Sveriges smultronställen

10 Aug

Det finns inget roligare än att åka runt i Sverige om somrarna och upptäcka roliga platser, caféer och butiker! Jag tänkte därför tipsa om mina favoritställen runt om i landet, iaf på de platser jag besökt.

Har ni tips på andra ställen ni tycker man borde besöka, skriv det så gör jag en likadan lista med läsarnas tips!

  1. Siljans Konditori, Leksand: Bästa konditoriet i Dalarna. Mina favoriter är Potatisbakelse och vaniljsnibb.
  2. Leksands Knäckebröd, Leksand: Knäckebrödsfabrik och butik.
  3. Bönan, Gävle: Fiskrökeri, café och inredningsbutik.
  4. Taxinge slott, Nykvarn: Café med mängder av kakor, tårtor och bullar
  5. Marsipanboden, Trosa: Marsipantillverkning och butik.
  6. Cloetta, Linköping: Chokladfabrik och andrahandsbutik.
  7. Smultronstället, Söderköping: Glassrestaurang med stora glassar i olika varianter.
  8. Deliato café och outlet, Lidköping och Vingåker. Andra handssortering av delicato-bakverk och café.
  9. Bräckboden, Kungälv och Ullared: Fabriksförsäljning av Göteborgskexprodukter.
  10. Polkapojkarna, Gränna: Polkagristillverkning och butik.
  11. Kosta, Kosta: Glastillverkning, butik och outlet.
  12. Kullzenska Caféet, Kalmar: Ett café med hembakat, lokalen är som att sitta i mormors lägenhet.
  13. Glassiären, Karlskrona: Glassbar med stora glassar.
  14. Kaffestugan Annorlunda, Stenshuvud: Café med kakbuffé.
  15. Kiviks Musteri, Kivik: Musteri, museum, fabriksbutik och café.
  16. Pistachia, Helsingborg: Café, nötter-, glass- och godisbutik.

14 svar to “Sveriges smultronställen”

  1. Linda 10 augusti , 2012 den 16:48 #

    Oj, jag har faktiskt varit på några av dem ställena, men har tydligen många fler att bocka av från listan – kul! Har du varit på alla? 🙂

  2. Amy's piece of cake 10 augusti , 2012 den 18:32 #

    Det finns många många smultronställen i Sverige… att rabbla alla skulle ta alldeles för lång tid! 🙂 Gränna gillas då det är i min region.

    Sv: Tack allt är fint här, vardagen rullar på med rutiner och vanor. Själv då, hur är allt med er? Önskar dig en trevlig helg, kram!

  3. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 10 augusti , 2012 den 21:42 #

    Jag som inte har så långt till Bräckboden i Kungälv, ändå har jag inte varit där. Vilka ställen har du varit på på den där listan. Några av de där har jag prickat av i alla fall:)

    Haha, det var inte min sambo som åkte bort, utan hennes.

    Hoppas du och lilla familjen får en bra helg.
    kram

  4. cassie 10 augusti , 2012 den 22:18 #

    Så segt det var men nu dom senaste dagarna har gått fort. Idag har gått väldigt fort och ändå gick jag upp 7 på morgonen xD

    Äntligen har jag någon som e intresserad att köpa en figur av mig 🙂

  5. ADARAS.se - din bloggtidning på nätet! 10 augusti , 2012 den 23:44 #

    Åh vilket kul inlägg! 😀 Det är mycket jag måste upptäcka i Sverige känner jag 😉

    – Man börjar prenumerera på Glossybox. Det kostar 139kr i månaden och är sjukt värt med tanke på att produkterna alltid är värda mycket mer. Om du vill spana in det närmare får du gärna gå genom min värvningslänk:
    http://www.glossybox.se/invitation/MTEyMjg=?utm_source=Customers&utm_medium=link&utm_term=MTEyMjg=&utm_campaign=Refer-a-friend/

    Man får nämligen poäng som man tillslut kan lösa in till en gratis box 🙂

  6. Maria husetfullt 11 augusti , 2012 den 02:27 #

    Så bra med en sådan lista. Den är ju guld värd när man är ute och åker. Smultronstället i Söderköping är verkligen värt ett besök ( jag bor i Norrköping) I Söderköping spelades även Madicken filmerna in, så en vandring i Madicken kvarteren efter att ha ätit väldigt god glass i alla dess varianter är en riktig sommarutflykt. /Maria husetfullt.

  7. Carro 11 augusti , 2012 den 10:02 #

    så många bra tips!! perfekt såhär på sommarn när man vill ta lite utflykter!

  8. Annika 11 augusti , 2012 den 11:54 #

    Det finns många sådana smultronställen och det är alltid lika kul att besöka dom!

  9. Emilia 11 augusti , 2012 den 13:37 #

    Pistachia är så härligt!

    Undrade lite, har du några bra, enkla och nyttiga fisk-recept? Försöker få familjen att börja gilla det. Helst inte bara lax, utan t.ex. torsk och sånt med? 🙂

  10. Fröken Josefine 11 augusti , 2012 den 21:50 #

    I Söderköping finns även Konfekthörnan där dom gör glassen själv där i kiosken som är underbart god! Dom har en vattenmelon sorbet som är to die for!

    Hihi, ja dom dyker upp på sommaren när jag får lite sol på mig 🙂 skulle vilja ha lite mer fräknar jag med..
    Ja det var riktigt synd! Får se till att åka ner nästa år helt enkelt, hihi.
    Kram

  11. Marie - Småländsk dalkulla 11 augusti , 2012 den 23:29 #

    Vad roligt att läsa Delicato i Vingåker var jag på i fredags, samt knäckebröd i Leksand har man handlat många ggr =D

  12. Helena 12 augusti , 2012 den 10:27 #

    Vad bra att du plockar fram smultronställen vi har här i Sverige. det finns så mycket vackert och listan kan bli oändligt lång…hihi:)

    Tack! Visst är det fint att det finns kärlek som varar länge. Ibland måste man lyfta fram det också bland alla separationer som sker.

    ha en toppendag! Bästa kramar:)

  13. Glamourwannabe - med huset fullt av grabbar. 12 augusti , 2012 den 10:47 #

    Vad kul med lite tips!

  14. Vivi 13 augusti , 2012 den 10:48 #

    Åh vilken bra lista , en massa bra tips, jag tror bara jag prövat gränna & Söderköping av de två !
    Jag måste ju rekomendera några västkust pärlor jag då …

    Killeröds cafe på Bjätehalvön i Halland, otroligt mysigt ställe och deras egna äppelkaka är bland det godaste jag ätit!

    Cafe Utsikten som ligger vid Båstad i Halland, har en fantastiskt utsikt och riktigt god fika som du får med dig i en liten korg !

    De är mina två favoriter 🙂

    Ja, jag längtar verkligen till UL nu, men jag är inte lika orolig längre iaf 🙂
    Kramar !

Kommentera

