Lövmarknaden i Karlskrona

21 Jun

Midsommar är något som firas under en längre period har jag märkt. Efter att ha firat midsommar i Dalarna alla mina midsomrar utom tre st så vet jag att det firas i byar både veckorna före och efter. I byn vi har sommarstugan är midsommarfirandet på midsommardagen så det har alltid varit midsommar för mig. Men här i Karlskrona börjar midsommarfirandet redan idag med den årliga Lövmarknaden som är den största och viktigaste händelsen på året.

Under lövmarknaden fylls gator och torg av marknadsstånd som säljer godis, leksaker, tröjor, blommor, jordgubbar etc. Bland matstånden finns så klart langos, hamburgare, munkar, churros och massa annat gott! Detta var min första lövmarknad(missade den förra året) och efter 3 timmar ute på stan är jag helt slut av allt folk och värmen(och såklart den stora magen).

20 svar to “Lövmarknaden i Karlskrona”

  1. Emma 21 juni , 2012 den 16:40 #

    Ja det är kul att få såna kort 🙂
    Åhh lövmarknaden, har varit där några gånger för när jag var barn (till 17 år) spenderade vi varje sommar uppe i blekinge. Farfar hade sommarstuga utanför lyckeby 🙂

  2. Mårtenssons kök 21 juni , 2012 den 17:15 #

    Så härligt med traditioner, speciellt när det finns så mycket gott:)

    Glad midsommar till dej och kulan på maggen:)

  3. Art By Tina - Konst & Fashion 21 juni , 2012 den 18:39 #

    Lövmarknad, så skojigt. Det finns visst tillfällen för allt, där jag bor (eller i närheten) firar vi potatisfestival, jordgubbens dag och matfestival haha.

  4. Pernilla 21 juni , 2012 den 19:50 #

    Vilken trevlig tillställning och så mumsigt med Langos =)

    Förstår att du blev trött efter 3 timmar där….Ha det fint!! Kram kram.

  5. Linda-Mamma till Alfred 21 juni , 2012 den 19:50 #

    Åhh ge mig langos!!Oh ja OM jag har fullt upp håller på att förbereder mat här nu;)Tar ju ett tag o fixa, tårtan får jag göra imorgon;)
    Ja jösses pengarna har en förmåga att rulla iväg fort;)

  6. trollet 21 juni , 2012 den 20:10 #

    o jäklar va stånd!! kul=)) fynd??

  7. madelein - mamma till sex plus bonusbarn 21 juni , 2012 den 20:45 #

    Jag lade till dig på instagram 🙂

  8. Katarina 21 juni , 2012 den 21:49 #

    Härligt!
    När är det dags? Kan inte vara långt kvar nu?

  9. anniepiie 21 juni , 2012 den 22:04 #

    gott med lite marknadsgodis och naturgodis! 😀

  10. Diana 21 juni , 2012 den 22:07 #

    Ditt inlägg fick mig att kolla upp marknaderna i skåne, nån måste man ju gå på!
    Glad midsommar på er med! Ingen bebis än? 😉

  11. Helena 21 juni , 2012 den 22:57 #

    Många minnen i min minnesbank ploppar upp från mina unga år och obligatoriskt besök på lövmarknaden. Jag och min syster kunde gå där hela dan och roa oss och handla lite här och där av alla stånden.

    Jag firar midsommar hos mina föräldrar på Oland. Där kommer jag också att träffa några kompisar till mig som bor i Göteborg. Vi ska ”passa” deras hus i sommar när det åker till USA och jag är gärna husvakt i Gbg:))
    Önskar dig en jättefin midsommar och kanske även som nybliven mamma! Kramar:)

  12. Emmy 21 juni , 2012 den 23:57 #

    Där kunde jag ha varit idag. Mina föräldrar skulle dit (de åker alltid), men jag kände att jag behövde vara hemma och planera inför midsommar lite.
    Förstår om du var trött efteråt i värmen och allt.

  13. Isabelle 22 juni , 2012 den 01:19 #

    Glad midsommar! Hoppas du får en bra helg! 🙂

  14. linda 22 juni , 2012 den 07:54 #

    Kul! Lövmarknaden brykar alltid vara trevlig. Lite jobbigt att det alltid är så trångt bara..

  15. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 22 juni , 2012 den 08:24 #

    Glad midsommar raring. Nu får vi se om det blir en midsommar bebis till dig eller om du får mumsa jordgubbstårta:) Vilket hoppas du på mest, båda delar kanske.

    Nja, vi har inga speciella traditioner. Färskpotatis, sill och ”burk skinka” typ;) och så jordgubbar så klart. Mer tradition behöver inte jag:P

    Var rädd om dig nu. Massa kramar

  16. Annika 22 juni , 2012 den 10:01 #

    Åååå Langos är såååå gott!

  17. johanna 22 juni , 2012 den 10:04 #

    Ja, juni försvann helt i massa regn. hoppas juli å augusti blir bättre 🙂

    oh langos är så gott!

  18. Pernilla 22 juni , 2012 den 10:27 #

    Jaa dem fick en hel del paketer, hehe =)

    Precis, det är Älmhult vi brukar köra till när vi ska till Ikea.

    Ha nu en härlig Midsommarafton. Kram kram.

  19. Alexandra - Pysselmaniker 23 juni , 2012 den 18:06 #

    Marknader är roliga och den här såg det ju ut att vara många knallare på! Skoj, men förstår att du blev lite trött av allt 🙂

  20. Linn 25 juni , 2012 den 10:22 #

    Det är verkligen mysigt att gå på marknad, i lite lagom dos och om utbudet består av mer än billiga solglasögon och fula t-shirts. Att döma av ditt inlägg en bit upp här så ser du ut att ha fokuserat på godbitarna 🙂

Kommentera

