Mammas Ratatouille

9 Aug

För ett par veckor sedan kom mamma ner på besök, då lagade hon till denna goda rätt som en ratatouille. Otroligt god och smakrik och perfekt för mig som älskar vegetariskt! Idag lagade vi till den igen och den blev minst lika god denna gång.

Pasta
1 gul lök
1 vitlökskyfta
olja
5-7 champinjoner
1 zucchini
1 röd paprika
1 burk krossade tomater
salt och peppar
1 tärning/matsked lantbuljong
½ kruka färsk basilika
parmesan 

Koka pasta enligt anvisningar.Hacka lök och vitlök fint. Skär champinjoner, zucchini och paprika i lika stora bitar. Fräs lök och vitlök i olja. Häll i grönsakerna och stek tills det mjuknat något. Häll i krossade tomater och smaka av med salt, peppar och lantbuljong. Låt puttra ca 15 min. Hacka till sist basilika och blanda i. Servera med pasta och parmesan.

15 svar to “Mammas Ratatouille”

  1. Katarina 9 augusti , 2012 den 12:18 #

    Ratatouille är bara så gott, en favorit hemma hos oss! Kram

  2. Erica 9 augusti , 2012 den 12:19 #

    Ratatouille är en av många saker som jag länge har velat smaka, men fortfarande ej har hunnit smaka ännu. Jag måste se till att göra det snart. Det ser riktigt gott ut på din bild i alla fall. 😀

    Svar: Tack så mycket! Ja, jag har mycket att vara glad över för tillfället, och det känns ju riktigt bra. 😀 Dock så är vårt tillfälliga boende endast provisoriskt. Jag flyttade in till hans lägenhet, så det är lite trångt just nu, men vi letar för fullt efter någonting större. Så det är bara att hålla tummarna för att vi hittar någonting snart.

    Åh, vad glad jag blir av din kommentar att jag är söt och ser glad och snäll ut. Vad roligt att få höra. 😀 Tack så mycket!

    Okej, vad roligt att din sambo är född i Avesta och att du ville bo där när du var liten. 😀

    Och ja, det är roligt med långa kommentarer, det tycker jag med. 🙂

  3. Isabelle 9 augusti , 2012 den 16:57 #

    Mums, så frestad jag blev nu…. 😉

  4. Pernilla 9 augusti , 2012 den 19:04 #

    Det lätt väldigt mumsigt, får kanske ta och provas =)

  5. Susanne 9 augusti , 2012 den 19:20 #

    Mmmm, vad sugen jag blev på det nu… 🙂

  6. Helena 9 augusti , 2012 den 19:53 #

    Det receptet på ”Mammas ratatouille” måste jag prova. Ooops det går knappt att varken stava eller uttala ordet…hihi:) Jag är så förtjust i vegetarisk mat 🙂
    Hoppas din dag varit bra! Kramar:D

  7. Veronica 9 augusti , 2012 den 19:55 #

    Vilken fin blogg du har 🙂

  8. sannas rum 10 augusti , 2012 den 08:22 #

    Åh sånt är sååå underskattat för det är såå gott med pasta och någon form av sås tkr jag!

  9. Liw 10 augusti , 2012 den 10:40 #

    sv: vi ska också ha i början av oktober =) tänkte ha lite plockmat, kallskuret och liknande… lättare att förbereda ju…. och såklart doptårta! Men tänkte prova cakepops och annat kul också 🙂 Har du gjort sånna någongång?

  10. sandra- Nybliven Mamma Till Vilgot 10 augusti , 2012 den 11:28 #

    sv
    han klarade sig tyvärr inte.. Men han blev inte lika drabbad som mej… Och de verkar inte gå nån nöd på honom… han var lite kinkig igår och lite täppt i näsan…
    men idag verkar de va bättre. Skönt!
    De svider i hjärtat att veta att han mår dåligt pga mej :S

    hoppas du får en fin helg!

  11. Linda-Mamma till Alfred 10 augusti , 2012 den 11:48 #

    MUMS! Ja det var faktiskt hon som påminde mig som tur var som alltid har velat vara med i utmaningen;)
    Ja kul,skall göra ett inlägg om snittarna jag med,när jag laddat över bild från Ifånen;)

  12. carrå - mamma till Isabella och Evelina 10 augusti , 2012 den 12:44 #

    Ja det var jättefint! ja verkligen, såna överraskningar utan anledning blir alltid bäst 🙂
    Ja det kan man ju verkligen tycka men tyvärr finns det inte alltid det, har nog varit med om max 5 ggr någon har hjälpt mig och då har jag åkt ofta :S..
    Nej man får inte alltid så mycket gjort när man har barn hemma och värre kommer det bli ;). När Isabella var liten kunde jag ex städa och sånt det är bara att glömma nu, tvätt och disk går ganska bra att lösa men dammsuga går inte! haha. Önskar jag kan börja gå mer nu, promenader är ju så härligt men mina höfter är inte helt bra från foglossningen än.

  13. Cissi 10 augusti , 2012 den 14:17 #

    Å vad gott! Ska spara det receptet..

    Får göra ett nytt försök i veckan som kommer – utan familj och se om lite kläder till mig får följa med hem då! 😉

  14. mathilda 12 augusti , 2012 den 01:25 #

    vad är egentligen ratatouille?kram!

  15. Bina 17 augusti , 2012 den 16:02 #

    Det där såg ju gott ut =)

Kommentera

