Sparrissoppa med ost- och skinktoast

12 Jun

Nu kommer äntligen receptet på sparrissoppan som blev väldigt god! Det kan låta lite med soppan men den är väldigt mättande. Om ni vill kan ni göra dubbelt för att vara på den säkra sidan!

Tid? 15 min

Hur många? Räcker till 4 personer

Matlåda? Jag skulle inte rekommendera att värma på soppan igen.

För alla? Kycklingfond kan innehålla mjölk, ta istället 1 buljongtärning och laktosfri mjölk. Avstå från toasten och ta i lite kyckling eller ostchips istället om du är glutenintolerant eller  LCHF.

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
3 msk konc kycklingfond
1 dl vitt vin eller matlagningsvin
5 dl vatten
2 dl lättcrème fraiche
400 g sparris
salt och peppar
 
8 skivor bröd
smör
8 skivor skinka
8 skivor ost
ev senap
 

Koka upp kycklingfond, vin och vatten. Låt sjuda i 7-8 minuter. Vispa i crème fraichen. Skär sparrisen i bitar och spara sparristopparna vid sidan. Lägg sparrisen i soppan, koka upp. Mixa soppan slät i matberedare eller med stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Smöra brödskivorna lägg på två skivor skinka och två skivor ost på den osmörade sidan av hälften av brödskivorna. Bred ev på senap och lägg på resten av brödskivorna med smörsidan utåt. Grilla i mackgrill eller våffeljärn. Dela på diagonalen.

8 svar to “Sparrissoppa med ost- och skinktoast”

  1. Katarina 12 juni , 2012 den 10:48 #

    Låter mycket gott med sparrissoppa! Kram

  2. Thessan 12 juni , 2012 den 11:25 #

    usch å fy för allergi, jag är oxå allergisk men inte mot katter =)

  3. Helena 12 juni , 2012 den 11:26 #

    Mums! Det är så gott med sparrissoppa!!! Jag gjorde också det härom dagen. Kan inte få nog av den fina sparrisen nu. Igår grillade vi och givetvis fick det bli grillade sparris som legat till sig en stund i oliviolja och salt.
    Önskar dig en fin dag=) Bamsekram

  4. Linda-Mamma till Alfred 12 juni , 2012 den 11:34 #

    ÅH ja dock så kliar han inte på dem trr inte han förstår riktigt o tur är väl det!Ja den stulna bloggboken ja, skall ringa det där samtalet till damen som har den,ush asså har dragit mig för det men måste göra det för jag vill ha tillbaka min bok!!

  5. rhulth 12 juni , 2012 den 14:25 #

    Den ser god ut 🙂 jag kommer att ha en lång lista med Eleonore-recept snart som jag måste plöja mig igenom, visserligen är ju det inte en negativ sak alls, det är jättekul att få inspiration och när jag följde pajreceptet du lade upp här blev det ju en ordentlig hit!

    Sv: Ja, det är en jättebra idé som Linda fick, precis som du säger så är det ju många som reser runt i sommar och man vet inte alltid vad som finns att göra, detta blir ju lättillgängligt och lättläst, istället för att man ska bläddra i massor av folders.

    Jag hoppas att det löser sig med bostad för er, för det är ju verkligen helt sjuka priser numera. Jag förstår inte hur folk har råd att bo själva, vissa har väl kanske sina medel eller kontakter men ändå…det är väl det här som bankerna lever på, att alla måste ta lån. Jag håller tummarna för er <3. Vilka områden är det ni är intresserade av?

    Precis, det känner jag också, man behöver inte gifta sig för att bevisa något, det känns mest fel. Jag vet dock att många jag har pratat med som har varit för det här med att gifta sig då ifrågasätter att jag vill förlova mig, eftersom det också är det typ av bevis. Ibland kan jag känna att det är lite svårt att argumentera för min åsikt då, samtidigt så känner jag ju lite av ett "behov" (pga kärlek, inte för att jag måste) att röra relationen framåt och jag känner väl typ att kärleken är djup nu, efter snart 2½ år tillsammans så känns det som att man ordentligt har kommit ifrån nykärleken, vi har i princip bott tillsammans under den här tiden och allting känns super…då vill jag inte kalla E min pojkvän, det låter så trivialt och som när man var liten, det här är ju mer ändå. Visserligen tror jag inte att jag direkt kommer att referera till E som min fästman när vi förlovar sig (jag vet inte vad det är med det ordet, men det känns så formellt, gillar i så fall det engelska ordet bättre då), utan kanske blir "sambo" ändå…men du kanske förstår vad jag menar? 🙂 Förlåt för rabblandet…

    Min vecka har börjat bra 🙂 jag börjar jobba på lördag.

    Kram på dig <3.

  6. Thessan 12 juni , 2012 den 14:42 #

    Tittar in å hoppas att du har en bra dag!

  7. Heidi 12 juni , 2012 den 14:52 #

    Nu har vi haft begravning och tung var den. Kommer att blogga igen aktivare, men vågar inte säga hur aktivt.
    De som går bort från vår jord brukar jag tänka att de blir skyddsänglar som finns med oss, men det är bara så svårt att förstå att någon så när och kär är borta för evigt. 😦

    Kram

  8. Linnea 12 juni , 2012 den 22:22 #

    Yum! Vad gott 🙂 ska testa detta när jag får äta vad jag vill haha 😉

Kommentera

