Knäckig äppelpaj

9 Nov

Detta blir andra fredagen i rad som jag hoppar över testfredagen, jag har helt enkelt inte kommit till affären för att hitta något nytt. Lovar att det blir en nästa vecka, då ska det bli en julnyhet!

Istället bjuder jag på en läckert knäckig äppelpaj! Täcket påminner lite om ett tjockt havreflarn. Lite höstigt sådär men ack så gott! Bäst är den ju nybakad med massa vaniljsås.

3 röda äpplen utan skal
150 g smör
2 dl havregryn
1½ dl socker
1½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
3/4 dl ljus sirap

Skiva äpplena tunt och lägg i en pajform. Smält smör och dra av kastrullen från plattan. Häll i havregryn, socker, mjöl, bakpulver och sirap. Bred smeten över äpplena och baka i ugnen på 175 grader i ca 30 min. Servera varm med vaniljsås eller en kula vaniljglass!

20 svar to “Knäckig äppelpaj”

  1. Pernilla 9 november , 2012 den 13:17 #

    Mums ser jätte gott ut, är så gott med lite knäckigt täcke tillsammans med dem mjuka äpplena 🙂

    Hoppas ni får en bra helg och att kökletandet går bra. Kram

  2. elinn 9 november , 2012 den 15:29 #

    Haha eller hur, extremt jobbigt! 😛
    Ha en trevlig helg! 😀

  3. Lisa 9 november , 2012 den 16:08 #

    Åh ser och låter hur gott som helst!

  4. Queen of Kammebornia 9 november , 2012 den 16:20 #

    Mmm, vad gott! Jag tror jag ska testa den i små portionsformar 🙂

  5. Renata 9 november , 2012 den 17:39 #

    Helt i min smak! Den ska bakas till söndag, tack för receptet!!

  6. Kristin @ The Chocolate Box 9 november , 2012 den 17:40 #

    Yum, vad god den ser ut! 😀

  7. Mia 9 november , 2012 den 18:29 #

    Mmmm så gott, som vanligt här hos dig!

    Förm i morgon lör då paret ant drar hemåt på fm på sön, hinner ju inte se nån mässa då ju 😉 Kan du i morrn i st? Vore kul att ses. Kram

  8. yasmine modell mamma och fru 9 november , 2012 den 21:04 #

    oki vad skoj.
    jag mår oki väldigt trött efter allt i går igenom. men annars oki.
    ikväll är det mest myyys med sonen
    är dn fredag bra?
    kraaam

  9. tess 10 november , 2012 den 08:59 #

    Tack snälla och visst är de skoj att pyssla lite på ett eller annat vis.

  10. Felicia 10 november , 2012 den 14:22 #

    Gottiiigotiii

    SV: så sant faktiskt!

    puss

  11. Åsa 10 november , 2012 den 17:05 #

    Har idag inlett det stora julbaket, tack Gud för frysen:)

  12. Jenny - mammaliv i Nashville 10 november , 2012 den 19:40 #

    Mmm!! Måste måste baka äpplekaka nu!

  13. Sofia 10 november , 2012 den 22:55 #

    Mm låter verkligen jättegott. 🙂

  14. Emma Hansson (@emmarias) 11 november , 2012 den 13:00 #

    Som vanligt när man kikar in här så blir man så sugen på att baka!!

  15. Mia 11 november , 2012 den 18:11 #

    Nästa gång ordnar vi en dejt ordentligt i förväg tycker jag!! mycket fika o snack så det så 😉

    Ja tänk att du bor här nu, känns som igår du sa det första gången men så är det ju inte (även om tiden flyger iväg).

    Hoppas ni hade mysigt hela helgen. Vad tyckte ni om mässan? vi var nog glada att vi åkte så tidigt, blir så knökfullt vid 12-tiden så det är helt befängt 😉

    kramkarm

  16. Emelie, Mamma till David och Leah 11 november , 2012 den 23:25 #

    Vad gott! 😀 Hur är det med dig då?
    Kram

  17. Carro 13 november , 2012 den 10:57 #

    Jag ääälskar äppelpaj!

    men vad konstigt att de tagit med sig plåtarna :S men går inte det köpa tror du?

  18. Erica 13 november , 2012 den 19:12 #

    Det både ser riktigt gott ut och låter riktigt gott. Jag gillar det mesta med havre väldigt mycket och tycker att kombinationen havre och äpple är riktigt fin. 😀

    Svar: Min musiksmak är väldigt blandad. Jag gillar allt från ”töntig balladmusik” som t.ex. Westlife till gammal pop som t.ex. David Bowie till vanliga kända popband som t.ex. The Killers till mer progressiv rock som Coheed & Cambria till riktigt skrikig metalcore som t.ex. Bring Me The Horizon. Så det är en väldig blandning för mig där. Det beror mest på vad jag är på för humör. Själv då? Vad spelas i dina högtalare? 🙂 Jag hoppas förresten att allt är bra med er och att det har gått bra med flytten. Vi börjar känna oss riktigt hemmastadda i vår nya (fast den är inte så ny längre, då vi redan har bott här i över en månad) lägenhet. 😀 Kram kram!

  19. Renata 14 november , 2012 den 08:53 #

    Den blev GOD! Men inte lika knäckig som din ser ut på bilden… Ska lätt prov igen

  20. Linda 15 november , 2012 den 19:33 #

    Perfekt, har massa äpplen hemma, så jag gör denna nu så hoppas jag den blir god. Den SER jättegod ut 🙂

Kommentera

