Ernsts saft på svartvinbärsblad

22 Jul

En vacker dag ska jag ha en trädgård med massa fruktträd och bärbuskar så jag kan koka saft, göra sylt och massa andra godsaker. Ännu mer sugen blev jag när Ernst gjorde saft på svartvinbärsblad i sista avsnittet av hans sommar program. Svartvinbärssaft är ju himla gott men undrar hur saft gjord på bladen kan smaka!

1 l vatten 
1 kg socker 
1 pkt citronsyra 
2 st citroner, skivad 
1 kg vinbärsblad 

Börja med att skiva citroner i ca ½ cm skivor. Varva den skivade citronen med vinbärsbladen i en stor och väl rengjord glasburk eller tillbringare. Ta en stor kastrull, häll i vattnet, sockret och citronsyran. Koka upp under omrörning tills allt smält ihop. Häll sedan över vattenblandningen i glasburken. Detta ska stå i ett svalt utrymme i 5 dagar.

8 svar to “Ernsts saft på svartvinbärsblad”

  1. johanna 22 juli , 2012 den 20:59 #

    Ja det var kul och åka den!

    Saft måste jag lära mig och göra

  2. Helena 22 juli , 2012 den 22:47 #

    Det låter som en god saft! Jag tycker ofta att saften blir godare om man har citron i och får fram lite friskare smak och inte så söt saft. Det är även gott att göra saft på bara citroner.
    Kram:)

  3. Tessie 23 juli , 2012 den 18:09 #

    Sv; Ja det var skönt att vara på hemmaplan ett tag. Alltid skönt och mysigt att få vara nära familjen. Saknar dom när jag tänker på dom 🙂 Men det blir att åka upp snart igen, eller ja om nå tag.. 🙂

    Hoppas allt går bra med lillan!?..

    Kramar

  4. Emma 23 juli , 2012 den 19:18 #

    Har bestämt mig för att pröva denna saft i sommar också. Är ju rätt så genialt att använda blad – finns ju en del!!

  5. Pernilla 23 juli , 2012 den 19:28 #

    Det låter gott och Ernst program är ju så bra 🙂

  6. Erica 23 juli , 2012 den 23:24 #

    Min kära mor gjorde ofta saft på svartvinbärsbladen när jag var yngre, och ärligt talat så låg (och ligger fortfarande) den på andraplats när det gäller mina favoritsafter. På förstaplats ligger dock just svartvinbärssaft. Båda dessa safter är enligt mitt tycke riktigt goda. 😀

  7. Heidi :) 24 juli , 2012 den 20:28 #

    Nu skall jag fråga dej.. Vad har du för lösenord på dina lösenordsskyddade inlägg? Jag skulle vilja läsa i alla fall berättelsen och harnågra dagar funderat att fråga, men är så orolig om du inte tål personer som är för nyfikna.
    Kram

  8. Sanna 25 juli , 2012 den 10:40 #

    Den låter fräsch och god!

Kommentera

