Kokboksutmaningen, Krämig jordgubbspaj

19 Jun

Mitt första bidrag i kokboksutmaningen under temat ”En midsommarnattsdröm” blir en krämig jordgubbspaj från boken Sju sorters Sommarkakor. Boken är som namnet utlovar full av goda kakor, bullar, pajer och tårtor med somriga smaker. Mycket bär och friska smaker! Boken är i sig bara kul att bläddra i för alla läckra sommarbilder på bakverken.

Och pajen då? För det första tycker jag att gradantalet var alldeles för högt. Visst beror det från ugn till ugn men att pajen får brända kanter och får färg redan efter knappt 15 min tycker jag är för mycket. Sänk gärna till 175 grader och kör lite längre om du vill prova pajen! Som du ser åker pajdegen ner väldigt mycket så följ receptet till punkt och pricka när det står att den ska över kanten! Smaken är dock toppen, en jättegod paj som är både söt och lite syrlig! Kan verkligen rekommendera denna till midsommar om ni kör pajen på 175 grader så att pajdegen inte bränns och blir för hård och fyllningen blir färdig!

100 g smör
1½ dl råsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
 
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
3 dl creme fraiche
ca 200 g jordgubbar

Sätt ugnen på 225 gr. Rör samman smör och råsocker till en smet. Tillsätt ägg och slutligen mjölet. Tryck ut degen i en pajform, gärna med låg kant och låt gå pajdegen gå över kanten något. Nagga med en gaffel och förgrädda ca 10 min. Blanda under tiden socker, vaniljsocker och äggula till en smet. Rör ner creme fraiche. Häll blandningen i pajskalet. Dela jordgubbarna på mitten och tryck ner dom i smeten. Grädda i ca 20 min.

13 svar to “Kokboksutmaningen, Krämig jordgubbspaj”

  1. Lisa 19 juni , 2012 den 10:57 #

    Åh så spännande att det är så nära nu, förstår att midsommar inte är så prioriterat 🙂

    Håller utkik här på bloggen och ser när er lilla baby kommer

    Kram

  2. Katarina 19 juni , 2012 den 11:26 #

    Så god den ser ut! Du får mitt bidrag i morgon! Kram

  3. vivi 19 juni , 2012 den 11:34 #

    Mmmmmm… jag hade tänk fixa min utmaning till midsommar, blir ett bål och sedan kanske gnt mer 🙂 Har ingen bild på bålet, men jag kan nog ”fuskgöra” ett glas och ta kort på 😀

    Åh … tänk om man hade kunnat få till ngt sådant…
    En blogg picnic!! Tänk vad roligt 😉

    Kanske en midsommartårta ja 😉
    Kramar!

  4. ndail 19 juni , 2012 den 12:00 #

    Det lät riktigt gott!!

  5. Katarina 19 juni , 2012 den 12:03 #

    Paj som är så gott 🙂
    Jag måste hålla igen nu, så det blir lättare att springa snabbt haha…

  6. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 19 juni , 2012 den 13:44 #

    Men så bränd tycker jag väl inte att din paj blev?:)

    Hihi, aa du får väl testa de här kakorna, men byta ut mot chokladbitar istället, bara att experimentera.

    Okej, redan till hösten, så skojigt. Blir det inte tufft att flytta med en liten bebis? Fast ni kanske har många som kan hjälpa till och då går det nog smidigt i alla fall. Hoppas ni hittar en bostad snabbt.

    Ja de har säkert gjort om kanon mycket. Så nu hoppas jag bara att det ska vara fint väder efter midsommar också så vi kan vara på Ölandsdjurpark hela dagen och även bada i vattenlandet eller vad man ska kalla det:)

    Kramar

  7. Pernilla 19 juni , 2012 den 15:25 #

    Tack tack säger Malte och Hjalmar =) Kalset var jätte bra förutom vädret då, men vi hade det mysigt inne fast det var lite trångt!!

    Mums så god den såg ut, jordgubbar är aldrig fel.

    Ha det fint, kram.

  8. Diana 19 juni , 2012 den 15:55 #

    Kul att mixtra och trixa för att få fram den perfekta tårtan. Vi har ingen tradition med tårta på midsommar, men vem vet… det kanske kommer. 🙂
    Vi kommer fira i mammas koloni med lekar, massa mat och förhoppningsvis en nubbe.

  9. Alexandra - kärlek på tallrik 19 juni , 2012 den 16:58 #

    Åh, den låter hur god som helst, speciellt kul att det är råsocker i pajskalet – jag ÄLSKAR råsocker 😀 Jag VISSTE väl att den bakboken skulle vara bra! Nu önskar jag mig den ännu mer 😉 Och ÅÅH NEJ! Jag har ju inte skickat in något än! Måste börja bläddra igenom mina föräldrars (väldigt få) kokböcker, jag har ju inte några av mina egna här…

  10. Carro 19 juni , 2012 den 17:22 #

    Ser sååå smaskigt ut!

  11. trollet 19 juni , 2012 den 23:11 #

    Det där såg inte så tokigt ut… =))

  12. matilda 21 juni , 2012 den 23:37 #

    ser underbart god ut!

  13. LIENE 22 juni , 2012 den 08:08 #

    Det verkar supergott!

Kommentera

