Flygande Jakob

9 Okt

Flygande Jakob är en riktig klassiker men en väldigt udda rätt när man tänker efter. Inte bara kombinationen, kyckling, bacon, jordnötter och banan men också hur du tillagar rätten. Att vispa grädde och blanda med något känns mer dessertaktigt om det inte hade varit för att det är chilisås du blandar med. Egentligen är jag emot att ha frukt i mat men att utesluta bananen känns otänkbart. Den gör hela rätten. Det söta i bananen som möter de salta jordnötterna och det heta i chilisåsen är ju så gott!

Tid? ca  40 min

Hur många? Räcker till 4 personer

Matlåda? Går bra att värma dagen efter

För alla?  Byt grädden till en laktosfri. Glutenfritt.

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
4 kycklingfiléer
peppar
italiensk salladskrydda
1 paket bacon
1 banan
1 dl jordnötter
3 dl vispgrädde
1½ dl chilisås
ris/sallad
 

Strimla kycklingen och stek i en panna tills den är genomstekt. Smaka av med peppar och salladskrydda. Knaperstek bacon och blanda med kycklingen. Häll upp i en form och strö över jordnötter och skivad banan. Vispa grädden och blanda med chilisås. Bred blandningen över. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min. Servera med ris och/eller en sallad.

11 svar to “Flygande Jakob”

  1. Victorias fotovärld 8 oktober , 2012 den 12:25 #

    Mmm, jag älskar flygade jakob!

  2. Maria - mamma till Liam ☆ 9 oktober , 2012 den 15:17 #

    supergott! om man tar bort bananen :p

    sv; ja precis nu älskar han att gå till bvc 🙂 tycker dock att ettårssprutan ska bli jobbig. han är så mycket mer medveten nu än vad han var vid fem månader. är rädd att han ska undra varför vi gör illa honom 😦

  3. Carro 9 oktober , 2012 den 16:29 #

    ååååå jag älskar flygande jacob!!!

  4. Maria husetfullt 9 oktober , 2012 den 21:56 #

    Flygande Jacob som är så gott!! Det var väldigt länge sedan jag åt det.

    Jag är inte heller så förtjust att ha frukt i maten, men banan i flygande Jacob är smarrigt!!

    /Maria husetfullt

  5. Katarina 10 oktober , 2012 den 09:57 #

    Det var på tok för länge sedan jag åt detta! Kanske ett tips till ikväll 😀

  6. Sofia - ett bättre du 10 oktober , 2012 den 10:14 #

    Alltså flygande jakob är en riktig god klassiker! Vi äter det ofta här hemma :).

  7. trollet 10 oktober , 2012 den 11:00 #

    Det är verkligen gott!! Måste göra snart=)

  8. Emma Hansson (@emmarias) 10 oktober , 2012 den 11:03 #

    Måste ladda ner appen så jag kan läsa av dessa streckkoder, de dyker ju upp överallt 😉

  9. Carolina - CHOKLADBANAN "Ditt webbskafferi" 10 oktober , 2012 den 12:21 #

    Oh ja mums, flygande Jakob är så gott! 🙂

  10. malin-helena 10 oktober , 2012 den 14:25 #

    Maaaah, flygande jakob är en av de absolut bästa maträtterna som finns! Jag brukar dock blanda allt, även riset i en stor form. 🙂 Riktigt gott!

    Vad roligt att ni ska flytta upp till sthlm!! 🙂 Du har ju sagt att ni båda så gärna vill göra det.
    Så blir det att leta efter ett bra café i gamla stan så jag kan komma dit när jag är i sthlm. 😉 hihi…

    Kramar!

  11. Erica 21 oktober , 2012 den 20:14 #

    Flygande Jakob är riktigt gott, enligt mitt tycke, och du har med den viktiga italienska salladskryddan, som jag tycker att många verkar missa i receptet. 😀 Jag brukar dock göra en lite lättare variant med mini creme fraiche istället för vispgrädde och kalkonbacon istället för vanlig bacon, då jag generellt ej är särskilt förtjust i feta maträtter, men det är ju en smaksak. 😀

    Oj, nu kommer mitt svar riktigt sent här, men bättre sent än aldrig ju. Men usch ja, det är jobbigt att flytta! Vi är inne i nya lägenheten nu, och det blev hela två flyttomgångar, en för två veckor sedan då pojkvännens föräldrar kom hit från Borås och hjälpte till och en förra helgen då mina föräldrar kom hit från Avesta och hjälpte till. Vi kände att vi ville köpa en del nya möbler också, så det tog sin lilla tid. Men nu är vi som sagt inne. Vi är dock långt ifrån färdiga, då vår hyresvärd ska tapetsera om i de flesta av rummen och lägga nytt golv i köket. De skulle börja med det denna vecka eller nästa vecka, så jag hoppas att de börjar snart så att vi får det färdigt snart. 🙂

    Jag hoppas att allt är bra med dig och familjen och att ni har haft en bra helg. Kramar!

Kommentera

