julmarknad och inget som sticker ut. Du går igenom marknaden på några minuter.

17 svar to “Stockholms julmarknader”

  1. elinn 13 november , 2012 den 14:17 #

    ja det va en liten besvikelse när man förväntat sig att den skulle smaka lite mer ^^
    har din vecka börjat bra? 🙂

  2. yasmine modell mamma och fru 13 november , 2012 den 14:41 #

    ja det är sant
    åh vilken bra lista med tips.
    skansen är givet för min del. blir alltid massa marknader omkring jul.
    hoppas du får en härlig tisdag.
    kraam

  3. Sanna 13 november , 2012 den 14:47 #

    Vilket toppgenomgång! Jag har inte varit på Skanesen marknad vilket är konstigt efter tre år i Sthlm. Får bli i år 🙂

  4. Jenny - mammaliv i Nashville 13 november , 2012 den 16:43 #

    Älskar älskar julmarknader!! 🙂 åh jag vill pynta NU! Haha

  5. carrå - mamma till Isabella och Evelina 13 november , 2012 den 19:08 #

    Tack!

  6. Angus 13 november , 2012 den 19:36 #

    men vilken mysig blogg!
    tack för din fina kommentar, tyvärr fick jag inte träffa fina far för vi bor så långt ifrån varandra

  7. Lottiz - Fotograferande fyrabarnsmamma 13 november , 2012 den 20:21 #

    Oh så riktigt juligt och mysigt det ser ut.

  8. Hanna 13 november , 2012 den 20:42 #

    Mysigt med julmarknader!

  9. Katarina 13 november , 2012 den 21:09 #

    Håller med ang Gamla Stan, men måste köpa barkbrödet 😉
    Nu längtar jag.

  10. Helena 13 november , 2012 den 22:18 #

    Vad mysigt med alla julmarknader på nära håll! ska du besöka någon av dessa har du tänkt?

    Det var skönt att jag kunde hjälpa henne att komma på plats och fixa gardiner och annat smått och gott:) Hon hade fått nya tapeter i sovrummet, hallen och vardagsrummet och då känns det ju också mer personligt när man får sin egen stil.

    Tack!!! Kakaorna är helt klart en riktig godisdröm. jag har aldrig testat att göra dem med cornflakes. Victor brukar bli glad när han får de rice crispen som blir över, för jag köper aldrig de annars:D

    Kramar

  11. tess 14 november , 2012 den 08:32 #

    Ja man ska ta till vara det som är positivt för i allt finns det alltid något där om man bara tittar efter.

  12. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 14 november , 2012 den 11:57 #

    Vår lägenhet vi har nu kostar nästan precis miljonen, men då ligger den precis utanför Gbg. Men jag håller med dig, hellre köpa en man kan göra i ordning så att man får det som man vill ha det. För bara för att en lägenhet är nyrenoverad så behöver ju inte det betyda att den som renoverade har samma smak som dig.
    Nej, här spelar det ingen roll vad jag gör, jag får ändå inte in den där hemma känslan i detta boendet, att jag sedan hatar området gör ju inte saken bättre. Nu vill jag inte ens köpa nya möbler för liksom det hjälper inte. Men men, någon gång kommer vi nog härifrån, frågan är bara hur länge till jag kommer stå ut att sitta fast här.

    Tack så jättemycket för gratulationen vännen:)
    Haha, det var verkligen perfekt att kunna åka till Ullared och shoppa julklappar. Förstår din avundsjuka där.
    Ha en fin vecka raring.
    kram

  13. Vivi 14 november , 2012 den 13:34 #

    Gud så härligt, jag önskar så att jag kunde åka upp till sthlm till jul, men hittad einga bra biljetter 😦 Det får vänta helt enkelt, men det blir nog en tur i januari eller februari för att hälsa på lillasyster!

    Jo det blir bakning för hela slanten i veckan…typ. Jag håller på och försöker få fram ett riktigt bra glutenfritt recept på chokladtårta, lite knepigt men jag SKA lyckas! Det är lite svårt med mjölet då det tenderar att göra kakan kompakt och lite torr.

    SV. Tack så mycket, det är klart att det alltid kunde vara värre, men jag känner nog att det räcker med motgångar iaf nu 😦
    Kram!

  14. Leila 14 november , 2012 den 15:19 #

    Hej vännen! Hur har ni det? Har ni börjat komma i ordning i nya lägenheten? Måste vara så mysigt att få fixa och dona och riktigt bona! hehe
    Förstår att ni har mycket att stå i men det skulle vara riktigt kul att få träffa dig något nu när vi bor närmare varandra igen 🙂
    Många kramar Leila

  15. Anneli 14 november , 2012 den 16:24 #

    Passar på att tipsa om ytterligare en julmarknad utanför tullarna som kan vara värt ett besök, speciellt om det är en kall vinter o man inte vill strosa runt ute o frysa. Tipset är julmarknad vid Steningeslott, sveriges största inomhusjulmarknad. Jag har varit dit en gång, 2 eller 3 år sen när det va ruskigt k a l l t ute och det va så skönt att gå där inne 😉 Mer info om marknaden hittar du här http://www.steningeslott.se/Details.aspx?page=butiker&subs=julmarknad

  16. Bland bakverk och kastruller 15 november , 2012 den 17:49 #

    Det är så mysigt med alla dessa julmarknader!!

  17. milla 15 november , 2012 den 20:02 #

    Härligt med julmarknad troligtvis ska vi till taxinge i helgen 🙂

Kommentera

