Leilas Pan bagnat

6 Jul

Jag slänger in ett recept som jag alltid velat prova nu när inläggen blir lite glesare! Detta är ett fyllt bröd som man egentligen kan fylla med precis vad man vill, perfekt att göra istället för pizza till bufféer eller picnic. Eller som lunch!

Receptet är Leila Lindholms, vem om inte Leila kan göra såna här goda grejer?

1 st aubergine 
1 st zucchini 
1 dl olivolja 
flingsalt 
svartpeppar från kvarn 
1 st franskt lantbröd, stort, runt 
300 g ost av valfri sort 
200 g skinka eller salami 
3 st färska tomater, stora 
4 st färska rosmarinkvistar 
2 st avokado 
1 knippe färsk basilika 

Sätt ugnen på 250 grader varmluft. Skiva aubergine och zucchinin och lägg dem i en ugnsform. Ringla över olivolja och krydda med salt och peppar. Rosta dem i ugnen tills de fått en mörk rostad färg, cirka 25 minuter. Skär av toppen på lantbrödet som en semla (håll knivspetsen nedåt i en 45 graders vinkel), gröp ur brödet och lämna cirka 1,5 cm tjocka väggar. Smörj in insidan av brödet med olivolja och börja varva pålägget med grillade grönsaker och skivad tomat. Ta eventuellt bort lite bröd från insidan av locket så att det inte blir för tjockt. Lägg ihop brödet och pressa till det ordentligt så att det håller ihop. Skär brödet i 6 tårtbitar och linda in dem i smörgåspapper och folie.

34 svar to “Leilas Pan bagnat”

  1. Katarina 6 juli , 2012 den 12:30 #

    Ser ljuvligt gott ut! Kram och jag önskar er en fin helg!

  2. Katarina 6 juli , 2012 den 13:39 #

    Ser riktigt gott ut!
    Hoppas det går bra med lilla tjejen 🙂

  3. Thessan 6 juli , 2012 den 13:56 #

    Tack =) Varför blir jag alltid så hungerig när jag besöker din blogg? =)

  4. Pernilla 6 juli , 2012 den 18:12 #

    Det ser jätte mumsigt ut =)

    Jag förstår att det är jätte mysigt med eran Elsa, njut så mycket ni bara kan.

    Ha det fint, kram.

  5. Annika 6 juli , 2012 den 22:13 #

    Mmmm den ser jättegod ut!!

  6. Helena 6 juli , 2012 den 23:36 #

    Jag har smakat ett sånt liknande bröd en gång och det var helt fantastiskt gott. Jag hade kunnat äta upp hela brödet själv. Måste ta tag och baka det nångång.
    Kramar till dig:)

  7. dite 7 juli , 2012 den 03:25 #

    fint väder hos dig? 😀

  8. Lisa 7 juli , 2012 den 09:18 #

    Ser underbart gott ut Elenore 🙂

  9. johanna 7 juli , 2012 den 10:42 #

    Såg smarrigt ut!

    och söder, jag skall ju bo på söder så det är ju perfekt

  10. Thessan 8 juli , 2012 den 05:22 #

    Tittar in å säger go morron,hoppas du får en fin dag!

  11. Amy's piece of cake 8 juli , 2012 den 18:25 #

    Så gott detta ser ut, ska jag göra! Dock utan skinkan i…

    Allt bra med er? Förstår att ni njuter för fullt den här första tiden. Kram vännen!

  12. Renata 8 juli , 2012 den 21:26 #

    Leila bakar alltid så god saker men varje gång jag ger mig på hennes recept misslyckas jag totalt!!!

  13. Helena 8 juli , 2012 den 23:15 #

    Gott att höra att ni har det bra! Bara njut av varje liten stund av lilla Elsa nu när hon nyfödd. Bara lukta och snusa på det lilla huvudet och håll henne tätt i famnen…mys, mys:)) Tiden går så otroligt fort.

    Tack, vad gullig du är! Roligt att du tyckte om designen på bloggen:) Det är så pilligt att hålla på med sånt och jag har inte lärt mig så mycket ännu.
    Många kramar till dig fina du:)

  14. shit vad gott det ser ut! 😀

  15. Angelica 9 juli , 2012 den 10:14 #

    Har du fått bebisen nu? 🙂 Har varit borta så inte hängt med 😛

  16. Diana 10 juli , 2012 den 16:21 #

    Jag gjorde nåt picknickbröd förra året som jag tror var Lajlas, galet gott det med!

  17. LIENE 10 juli , 2012 den 16:40 #

    Tack:D Jag är kär i Kalmar, och Skåne för där var jag ju också. Det var värsta paradiset där, höhö.

  18. Elena 10 juli , 2012 den 17:24 #

    Smarrigt!

  19. Patricia 10 juli , 2012 den 18:50 #

    Haha, klart att det inte finns mycket tid för dator nu för dig. Mycket annat som måste gå före kan jag tro. Nå, är mamma livet så som du trott?:)

    Tack vännen, jag fyller inte år för en på lördag:) kram

  20. Helena 10 juli , 2012 den 20:18 #

    Varsågod:)) Det var så lite men väldigt, väldigt välment. Bamsekram

  21. Mamma till William och Wilma 10 juli , 2012 den 21:00 #

    God kväll snäckan..Hade du kunnat mejla upgifterna till mig igen så man kan gå in o läsa det andra..kram kram

  22. Fröken Josefine 10 juli , 2012 den 21:03 #

    Ja det blir ju lätt så. Då är jag glad att jag har ett sådant jobb att man kan sitta ute en stund ialla fall 🙂
    Med mig är det bra. Dig och lilltjejen då? 🙂 Grattis till henne förresten!
    Kram till er!

  23. Cecilia 10 juli , 2012 den 21:42 #

    Åh tack vad du är snäll 🙂 den köpte jag i Thailand när jag var där i julas 🙂
    Hehe, men du kan ju unna dig någon billig sort att ha nu i sommar kanske? Visserligen får du väl inte bada än på ett tag ändå antar jag…?
    Jo jag har 12 stycken tror jag. Haha, jag glömmer alltid av efter jag räknat. Jag har en älva på benet, en grej på rumpan som var tillägnad mitt ex (ett hjärta med ett a, samt stjärna och en prick, konstig grej jag kommit på), ett kinatecken på magen som står för kvinna, katt-tassar på brösten, en tribalblomma på vänster arm, en älva på höger, ett tribalhjärta på ryggen och ordet baby ovanför det 🙂 puh!
    Åhhhh jag förstår att ni är överlyckliga! Gud vad mysigt det måste vara ändå. Samtidigt mycket jobb. Vem är hon lik av er? 🙂

    Kramar

  24. ndailinda 10 juli , 2012 den 21:50 #

    Ja, det var en väldigt rolig upplevelse 🙂

    Hur har ni det nu? Lilla familjen? Hon ser så söt ut!

  25. Fröken M 11 juli , 2012 den 08:39 #

    men åh va gott ! Här har jag faktiskt en fylld picnik korg som bara väntar på lite bättre väder och det enda som egentligen saknas i den är lite färskt bröd 🙂

  26. Pernilla 11 juli , 2012 den 10:38 #

    Hoppas allt är bra med dig och lilla familjen =) Kram

  27. Linda-Mamma till Alfred 11 juli , 2012 den 11:06 #

    Vi förstår att du är birta & bara njuter i bebisbubblan. Hur går det?

  28. Linnea 11 juli , 2012 den 12:37 #

    Åh gjorde detta på mina föräldrars och min fasters kalas förra året! Såå gott:) fast jag la in det i ugnen så osten smälte lite, mycket gott!

    Tack så mycket! Hoppas jag blir frisk snart! 🙂

    Så lite så, roligt att höra! Är glad för er skull! 🙂

  29. elinn 12 juli , 2012 den 01:22 #

    ser riktigt gott ut! 🙂

    ja verkligen! 😀
    absolut 🙂

  30. Carro 12 juli , 2012 den 22:24 #

    Det där verkar så sjuuuukt gott!

  31. MW design 13 juli , 2012 den 08:54 #

    ser otroligt gott ut! 🙂

  32. anniepiie 13 juli , 2012 den 16:23 #

    Ser ju himla gott ut! 😀 SV: Visst är det! Men stort grattis så här hundra dagar efter! 😉 hihi Förstår att du vill vara med din prinsessa nu då, vad heter hon, har ni tänkt ut något? 🙂 Kramis

  33. Sofia 13 juli , 2012 den 18:00 #

    Mmm vad gott!

  34. Anna 13 juli , 2012 den 21:40 #

    Har också velat prova det en längre tid, ser så gott ut!

Kommentera

