Kokboksutmaningen, Devil´s chocolate cake

12 Sep

Nu var det längesedan jag själv kom med ett bidrag i kokboksutmaningen men nu fyller jag ju ändå år och då slår jag på stort med att baka en chokladkaka.

Närmare bestämt Systrarna Eisenmanns Devil´s chocolate cake från deras bok Två systrars söta. Boken är full av en massa amerikanska favoriter men också svenska klassiker i ny tappning. Denna chokladtårta har jag provat på deras kokbokscafé(som tyvärr stängt) och den var rysligt god. Nu har jag ju provat att baka den själv hemma och den blev lika smarrig! Väldigt mastig och mycket chokladsmak så en liten bit räcker gott och väl. Gärna med en klick grädde för att balansera upp den mörka chokladen. Kakan blir väldigt stor och räcker till många, kanske blev lite mycket kaka för två… Ett tips bara, ställ inte in krämen i kylen för att svalna, den blir stenhård. Går att räddas om man ställer den i micron 10 sekunder i taget tills den är mjuk igen.

200 g rumsvarmt smör eller margarin
3 dl strösocker
3 ägg
1 1/2 dl kakao
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
3 dl vattenChokladkräm
500 g mörk choklad (minst 50 % kakaohalt)
1 dl vispgrädde
150 g smör

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en rund bakform, ca 2 liter.
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna och varva ner dem tillsammans med vattnet i smeten. Vispa till en slät smet.
Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter eller tills en provsticka är torr.
Låt kakan svalna på galler.
Gör under tiden i ordning chokladkrämen. Smält chokladen tillsammans med grädde och smör i en skål över vattenbad. Låt svalna helt. Vispa sedan med elvisp till en slät kräm.
När kakan är kall, skär den i två bottnar och bred chokladkräm på den undre delen. Lägg försiktigt på den andra delen och bred resten av chokladkrämen över hela kakan, även på sidorna.

20 svar to “Kokboksutmaningen, Devil´s chocolate cake”

  1. tess 12 september , 2012 den 14:45 #

    Ja igår kom så Malous lille bäbis och AUgust blev ”storebror”…..

  2. Katarina 12 september , 2012 den 15:04 #

    Låter ljuvligt god! Kram

  3. Pernilla 12 september , 2012 den 15:08 #

    ja, det är ju sjukt vad mäktig den där är. men så himla god också förstås, men det är inte utan att man rullar fram några timmar efteråt 😉

  4. Diana 12 september , 2012 den 15:47 #

    Ojojoj, vilken ”bomb”! 🙂 Jag förstår att en liiiten bit räcker. Men den ser himla god ut!

  5. Jeanette 12 september , 2012 den 16:05 #

    Låter mumsigt!

    Vad kul! Grattis på födelsedagen och till kontraktet! 🙂

  6. Carolina - CHOKLADBANAN "Ditt webbskafferi" 12 september , 2012 den 17:16 #

    Sv: Ja med det receptet var det lätt att få en så hög tårta 🙂

    Oh ja mastigt är gott i små mängder 😉

  7. HemkäraHanna 12 september , 2012 den 17:20 #

    Åååh, så gott! Jag gillar dessa systrars recept skarpt!

  8. Isabelle 12 september , 2012 den 19:10 #

    Jag blev sugen på att baka ikväll så det fick bli chokladbollar, otroligt gott och enkelt 🙂

    Kram Isabelle

  9. Tessie 12 september , 2012 den 19:13 #

    Smarrigt värre!! 🙂

    SV:
    Ja, som det ser ut nu har jag funnit 2 tjejers om bill brevväxla. Får se hur det hela kommer bli och se ut. Spännande 🙂
    Hur allt med dig och din lilla familj!?..

    Kramar ❤

  10. Amy's piece of cake 12 september , 2012 den 22:30 #

    Ser ljuvligt god ut, vill ha en smakbit tack!

  11. Katarina 12 september , 2012 den 23:05 #

    Jag har ätit så magen står i precis alla hörn.. Just idag blir jag inte sugen på något mer, men önskar dig istället ett stort grattis! Kramar

  12. Clara Ringqvist 12 september , 2012 den 23:53 #

    Så gott det låter och så god den ser ut!

  13. Vivi 13 september , 2012 den 11:16 #

    Det där lät ju itne fel ngn stanns, galet gott med mäktiga chokladtårtor, själv hoppas jag hittar nya tårtformar snart för jag hade velat baka en riktigt fin chokladtårta till utmaningen!

    Förstår om ni är glada över lägeneheten, men jag kände inte igen området, ligger det i närheten av ngn tunnelbanelinje eller längre från sthlm ?
    Det är så stort att köpa hus/lägenhet också, då blir det ju verkligen ert 🙂

    Kramar !

  14. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 13 september , 2012 den 13:32 #

    Jag kan allt tänka mig att den där tårtan är mastig, men den låter god:)
    Haha tack snälla du, ja, färgerna blev riktigt fina i fotot, det är därför jag vart så extra besviken att inte fjärilen blev bra. Tyvärr kan man ju inte bestämma över en fjäril hur länge den ska sitta stilla haha^^

    Fick du några fina födelsedagspresenter igår på din dag?:)
    Stor kram

  15. sandra 13 september , 2012 den 16:17 #

    ser gott ut!

  16. Bina 13 september , 2012 den 18:33 #

    Ooh jag älskar choklad

  17. Jennie & FrökenFlis 14 september , 2012 den 09:59 #

    MMM!! ge mig 😉 gud så gott, choklad är en av mina största svagheter 😉

    Ja hon var verkligen en duktig liten tjejja hos tandis 🙂

    kram

  18. Lisa 14 september , 2012 den 19:30 #

    Den där kakan är ju bara så god! Namnet säger mer än tusen ord tycker jag och den är absolut det godaste i chokladväg som jag ätit (minnet kan dock spela mig ett spratt)!

    Det var något i maggropen som sa mig att det var fel, men den känslan kom inte förrän jag insåg att jag skulle komma mig in på landskapsarkitekt! Men nu är det som sagt trädgårdsingenjör som gäller och det finns så mycket möjligheter att jag blir alldelens snurrig! Men en sak är säker och det är att jag vill syssla med någon form av hälsoträdgårdar och medicinalväxter någon gång i framtiden 🙂

    Haha, det blir nog lätt så att man är så van att ha hemsnickrade möbler kring sig att man sedan när man blir äldre kommer till en fas där man tittar sig omkring och inte ser en enda hemsnickrad sak. Men det tror jag återkommer och att man omger sig av IKEA är väl inte så konstigt egentligen- platta paket älskas av alla! 😉

    Tyvärr så kan en mission dyka upp ganska snabbt och som anhörig så får man nog alltid vara beredd på att ett sådant besked också kan komma. Givetvis kan de neka, men ofta får de i samma veva då sparken. För mig personligen skulle det nog inte vara jobbigast att ha sambon där, utan att jag själv inte skulle vara där med honom. Jag har nämligen också gjort lumpen och skulle helst se att jag var vid hans sida om en utlandsmission kom och knackade på dörren. Nu är jag själv inte kvar i försvarsmakten så en utlandsmission för min del är ganska liten, men inte för min sambo. Så Johannes bok var kanske en liten uppvärmning, uti fall att ödet skulle visa utlandstjänst för sambon. Kram!

  19. Fia 15 september , 2012 den 13:06 #

    SV: Ja de va kul med en avstickare till Budapest men nu är jag hemma igen 🙂

    GUd va gott de lät med chokladtårta, får testas nån dag 🙂

  20. MW design 21 september , 2012 den 16:30 #

    ser himmelsk ut!

Kommentera

