Rödbetor med chèvre/ Skaldjurssoppa

22 Okt

I fredags lyxade vi till det med 2-rätters bestående av rödbetor med chèvre och honung och en skaldjurssoppa med vitlöksbröd. Självklart blev det ett glas vin till också. Vi avslutade sen med chips framför xfactor, en chipssort som jag ska skriva om till veckans testfredag!

Jag la upp bilder på instagram på rätterna och då fick jag frågor om recept och jag är ju inte den som är den. Skaldjurssoppan snodde vi från buffétidningen från ICA men gjorde om det lite.

Rödbetor med chèvre och honung
 
1 rödbeta/person
50 g chèvre/person
Honung

Koka rödbetorna i lättsaltat vatten. Känn med en sticka, när rödbetan åker av själv så är den klar. Skölj betorna i kallt vatten och gnugga av skalet. Skiva betorna i 1 cm tjocka skivor och lägg i en ugnsform. Smula över chèvre och ringla över honung. Gratinera i ungen ca 10 min på 225 g.

Skaldjurssoppa för 2 personer
 
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 msk matpuré
3 msk hummerfond
3 dl grädde
2 dl torrt vitt vin
2 dl mjölk
1 msk maizena
500 g räkor med skal
100 g kräftstjärtar

Hacka rödlök och vitlök fint och fräs i en kastrull. Rör ner tomatpuré och fräs någon minut. Tillsätt fond, grädde och vin. Låt småkoka utan lock ca 15 min. Rör ihop mjölk och maizena. Vispa ner i kastrullen och låt sjuda i 2 min. Smaka av med salt och peppar. Sila av soppan från lökbitarna. Skala räkorna. Häll upp soppan i skålar och toppa med räkor och kräftstjärtar. Servera till ett gott bröd

14 svar to “Rödbetor med chèvre/ Skaldjurssoppa”

  1. Ninni 22 oktober , 2012 den 12:39 #

    sv. ja men visst är det skönt =D jag har verkligen problem med att sova vidare, o vaknar av minsta lilla men plötsligt händer det =D

    idag ska vi prova din tortellinigratäng här i hemmet =) Hoppas Elias äter den, han äter ju som sagt tortellini, o han verkar tycka om grädde. Hoppas få ner lite grönsaker och bacon bland skedarna in i mun på han ;D

  2. Carro 22 oktober , 2012 den 14:54 #

    Men gud så gott!

    Ja, det finns huuuur mkt svamp som helst! Helt galet!

  3. Ann-Sofi MATSAFARI 22 oktober , 2012 den 15:59 #

    Rödbetor och chevré är ljuvligt ihop:) Och soppan ! Ja tack;)

  4. Jennifer-livet genom mitt objektiv 22 oktober , 2012 den 17:21 #

    Ja visst är det!

  5. Linda-Mamma till Alfred 22 oktober , 2012 den 17:47 #

    Åh gud vad gott, blev riktigt sugen på vitlöksbröd nu!! Ja det är kul att ha många bollar i luften, har jag inte det blir jag totalt tokig och rastlös;)

  6. Amy's piece of cake 22 oktober , 2012 den 19:15 #

    Rödbetor gifter sig riktigt bra tillsammans med chevré och honung… mums. Lite nostalgi… det var en av de första rätterna jag la upp på min blogg 😉 Kram!

  7. Helena 22 oktober , 2012 den 21:27 #

    Vilken tur att jag har rödbetor i kylen. Det ska jag minsann ta och koka mig i morgon. Tror du att det funkar med ett glas tisdagskvällsvin till också? 😀

    Du har helt rätt! Lite ringlad choklad över cookisen så blir de extra festliga:) Kramar

  8. Maria husetfullt 22 oktober , 2012 den 21:58 #

    Låter underbart gott 🙂

    / Maria husetfullt

  9. Maria - mamma till Liam ☆ 23 oktober , 2012 den 08:28 #

    åh vad gott, måste prova 🙂

    sv; ja precis, verkar som att de bästa läsarna har stannat 🙂

  10. Isabelle 23 oktober , 2012 den 10:30 #

    Ja, höstvädret kan vara ganska mysigt; förutom när man behöver stå och vänta på bussen till och från skolan, brrr 😉

  11. Sofia 23 oktober , 2012 den 20:32 #

    Åh GOTT! 😀

  12. Ninni 24 oktober , 2012 den 11:03 #

    sv. tortellinigrytan var ju suverän! Lillen åt som tusan 😀 idag ska vi prova din pasta med creme fraishe. Jag gör allt du gör nu känner jag hahah =D tänkte slänga ner lite korvbitar med =)

  13. trollet 24 oktober , 2012 den 11:48 #

    oj va gott det lät, lätta recept för mej att ”omvandla” oxå=))

  14. Tess 24 oktober , 2012 den 17:14 #

    Mums, vad gott! 🙂 Kram

Kommentera

