Cupcakes i massor

13 Jun

Här är recept och slutresultatet av mina cupcakes! Om jag väljer alla tre sen återstår att se, svårt att välja när de är så goda och söta allihop.

Fick frågan vad det är för formar jag använder och det är ”minimellan”(4 cm i botten)storleken av Stabilformar köpte på Klaraform. Smörkrämen är spritsad med tyllarna Rund 17 mm och Öppen Stjärna 19 mm också från Klaraform.

 
Chokladcupcakes med nutellasmörkräm
75 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2dl socker
3½ dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
200 g choklad, 70 % mint
 
150 g smör
150 g florsocker
150 g nutella
 

Sätt ugnen på 175°c och smält smöret. Blanda det smälta smöret med mjölk.Vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop alla torra ingredienser och vispa ner i smeten. Tillsätt det smälta matfettet och rör ihop till en jämn smet. Hacka chokladen grovt och blanda ner i smeten. Låt gärna smeten stå och dra i kylskåpet i en till två timmar. Då hinner mjölet svälla och muffinsarna blir toppigare. Låter du bli flyter muffinsarna ut över kanten på formen och blir svampformade – men är lika goda! Fördela smeten i formar till 2/3 och grädda i ugnen ca 10-15 min(gäller för mellanstorleken av formarna Stabil . Låt svalna helt! Under tiden kan du vispa ingredienserna till toppingen hårt. Bred eller spritsa sedan på muffinsarna.

Citroncupcakes med lemoncurdsmörkräm
4 dl mjöl
3 dl socker
2½ tsk bakpulver
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
Rivet skal av 1 stor citron
 
150 g smör
150 g florsocker
150 g lemoncurd
några droppar gul karamellfärg

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, scker, bakpulver med rumstempurerat smör. Tillsätt 1 dl av mjölken och rör till en slät smet. Vispa i en annan skål resterande mjölk med ägg och citronskal. Blanda ner äggblandningen. Häll upp till 2/3 av formar och grädda i ugnen ca 15 min(gäller mellanstorleken av formarna Stabil). Medan du låter muffinsarna svalna rör du ihop ingredienserna till smörkrämen som du sedan spritsar eller brer på.

Halloncupcakes med vaniljsmörkräm
4 dl mjöl
3 dl socker
2½ tsk bakpulver
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
150 g hallon
 
150 g smör
150 g florsocker
1 tsk vaniljpulver(eller 2 tsk vaniljsocker)
 

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, scker, bakpulver med rumstempurerat smör. Tillsätt 1 dl av mjölken och rör till en slät smet. Vispa i en annan skål resterande mjölk med ägg och vaniljsocker. Blanda ner äggblandningen. Vänd ner hallonen, de får gärna mosas lite men samtidigt finnas bitar kvar(vill du ha lite rödare smet kan du ta i några droppar röd karamellfärg).Häll upp till 2/3 av formar och grädda i ugnen ca 15 min(gäller mellanstorleken av formarna Stabil). Medan du låter muffinsarna svalna rör du ihop ingredienserna till smörkrämen som du sedan spritsar eller brer på.

15 svar to “Cupcakes i massor”

  1. Smarrigt värre!! Hoppas du får en fin dag och att allt är bra med lilla magen!

  2. Cecilia 13 juni , 2012 den 11:13 #

    Vad gott! Jag ska nog testa de med hallon nästa gång jag bakar 🙂

    Hehe ja verkligen, fick en del gjort. Jag var alltid hemma hela dagarna förr men nu åker jag oftast ner till stan eller så. Blir ju även då att man skjuter fram alla måsten…

    Okaj, ska kika mailen där strax. Ja, hade faktiskt varit kul att ha ett eget cupcake-fik men det vill nog många ha nu för tiden 😉 hehehe. Får la börja baka mer på beställning typ till kalas och sånt, haha. Vet inte hur jag ska ”annonsera” mig själv bara 🙂 tips?
    Dålig på de här med betalning med, vad som är rimligt och så. Såg ju på en sida där dom tog 45 kr styck för cupcakes (!) shit.

    Ha en fin dag 🙂 Kramar

  3. Katarina 13 juni , 2012 den 11:23 #

    Så säta de blev och härliga smaker du använt dig av! Kram

  4. Thessan 13 juni , 2012 den 11:23 #

    Tack. ja, allergier har ju en viss förmåga att gå i arv tyvärr =(

  5. Pernilla 13 juni , 2012 den 11:50 #

    Jaa jag tyckte det var en rolig grej att skriva liter mer om sin stad =)

    MM dem ser så mumsigt goda ut, får se om jag provar mig på att baka några någon gång.

    Det förstår jag att det dröjer ett tag innan det blir studentdags för eran del.

    Ha en fin dag, kram.

  6. Linda-Mamma till Alfred 13 juni , 2012 den 11:51 #

    Åh vad rar du är!!hihi härligt att du delar min åsikt där;)Jag har ju telefon nummer till människan men man skall våga ringa det där samtalet med!

  7. josefine andersson 13 juni , 2012 den 12:25 #

    åhååå så gottt!!!!

    absolutely, jordgubbar är aldrig fel juu 😀

  8. Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ 13 juni , 2012 den 13:13 #

    Mumsigt med massa cupcakes:) Vilken blev godast?

    Åhh ursäkta att svaret har dröjt lite. Har fått prova på nya bloggen och då blir det så att de lite äldre kommentarerna hamnar långt långt bak och man kan inte svara på dem för än de nya är svarade på:S Helt otroligt dumt. Jag brukar ju vilja svara på de äldre först för att de inte ska bli bortglömda. Men hoppas att de ändrar detta så att det blir smidigare.

    Blev nästan sugen på att byta blogg bara för att de krånglat till det, men samtidigt är det ju synd också.

    Kramkram

  9. Emma 13 juni , 2012 den 14:06 #

    Mums va gött det såg ut! Skicka några med posten då. 😉 Haha.

  10. Vivi 13 juni , 2012 den 14:59 #

    Herregud så söta !!! ❤ De ser helt ljuvliga ut och smakade säkert jätte gott, angående formarna …jag som inte kan …visst är de mindre än " vanliga" ? De ser ut att vara sådana mysiga minimuffins !

    Jag vet inte varför, men jag känner verkligen på mig att det är en liten tös 😉 fast jag har haft fel förr…
    Kram

  11. GJ 13 juni , 2012 den 15:01 #

    Verkar helt fantastiskt goda! Speciellt choklad med nutellasmörkräm! 🙂

  12. Art By Tina - Konst & Fashion 14 juni , 2012 den 10:19 #

    Jag tror på dom med lemoncurd – brukar själv göra liknande, fast jag lägger curden som en klick i mitten.

  13. Petra 14 juni , 2012 den 20:27 #

    Hej hej
    Hur är det med dig? Hur går det med bebben i magen din?
    Spännande
    kram

  14. Lisa 14 juni , 2012 den 22:20 #

    Jag får testa de recepten någon gång! 😀

    sv. Det är verkligen kul med alla kommentarer, men det är fortfarande många som inte skriver mer än ”fin blogg” eller som spammar. Men, äh, man kan inte få allt 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Midsommartips | Fika med Eleonore - 20 juni , 2013

    […] Tre goda cupcakes! […]

Kommentera

