Tårtbotten

21 Jun

Ni har säkert kommit över recept på tårtbotten som heter lika delar men vad är det egentligen?

-Precis som det låter så ska man ta lika delar av allt och man utgår från mängden ägg. Ställ upp 3 glas, knäck äggen i det första och sedan häller du på mjöl(byt ut 1/3 mot potatismjöl för en luftigare botten) i det andra till samma höjd som äggen och socker i det tredje glaset till samma höjd som ägg och mjöl.

Tårtbotten Lika delar

  • 18 cm i diameter: 2 stora ägg, 1 tsk bakpulver 20 min
  • 20 cm i diameter: 3 stora ägg, 1 tsk bakpulver 25-30 min
  • 24 cm i diameter: 4-5 stora ägg, 1½ tsk bakpulver 30-35 min
  • 26 cm i diameter: 6 stora ägg, 2 tsk bakpulver 35-40 min

För en högre botten tar du fler ägg!

Smaksatt:

  • Choklad: Byt ut 1/3 av mjölet mot kakao
  • Vanilj: Ta i en nypa vaniljpulver
  • Citron: Rivet skal av ½-1 citron

Vispa äggen tillsammans med socker tills det blir fluffigt, ca 5-10 min. Sikta i mjöl(ev +potatismjöl/kakao) och bakpulver, vänd försiktigt. Häll upp i en form där du täckt kanterna med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i rätt antal minuter.

Tips!

  • Kom ihåg att vända ner mjölet FÖRSIKTIGT annars försvinner luftigheten du vispat in i äggen!
  • Öppna inte ugnsluckan förrän 20 min gått, annars sjunker botten i mitten!
  • Det går toppen att frysa din tårtbotten, så förbered den veckor innan kalaset och ta fram och montera och garnera när det är dags!
  • Investera i en tårtsåg som finns att köpa på ex IKEA eller Cervera, botten blir då jämt skuren och du kan ställa in precis hur tjocka skivorna ska bli.

11 svar to “Tårtbotten”

  1. Heidi 21 juni , 2012 den 10:20 #

    Sv: Jo, färgen på telefonen blev jag också förtjust i. 🙂 Har fått nog av alla svarta telefoner nu. 🙂
    Ja precis, du går och väntar på lillen. 🙂 Är du något nervös för förlossningen då? 🙂
    Jag och min sambo skall ut till skäret över midsommaren. 🙂 Kanske några kompisar följer med, men vi vet inte ännu.
    Kram

  2. vivi 21 juni , 2012 den 11:34 #

    Oh vad bra tips du kom med nu, jag behöver helt klart en tårtsåg ! Sedan behöver jag än mindre form än min vanliga, hade varit roligt att göra en liten hög tårta 🙂

    Ja det är nog svårt för er att planera ngt alls i sommar :), om jag orkar komemr jag nog slänga ut en förfrågan och kolla om det finsn ngt intresse, i så fall bestämmer jag nog bara en söndag i Juli eller början av augusti! 😛
    Kram!!

  3. vivi 21 juni , 2012 den 11:35 #

    Just det … GLAD MIDSOMMAR !! 😀

  4. Thessan 21 juni , 2012 den 13:33 #

    Jag ska jobba hela helgen men efter det går jag på semester.vad ska du hitta på?

  5. carrå - mamma till Isabella och gravid 21 juni , 2012 den 13:48 #

    Haha ja och söööta!

    Det hoppas jag med!, jo precis, känns som första gången igen, haah, allt är så annorlunda.

  6. ADARAS.se - din bloggtidning på nätet! 21 juni , 2012 den 14:37 #

    Bra tips! 🙂

  7. Leila 21 juni , 2012 den 16:40 #

    Hej fina! Men åh 🙂 Då är det ju verkligen nära nu gumman! Mina tankar kommer finnas lite extra hos dig under dessa dagar!
    Här är allting bra, dock lite trött efter att ha varit uppe sen klockan 6 imorse och haft tvättstuga (min enda lediga dag o då får man tvätta)…hehe
    Midsommar kommer bli väldigt lugn, jag kommer nämligen jobba både midsommarafton, midsommardagen samt på söndag. Men pojken jobbar också o päronen firar på annat håll så det känns inte så jobbigt.
    Har ni några planer eller kommer ni vara hemma o vänta på storken? Många varma kramar på dig vännen min.

  8. Helena 21 juni , 2012 den 23:01 #

    Jag har också använt mig av detta recept men tycker att botten blir lite för söt. Blir jättefina tårtbottnar annars.

  9. Amy's piece of cake 22 juni , 2012 den 12:39 #

    Lika delar är ett toppenrecept!

    Önskar dig en riktigt fin midsommar, ta hand om magen och mannen stor kram!

  10. Emma 23 juni , 2012 den 11:22 #

    Jag är absolut ingen tårtskapare och det här var ju jättebra tips och recept!

  11. Renata 25 september , 2012 den 17:47 #

    Tack för receptet 🙂 ska testa den snart

    Kram

Kommentera

