Makaronipudding

14 Jun

Detta är en av mina absoluta favoriträtter, jag kan sätta i mig 2-3 portioner bara för att det är så gott och man inte får nog! Rätten är väldigt enkel att göra och tar inte så lång tid man kan tänka sig. Vill du ha en lite mildare makaronipudding så kan du byta ut ölkorvarna till 100 g kassler eller skinka istället!

Tid? 1 timme

Hur många? Räcker till 8 personer

Matlåda? Maträtten är perfekt för matlådor, därför gör jag alltid så mycket så man kan frysa in och äta när man är hungrig!

För alla? Välj laktos- och glutenfri falukorv, laktosfri mjölk och glutenfri pasta så går det utmärkt. Ingen LCHF rätt tyvärr!

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 l makaroner
1 gul lök
½ falukorvsring
2 ölkorvar, gärna starka
9 dl mjölk
9 ägg
salt och svart peppar
riven ost

Koka makaronerna så de fortfarande är något hårda. Hacka lök och strimla falukorven. Skär ölkorven i ½cm tjocka slantar. Fräs löken och tillsätt falukorven. Stek tills korven fått lite färg och häll i ölkorven och låt steka någon minut. Blanda makaroner med korvblandningen, häll upp i en långpanna. Vispa mjölk tillsammans med ägg och smaka av med salt och svartpeppar. Ställ in i ugnen på 225 g i ca 25 min. Häll över den rivna osten och ställ in den puddingen i ugnen igen tills äggstanningen är fast och osten fått färg.

14 svar to “Makaronipudding”

  1. Beatrice, mamma till skrutten Robin 14 juni , 2012 den 10:43 #

    Jag tycker att makaronipudding är godast med bacon i 🙂

    Ja, visst var dom söta? 🙂

  2. Carro 14 juni , 2012 den 10:57 #

    Det har jag aldrig gjort.. det kanske man skulle testa nån gång =)

    hehe, ja det känns en del dagen efter militaryn.. inte jättemkt träningsvärk oftast, men man är väldigt trött i både kropp och knopp. Hehe. Så igår provade jag att äta en hel oxe nästan för att se om jag skulle må bättre idag då kanske. Tror det hjälpte lite 🙂

  3. Diana 14 juni , 2012 den 11:17 #

    Makaronipudding har jag inte gjort på år och dar, däremot blir det stuvademakaroner ganska ofta och det är ju näääästan samma grej. 😉

  4. Jessika - Jordgubbsdrömmar! ♥ 14 juni , 2012 den 11:28 #

    Hehe ja sen om han tar in allt man säger är väl en annan femma 😉
    thihi!

  5. Thessan 14 juni , 2012 den 11:31 #

    Tack! det var i vintras som dom frågade vad jag egentligen gör med allt garn jag köper, just då höll jag på med mitt luciatåg och så frågade dom om dom skulle kunna få låna det till skylten under jul och det fick dom =) sen har det bara fortsatt med nya amisar. kram

  6. Leila 14 juni , 2012 den 13:38 #

    Halloj vännen! Hoppas att allting är riktigt bra med dig idag!
    Men va stor o fin magen är nu! 🙂 Måste kännas hur underbart som helst o snart är det dags!
    Kommer absolut att testa recepten på dina cupcakes någon dag framöver! Nu ska jag straxt börja packa o bege mig mot mamma o pappa, jag ska sova där inatt då jag börjar jobba 06.30 imorgon och nu på somrarna går bussarna så dåligt men päronen bor bara 10 min från jobbet så det blir hur bra som helst 🙂 Hoppas att du får en toppendag fina! Kramar

  7. anniepiie 14 juni , 2012 den 14:17 #

    Länge sedan jag gjorde det nu, men gahh va gott det är! 😀 Kan oxå äta hur mkt som helst! 🙂 hihi Kramis

  8. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 14 juni , 2012 den 14:44 #

    Jag tror faktiskt inte att jag ätit det här någon gång, men det kanske jag borde göra. Men nu äter jag ju inte kött, men det kanske går med kyckling eller typ kalkonpålägg?:)

    Ja det är rätt illa att man inte kan svara på de äldsta kommentarerna först, men om många skriver och ger feedback på att de saknar det så kanske de fixar till det. Men man ska inte hoppas för mycket. Vet bara hur lång tid det tog när de lovade en app till blogg.se – det tog ju hur många månader som helst då haha.

    Usch, idag kom jag ihåg mardrömmen när jag vaknade, men just nu är den nästan som bortblåst, bara svaga aningar kvar om hur den gick till. Man blir rätt förvånad när man vaknar upp och är ledsen, men inte riktigt vet varför:P

    Hur känns det i magen?:)
    Kram

  9. Emma 14 juni , 2012 den 14:52 #

    Ja det är skönt och nu behöver jag inte vara orolig mer 🙂
    Ja man brukar gå över tiden, fast detta var mitt andra barn gick jag ändå över tiden.

  10. Johanna 14 juni , 2012 den 15:53 #

    oh det är så gott =)

  11. Cecilia 14 juni , 2012 den 15:55 #

    Det förstår jag att du är nöjd med den. Så himla söt 🙂
    Jag tog den bilden från nätet. Hehe, instagram har jag inte för jag har en gammal sony ericsson 😉 haha
    Jo det har du rätt i. Det är väl ungefär så det går med mina tavlor, en del beställer när dom sett och så 🙂

    Hehe ja , många som vill starta sånt. Synd man inte kom på det först! 😀

    Jojjomen, jag kikade in på den sidan lite, men kom över vanliga ketchupformar från mcdonalds 😉 hehehe

    Kram!

  12. linneajson 14 juni , 2012 den 18:55 #

    åh gott!

  13. Pernilla 14 juni , 2012 den 19:27 #

    Mums mums så gott det ser ut, får nog göras någon dag. Lätt mat att göra med ju!!

    Ja pojkarna har alltid varit duktiga när sprutorna har tagits. Synd de reagerat på dem varje gång bara, men sådant man får ta.

    Ha det fint, kram kram.

  14. Jasmine 19 juni , 2012 den 10:32 #

    Makaronipudding är ju så gott! En favoriträtt, absolut.

    Svar: Ja, jordgloben var verkligen en fin present. Jag blev mycket glad för den. Som du säger; bättre än en kartbok, med hjälp av en jordglob får man en bättre syn på helheten.

    Åh, jag blir alldeles förväntansfull när jag tänker på din förlossning. Kan bara tänka mig hur DU känner det, haha. 🙂

    Nu efter studenten känns det bra. Jag har min andra sommar på hotellet framför mig och jag tycker att det ska bli jätteroligt!

    Kram

Kommentera

