Dopfötter

18 Okt

Många har frågat hur jag gjorde fotkakorna till dopet. Formen har jag hittat på Cervera och sen gjorde jag bara en vanlig mördeg som kavlas ut. Det blev en riktig hit kan jag lova. Perfekt att ha till vilket färgtema som helst. Till dop, namngivelse eller en babyshower. Receptet räcker till ca 40 st.

 
 
9 dl vetemjöl
2 dl socker
400 g smör
 
1 äggvita
1 dl socker
karamellfärg i valfri färg.
Blanda mjöl och socker. Finfördela i smör och blanda snabbt ihop till en jämn deg. En mördeg ska du inte jobba för mycket med. Låt vila i kylen minst 30 min(går också bra att frysa).
Ta en bit i taget och kavla ut på en bakmatta eller mellan två plastfolieark. Tryck ut fötter med formen. Pensla med äggvita och strö över färgat socker. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 8-10 min.
13 svar to “Dopfötter”

  1. Elin 18 oktober , 2012 den 13:02 #

    Vilka söta kakor! 🙂 gillade idén starkt!

  2. Sandra- Nybliven Mamma Till Vilgot 18 oktober , 2012 den 13:17 #

    Åh ja måste kopiera de och göra de om ja hinner 🙂

    Sv
    Ja hoppas han blir fotbollsproffs.. Zlatan e ju lång så de ger ju lite hopp 😉

  3. Maria - mamma till Liam ☆ 18 oktober , 2012 den 15:00 #

    åh måste kolla in cervera! 🙂

    sv; ja vill shoppa mest hela tiden! 🙂

  4. Sofia 18 oktober , 2012 den 16:03 #

    Så söta. Låter sjukt gott också. 🙂

  5. Pernilla 18 oktober , 2012 den 16:54 #

    Det är så skoj att du delar med dig, så söta är dem och ser så mumsiga ut också 🙂

  6. Paulina 18 oktober , 2012 den 17:40 #

    Tack! 🙂

    Söta kakor! 😀

  7. Helena 18 oktober , 2012 den 22:13 #

    De är så söta de här små kakfossingarna:) Har de fler roliga former på Cervera?

    Ja du måste se ”Älska mig igen”. Det var en fantastisk kärleksfilm. Det är perfekt att hämta krafterna i soffan med en bra film! Jag hoppas att jag kan ha mitt kalas på söndag. Kramar

  8. Hörni 19 oktober , 2012 den 09:05 #

    Vilken bra idé, så fina de är de små fotkakorna! 🙂

  9. Linda-Mamma till Alfred 19 oktober , 2012 den 11:45 #

    ÅH jösses vilken dop ni ställt till med såg ju kanonfint ut..och du bakade allt själv antar jag!?Inte dåligt!!!

  10. Vivi 19 oktober , 2012 den 11:54 #

    De var verkligen tokigt söta, ska försöka komma ihåg den idén om det komemr till pass, en av mina bästa vänner ska ju få en liten vilken dag som helst 🙂

    Jag har faktiskt aldrig läst böckerna jag heller, men jag hade gårna fått tag på dem. älskar teckningarna man kan se i slutet av vissa filmer. Sedan är det ju så charmigt med rimmen 🙂

    Hoppas nu du får en riktigt härlig helg med lilla familjen! Själv ska jag försöka baka rosa Whoopies 😉
    kram!

  11. Liw 21 oktober , 2012 den 09:52 #

    tack! 🙂 ska på jakt efter foten!! 🙂

  12. Jeanette 22 oktober , 2012 den 12:52 #

    Perfekt med receptet! Ska jag spara. Jag var inne på cervera i helgen och letade efter formarna, men de fanns inte.. Får gå till någon annan butik innan jag ger upp..

    Ja, visst är byxorna söta! Skulle kunna köpa allt från newbie utan problem. 🙂

  13. Marie 22 oktober , 2012 den 19:10 #

    De där var så himla söta.
    http://ankianka.blogg.se/2012/october/kyckling-med-graddkokt-brysselkal.html receptet med brysselkålen, hoppas länken funkar 🙂

Kommentera

