Arkiv | 10:15

Risonisallad med räkor och avocado

13 Aug

På mitt allra första jobb stötte jag på min första risonisallad. Risoni är en pasta formad som riskorn. Jag blev förälskad i denna pastasort och dessvärre var det inte bara första utan också sista gången jag åt det, tills i lördags! Vi gjorde denna rätten och den blev väldigt god! Är man inte så förtjust i citron kan man byta mot lite vitvinsvinäger för syran som jag tycker behövs till risoni!

Receptet räcker till 4 lätta luncher

2 dl risoni
½ citron
1 påse babyspenat
1 dl parmesan, hyvlad
1 kg räkor med skal
2 avocado
olivolja
flingsalt
nymalen svartpeppar
 

Koka risonin enligt paketet. Låt den rinna av och svalna lite. Tvätta citronen under hett vatten och riv skalet fint. Blanda i det och kläm i lite av saften.  Rör i parmesan och babyspenat. Salta och peppra generöst och droppa i lite olja. Skala räkor och skiva avocado, servera till risonin.

