Cake balls

25 Okt

Till dopet hade jag gjort cake balls, en variant på cake pops utan pinne. Innehållet är ju precis detsamma, en kaka blandad med något kletigt. Själv föredrar jag att göra utan pinne och istället lägga i en fin minimuffinsform och dekorera med strössel eller en blomma. Så här gjorde jag mina cake balls.

1 sats chokladsockerkaka
75 g philadelphia(går även bra med smörkräm)
400 g mörk choklad
rosa marsipan
sockerpärlor
kristyr(1½ dl florsocker, 1 msk vatten som rörs samman)

Gör en sockerkaka och smula ner den i en bunke. Rör samman med philadelphia till en jämn smet. Forma till små bollar och ställ in dem i frysen ca 15-30 min. Smält chokladen. Doppa bollarna i choklad och låt stelna. Lägg upp i små muffinsformar.

Kavla ut marsipan ca 2 mm tjockt. Tryck ut små blommor(jag använder den minsta i en sats från panduro) och vik upp bladen något. Doppa fingrarna i vatten och ta en sockerpärla som du lägger i mitten, detta blir som ett klister. Låt torka över natten. Fäst en blomma på varje boll med en klick kristyr.

15 svar to “Cake balls”

  1. Bland bakverk och kastruller 25 oktober , 2012 den 12:08 #

    Jag har aldrig ätit cake ballsa/pops, men det verkar ju gott. Visst går det ju lika bra utan pinne!!

  2. Vivi 25 oktober , 2012 den 15:35 #

    Åh vad fina de var och inte så jobbiga att göra faktiskt ! Lite pill så klart, men det är det ju värt för att få dem så tjusiga ! Måste pröva att fylla cake popsen/ cake balls med en bit nougat tror jag … om man itne har en så söt smek kan det nog bli jättemumsigt 😀
    kRAM

  3. Jennifer-livet genom mitt objektiv 25 oktober , 2012 den 16:21 #

    Ja visst är det!

  4. Cecilia 25 oktober , 2012 den 16:58 #

    Så fina dom var! Du är så duktig hörru 😀 Och kul är det ju med…
    Jag har inte testat cake pops ännu, skulle gjort det men det blev aldrig så. Kanske att jag testar detta 🙂 ‘

    Nej fy det är inget trevligt med massa möss (döda som levande) i lägenheten. Inatt kom han upp med en i sängen. Jag tror iaf det var en mus, något va det iaf… Usch och fy.
    Nu ligger han helt utslagen på soffan så han har nog jagat mycket inatt, haha.

    Nja, jag kommer inte lägga så mkt på den bilen. Då kunde jag lika gärna betalat dom pengarna och fått en väldigt bra och fin bil. Nyare med 🙂 Så den får klara sig med invändig renovering. Småsaker förändrar ju så mkt. Jag har köpt klädsel som ska i och om en stund ska jag lämna den till en bekant som ska tona rutorna 🙂 Små förändringar.. hehe.

    Hoppas du har en trevlig kväll 🙂

    Kram

  5. Jasmine 25 oktober , 2012 den 19:53 #

    Det verkar så enkelt. Kanon! Resultatet blev ju jättefint! 🙂
    Tack för tipset.
    Kram

  6. Sandra- Nybliven Mamma Till Vilgot 25 oktober , 2012 den 20:12 #

    Haha bakar i tid.. De är bara för att ja brukar hinna baka flera gånger.. Ja älskar lussebullar och kan äta mängder av de 🙂 så de hinns med att baka massa satser 😉

  7. Helena 25 oktober , 2012 den 21:06 #

    Så vackra och goda de ser ut dina cake balls. Det är absolut smidigare att göra dem utan pinne. Vad duktig du är:D Kramar

  8. Emma Hansson (@emmarias) 25 oktober , 2012 den 23:23 #

    Vilka små underbaringar 🙂

  9. dianasdrommar 26 oktober , 2012 den 07:28 #

    Åh, vad fina 🙂 kram Diana

  10. Carro 26 oktober , 2012 den 09:50 #

    Åååå så fina du gjort dem!

  11. Pernilla 26 oktober , 2012 den 09:52 #

    Dem ser jätte fina och mumsiga ut 🙂

    Då är det väl inte länge tils ni flyttar till storstaden igen?? Ha en bra helg, kram.

  12. Vivi 26 oktober , 2012 den 10:48 #

    Det hade varit supermysigt med en fika, men denna helgen hade varit lite tajt för mig i vilket fall tror jag, men förhoppningsvis ska jag upp till Stockholm snart igen !
    Sj har ju bra biljettpriser nu så om jag hittar ngn som passar åker jag ev. upp en helg i december ! Ha en riktigt härlig helg nu och flytta försiktigt 🙂

    Kramar !

  13. Linda-Mamma till Alfred 26 oktober , 2012 den 11:05 #

    ÅH mumsigt värre ju!!
    Åh tack fina du, japp jag sliter på o känns skönt nu med sista uppgiften att jag har till januari på mig för nu kan jag slappna av för en stund;)
    Yes det skall vara fullt upp,älskar ideér och idérika människor!

  14. Maria - mamma till Liam ☆ 26 oktober , 2012 den 11:52 #

    vad fina de är 🙂

  15. Maria husetfullt 27 oktober , 2012 den 10:26 #

    Vilka söta små bakverk 🙂

    Ser väldigt goda ut 🙂

    / Maria husetfullt

Kommentera

