Kladdkaka S´mores

4 Okt

Jag har tagit amerikanska efterrätten S´mores till en ny nivå. I måndags ficka jag idéen att baka en kladdkaka men hade inte schweizernötchokladen jag alltid använder. Istället rotade jag igenom skafferiet och hittade både marshmallows och en öppnad burk nutella. S´mores består ju vanligtvis av en grillad marshmallow med choklad mellan två kex. Denna kladdkaka får stå för kakan medan nutellan får ersätta den rinniga chokladen. Jag säger bara mmmm!

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
 
2 dl minimarshmallows
½ burk nutella

Smält smöret. Blanda ägg och socker i en bunke med en slev. Sikta ner mjöl, kakao och vaniljsocker och rör om. Häll i smör och rör om till en slät smet. Vänd ner marshmallows. Häll upp i en form och grädda i ugnen på 175 grader i 20-25 min. När kakan svalnat brer du på nutellan över hela kakan. Servera med en kula vaniljglass eller grädde

19 svar to “Kladdkaka S´mores”

  1. Pernilla 4 oktober , 2012 den 13:12 #

    Åhh så mumsigt, man blir ju alltid så gottesugen när man tittar in här. Hehe 🙂

  2. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 4 oktober , 2012 den 13:13 #

    Oj, det var längesedan jag bakade kladdkaka. God den ser ut! Jag är inne i en sådan där bakfri period nu, har egentligen lust, men orken fattas eller hur ska jag säga.

    Hmm ja, det är riktigt svårt att tillåta sig själv att vila, det finns ju alltid massa andra saker som måste göras egentligen och tiden räcker inte till för båda.

    Jo det är klart att ni har Elsa att ta hand om, men känns det inte lite skrämmande att det är någon annan som ska vara och röra bland era saker när de packar åt er?

    Stor kram

  3. Katarina 4 oktober , 2012 den 13:48 #

    Mums, så gott! kram

  4. MIRA 4 oktober , 2012 den 16:21 #

    Å gud så gott det låter…
    OCH ser ut..

  5. Jeanette 4 oktober , 2012 den 16:55 #

    Mums! Din blogg är farlig.. 🙂

    Ja, har saknat greys jättemycket! Helt klart min favoritserie.

  6. Queen of Kammebornia 4 oktober , 2012 den 17:12 #

    Mmmmmmm, låter förföriskt gott!

  7. Lisa 4 oktober , 2012 den 17:38 #

    Var den enkel? ska ha gäster i morgon kanske man skulle gjort denna 🙂 Älskar ju nutella!

  8. Pernilla 4 oktober , 2012 den 17:57 #

    åh så gott! s’mores är ju fantastiskt gott 🙂 och nutella också! jag skulle göra egen müsli igår med nutella och chokladbitar i (nyttigt värre, haha) men den blev tyvärr bränd så jag fick slänga alltihopa…

  9. william 4 oktober , 2012 den 18:37 #

    gud vad gott:D

  10. Johanna 4 oktober , 2012 den 19:34 #

    Det lät gott, men tänkte ha en vanligt tårta för en gångs skull haha
    tack för ditt tips med innehåll till den 🙂

  11. Ann-Sofi MATSAFARI 4 oktober , 2012 den 21:29 #

    Chokladdesserter tackar jag aldrig nej till! Det här låter underbart!

  12. Helena 4 oktober , 2012 den 21:36 #

    Mums, vilken läcker kladdkaka du frestar med! Kanske kan passa till helgfikat:)
    Har du ätit några kanelbullar idag? Kram fina=)

  13. Clara Ringqvist 4 oktober , 2012 den 23:11 #

    Men så gott!
    Ja de är otroligt snygga! Skulle önska att jag hade ett par!

  14. Felicia 5 oktober , 2012 den 03:20 #

    åh herre vad gott!

    SV: Jag var i Barcelona 2008, och sen i Torquay 2009 🙂 barcelona är den bästa resan ajg gjort! heerrrree

    pusss

  15. Min mat,bak och hälsoblogg 5 oktober , 2012 den 08:43 #

    Ser farligt kladdig och god ut!! Mums!!

  16. jennifer 5 oktober , 2012 den 08:55 #

    Mums!!! ja men visst är det,när man fryser eller är lite socker sugen fungerara alltid en varmchoklad bra!

  17. tess 5 oktober , 2012 den 22:01 #

    ååååååååh!!! 😀

  18. lina steén 6 oktober , 2012 den 00:02 #

    Åh, det där gjorde mig inte så lite sugen såhär på fredagskvällen!

    Tack förresten för kommentaren på min blogg, häng gärna kvar och titta in fler gånger om du känner för det. 🙂

    Allt fint / Lina

  19. Amy's piece of cake 6 oktober , 2012 den 12:27 #

    Jag säger också bara mmmmmmm! 😉

Kommentera

