Kakbak, chokladsnittar

24 Sep

I helgen har jag bakat! Jag har inte bakat på månader(med undantag för Devils-kakan och några omgångar chokladbollar) och nu är jag äntligen igång. I helgen blev det klassiska drömmar och chokladsnittar. Och jag kan säga att efter att ha knådat deg till ca 250 småkakor för hand så önskar jag verkligen att jag hade en Kitchen Aid!

 
200 gr smör/margarin
2 dl strösocker
1 msk vanilsocker
3 msk kakao
1 äggula
1 mak kallt vatten 
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Vispa ihop smör och ströcker poröst. Blanda i vaniljsocker, kakao, äggula och vatten. Blanda vetemjölet med bakpulvret och rör ner i smeten. Dela smeten i fyra delar som du rullar och trycker ut till längder. Lägg längderna på papprad plåt, pensla dem med äggvitan och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 200 grader, 10-12 minuter. Skär längderna till sneda kakor när de är klara i ugnen. Låt svalna ordentligt så att de håller sin nya form.

27 svar to “Kakbak, chokladsnittar”

  1. Katarina 24 september , 2012 den 12:11 #

    Ser gott ut! Kram

  2. Camilla G 24 september , 2012 den 13:23 #

    Chokladsnittar – får mig att nostalgiskt tänka på min mormor. Hon bakade alltid sådana till mig.
    Fin blogg du har, förresten. Rosa är min favoritfärg så bara genom det enkla färgvalet fångade du mitt intresse.
    Hade en förhoppning om att ta mig till Karlskrona under sommaren – är så grymt sugen på att testa Skeppsgossens gelato…Får bli någon annan gång.

  3. Nikaia 24 september , 2012 den 14:13 #

    det blev ungefär som jag skrev 🙂

  4. Jeanette 24 september , 2012 den 14:48 #

    Ser farligt gott ut! 🙂

    Ja, man får försöka göra de lite då och då så man inte glömmer för mycket.. 🙂

  5. Sojka 24 september , 2012 den 15:09 #

    Mmm ser så gott ut! =P

    Sv:Tack så mcyket!!! =D Då får du våga dig på en gissning längre fram kanske! 😉
    Kram!

  6. Helena 24 september , 2012 den 15:32 #

    Åhh, vad duktig du har varit och bakat så många kakor! Jag förstår om du hade velat ha en bakmaskin till allt degknådande. Drömmar var väldigt längesen jag bakade och blev faktiskt sugen på det nu:)…fast måste laga middag.

    Ha en bra start på veckan fina vän! Kramar

  7. HemkäraHanna 24 september , 2012 den 15:46 #

    Mmmmm, vad gott! Det är sådana bra kakor att börja med när frysen varit rom ett tag, för det blir så många att stilla familjens sug med.

  8. Sandra- Nybliven Mamma Till Vilgot 24 september , 2012 den 15:48 #

    Åhh ja älskar dom där chokladkakorna!

    Sv
    Tack snälla! Han älskar att greppa håret… Dock får han fortfarande tag i de men inåt Elina lätt 🙂

  9. jonna mamma till Wilja 24 september , 2012 den 16:17 #

    Gud så gott!! 🙂

  10. Carolina - CHOKLADBANAN "Ditt webbskafferi" 24 september , 2012 den 18:18 #

    Åh chokladsnittar är ju såå goda 🙂 en av de bästa småkakorna tycker jag!

    Sv: Det lät supergott, ska prova det nästa gång kanske 😉 Jo det var riktigt kul att se på! Man led verkligen med dom som misslyckades :] vad tyckte du om första avsnittet? 🙂

  11. Pernilla 24 september , 2012 den 18:36 #

    Mumsiga kakor du bakat 🙂

    De börjar må bättre men de får vara hemma imorgon också, sen blir det nog förskola igen på onsdag.

    Ha det bra, kram kram.

  12. yasmine modell mamma och fru 24 september , 2012 den 19:17 #

    hej sådana perioder kan ju vara lite jobbiga,
    Här är det oki, längtar till fredag då ska vi på marknad och tivoli ska bli mysigt.
    kraaam

  13. Leila 24 september , 2012 den 19:27 #

    Vilka smarriga kakor du bakat vännen! Sitter här o är grymt sugen på småkakor…hihi
    Hur står det till med dig o familjen? Hoppas att allting är riktigt bra!
    Ska bli riktigt riktigt kul att få träffas snart tycker jag! Många kramar på dig

  14. Diana 24 september , 2012 den 19:41 #

    Skoj att lillan tillåter att mamma pysslar med lite annat också! 🙂

  15. Linda-Mamma till Alfred 24 september , 2012 den 19:42 #

    Hihi blogg vernissage det låter det,du kommer alltid med fiffiga idéer du!! Just nu har jag många järn i elden,men den som väntar på ngt gott…:)
    Jaaa eller hur måste verkligen kila till Gina o inhandla den där looken,grymt läcker!

  16. ronja 24 september , 2012 den 21:37 #

    sv: Jag fyller år i januari 🙂 Åh tack! Ja det kommer jag nog göra 🙂 Oj hehe, varför har du inte kört på så länge?

  17. MIRA 24 september , 2012 den 21:52 #

    Gud så gott. favorit!

  18. Victorias fotovärld 24 september , 2012 den 22:08 #

    Mmm, gott och perfekt att ha hemma vid oväntat besök! 🙂

  19. Jennie 24 september , 2012 den 22:35 #

    jag vill också ha en kitchen aid!

  20. Isabelle 24 september , 2012 den 23:06 #

    Men ååh, så gott!! 😀

  21. Lisa 25 september , 2012 den 09:57 #

    Äskar dina tips 🙂 ser så gott ut!

  22. Min mat,bak och hälsoblogg 25 september , 2012 den 10:54 #

    Oj vad mycket kakor!! Men goda är dom!!

  23. tess 25 september , 2012 den 21:13 #

    Oj vad många kakor 😉 Förstår att du skulle ha behövt en kitchen aid 😉

  24. Jennie & FrökenFlis-tävla hos mig ! 25 september , 2012 den 22:27 #

    mm.. gott ! Ja en kitchen iad hade jag också velat ha.. 😉

    kramar

  25. Vivi 26 september , 2012 den 10:46 #

    Jösses… du behöver verkligen en kitchen aid… tycker ngn vänlig Nisse där ute kan sponsra! Hör ni det allA ni företagare där ute …näst Laila här… passa på att sponsra innan hon blir stor kändis ;P
    Jag förstår att du vill baka allt själv, jag är likadan när vi har stora kalas hemma. Det är kanske lite jobbigt , men mest roligt ! 🙂

    Oj maskeradrädla, den var ny …men jag kan faktiskt förstå det!
    Kramar!

  26. Carro 28 september , 2012 den 09:47 #

    De där är ju så goda, men ändå så enkla att göra!

    eller hur! Jag älskar formarna! =)

  27. M 29 september , 2012 den 20:29 #

    Åh, jul-måsten och barndomsfavoriter på en och samma bild. Min farfars särbo gör alltid drömmar och de riktigt smälter i munnen. Lyckas aldrig riktigt lika bra fastän hon beskriver i detalj hur hon gör.

Kommentera

