Frågestund i matskolan

14 Jun

Tänkte köra en liten frågestund, inte en personlig sådan utan  om mat och bakning! Finns det något du alltid undrar, vill du ha tips eller råd hur man lyckas på bästa sätt eller undrar du vad som fungerar att göras i förväg och kan frysas in till festen du ska hålla i? Vill du starta ett eget café/catering men vet inte var du ska börja?

Jag tänkte alltså att denna veckas matskola skulle få svara på era funderingar! Ingen fråga är för dum eller avancerad, jag svarar så gott jag kan. Är ju egentligen ingen expert men efter 3 år på restaurangskola, 5 års jobb i restaurang/café och ett brinnande intresse så kommer man en bit på vägen iaf!

12 svar to “Frågestund i matskolan”

  1. Sofia 14 juni , 2012 den 17:49 #

    mysiga bilder 😀

  2. carrå - mamma till Isabella och gravid 14 juni , 2012 den 18:40 #

    Ja hur låg som helst! Jag hoppas verjligen det, tack för att du håller tummarna!. Har du några känningar då det är väl inte alls långt kvar till BF? 🙂

  3. Tessie 14 juni , 2012 den 18:47 #

    Matlagning är spännande och roligt 🙂

    SV:
    Ja, det smakade helt okej. Jag är inte så mycket för små godis, men blev sugen så tog första bästa påse 🙂

    Tack så mycket, dagen har vart helt okej. Din!?..
    Kram

  4. rhulth 14 juni , 2012 den 19:00 #

    Vad spännande, jag skulle gärna vilja ha lite info kring macaroons, jag vet att du har skrivit om det tidigare, men jag tycker att det verkar vara rätt avancerat, har du några nybörjar tips? Sedan tänkte jag på det här med biskvier (med smörgeg i och chokladöverdrag), hur gör man med det?

    Kanske kommer på andra vid tillfälle.

    Vad fin magbild du postat förresten, du är verkligen jättevacker! <3. Magen klär dig, hur känns det och så nu?

    Sv: Jag har ju provat ett av dina recept och det blev verkligen supergott, jag tog med en sådan paj på en tjejmiddag och den var lätt bland de maträtterna som uppskattades mest! Så jag tvivlar inte på något av dina recept.

    Precis, det är jättetråkigt att så många hyresrätter försvinner. De förorterna du nämnt är jättefina, dock dyra en del av dem. Mina föräldrar bor i Nacka, visserligen i villa men jag har kollat på lägenhetspriserna där och det är ju hemskt dock. Dock är det ju ett fint område, det är det ju. Haninge är ju rätt nära mig (ca. 30 min) och det är ju rätt fint, men jag har inte alltid känt mig så säker i de trakterna….söderort är ju fint, typ Enskede och sådär.

    Hehe, precis 🙂 nej pojkar är de väl inte direkt längre, även om E kan vara väldigt barnslig, eller snarare har barnasinnet kvar, men det tycker jag bara om.

    Hur har din dag varit idag?
    Kram

  5. ADARAS.se - din bloggtidning på nätet! 14 juni , 2012 den 20:10 #

    Dina bästa tips när man inte har så mycket mat hemma? Vad kan man lätt göra med rester? 🙂

    – hihi nej det är nog bara nybörjartur i poker 😉 Har bara spelat på kul sådär.

  6. penajs 14 juni , 2012 den 22:42 #

    Ja eller hur, blev stor skillnad 😀

  7. Skall se om jag lykas fundera ut någon bra fråga 🙂

  8. Annika 15 juni , 2012 den 09:04 #

    Vilken är den snabbaste efterrätten? Någonting som går väldigt fort att göra och som är väldigt gott?

  9. Thessan 15 juni , 2012 den 10:03 #

    ja, ingen bra ide att gå till jobbet för tidigt å smitta ner alla patienter som redan är så sjuka. ha en fin dag

  10. Vivi 15 juni , 2012 den 12:47 #

    Jag borde ha en massa frågor här, men nu kommer jag inte på en enda … 😛
    Jo …hur får man tag på / gör man söta dekorationer som små blommor osv ? Jag har hittat vit sockermassa man kan använda , men den är ta mig tusan helt omöjlig att färga !

    Kram

  11. Cecilia 15 juni , 2012 den 19:51 #

    Åh fan du har ju jättemycket erfarenhet om detta ju!! 😀
    Kan dock inte komma på någon fråga just nu men då vet jag var jag ska vända mig om jag kommer på något 🙂 Underbart!

    Grillat är jättegott och nyttigt ju! 😀 då åt ni typ samma som oss, jag grillade fläskytterfilé och gjorde potatisgratäng till killen, sallad till mig. Gör du egen glaze? Det är sånt man penslar på under tiden också va?
    Jag körde på färdigmarinerat idag.

    Jo jag har allt visat en del i bloggen. Brukar göra med text. 🙂 Kanske kan lägga ut lite fler bilder och visa så folk kan beställa om dom vill, haha. Fick en beställning av en bekant igår 🙂 Alltid lika kul!

    Hahaha, ja jag tog faktiskt mina där med. När dom tittade bort. Hihi. Dock inte jättemånga. Men det kan dom bjuda på tycker jag 😉 jaså en stöldvåg? hahahah roligaste jag hört på länge 😀 det är bakmammorna som varit i farten! hahaha.

    Nix, ingen fotboll här inte. Inte intresserad av det alls 🙂 Men kanske någon bra film och lite nötter och frukt 😉 det kanske man kan unna sig. Dock borde jag inte för jag har lagt på mig lite men det var ju tydligen meningen…

    Ha en fin kväll! 🙂 kram

  12. Jenna 16 juni , 2012 den 14:59 #

    Du kanske är mest inne på bakning men tänkte höra om du har något bra tips för hur man tillagar fläskottletter på bästa sätt så att de inte blir torra och tråkiga, jag brukar koka dom länge men tycker aldrig de blir riktigt möra, fast det kanske inte går med det köttet? 🙂

Kommentera

