Testfredag v 23: Fun Light Stevia Blueberry

8 Jun

Jag är väldigt skeptisk til konstgjorda sötningsmedel och sockerfria produkter. Men denna vecka har jag testat Fun Lights senaste serie som är sötad med Stevia. Sötningsråvaran stevia utvinns av växten stevia och är 400 gånger sötare än socker så därför behövs inte mycket.

Så hur smakar saften då? Jag måste säga att det är en av de bättre saftsorter jag smakat med sötningsmedel. Inte alltför söt och med mycket smak. Perfekt att göra egen isglass på!

12 svar to “Testfredag v 23: Fun Light Stevia Blueberry”

  1. Cecilia 8 juni , 2012 den 17:19 #

    Tack snälla! 😀 Jag blev faktiskt väldigt nöjd själv. För att vara andra gången jag gör något sånt så var det ju bra. Har tom fått en beställning på muffins och sånt 🙂 wehoo!

    Ne man behöver ju verkligen inte gifta sig, i alla fall inte direkt. Men mer som att man menar allvar och låter andra se det utåt, det tar jag som en slags bekräftelse.

    Detsamma 🙂 🙂

    kram

  2. Carro 8 juni , 2012 den 18:42 #

    Åh, det var ju ett bra betyg! Blev sugen på att göra glass nu ju 😛

  3. Katarina 8 juni , 2012 den 19:12 #

    Låter väldigt lovande! Bäst att leta upp och smaka 😉
    Ha en härlig helg nu!

  4. Sofia 8 juni , 2012 den 19:24 #

    Låter spännande. Är annars också skeptisk till det där med konstgjort.

    SV: Hollister hittar man längst in i Gallerian i Stockholm. 🙂 Hade ingen aning om att det fanns där, inte heller att det är en dotterkedja till Fitch and Abercrombie, sjukt kul att det finns i Sverige. 🙂

  5. Gun 8 juni , 2012 den 19:44 #

    Stevia ska ju vara helt ofarligt så det är ju bra att det används istället för annat sötningsmedel.

  6. trollet 8 juni , 2012 den 20:18 #

    Va roligt att den var bra, jag gillar inte heller sötningsmedel (smaken mest), men många säger att stevia är ok=))
    Tänkte inte riktigt där med brieosten;)

  7. rhulth 8 juni , 2012 den 20:48 #

    Rolig idé att göra isglass av saften :). Jag har inte testat att göra det med saft faktiskt, testade med cola när jag var liten någon gång, men det smakade mest vatten efteråt. Inte det godaste. Jag testade vitamin water eller vad det nu var, med Stevia och det tyckte jag inte alls om…fast jag vet inte om det var pga Stevian…men antar det. Nåja, jag är fast när det gäller Coca Cola Light, det är nog den light-produkten som jag alltid kommer att gilla. Annars är jag mest för riktigt socker :P.

    Sv: Jag förstår absolut din tanke kring nationaldagen och jag håller med dig om att det skulle vara mysigt med lite publikt firande på ett mysigt och trevligt sätt. Lite som när man ser i tv-serier, när folk bor i en mindre by där alla känner alla och man firar tillsammans, det vore mysigt ^^.

    Vad mysigt med er förlovningsdag och det låter ju som att ni hade det riktigt mysigt, jag är verkligen jätteglad för er skull. Hur ser din förlovningsring ut förresten, tror inte att jag har sett någon bild och blev lite nyfiken nu. Förstår om det är en privat grej dock, så ifall du inte vill dela med dig av det så är det absolut okej.

    Hur ser din helg ut?

    Puss och Kram fina du <3.

  8. milla 8 juni , 2012 den 21:02 #

    Hej
    Har en utmaning till dig på min blogg om du har lust:)

  9. Jenna - Mamma till Viggo och Vendela 8 juni , 2012 den 21:52 #

    Sambon dricker väldigt mycket fun light så denna måste vi definitivt prova, jag är mindre förtjust i just den saften, gillar ”vanlig” bättre men isglass måste vi prova då. Tack för tipset!

  10. johanna 9 juni , 2012 den 10:40 #

    Ja det är bara köksbordet som kommer till i och med flytten. Det andra har jag velat ha länge 🙂 Jag har bytt ut det mesta efter hand 🙂

  11. Alexandra - kärlek på tallrik 10 juni , 2012 den 11:35 #

    har inte riktigt fått grepp om ifall stevia är ett bra alternativ till sötningsmedel men i vilket fall vill jag gärna smaka (jag som dricker cola light så det bubblar ur öronen) 😉 Vore skönt om jag kunde sluta förpesta min kropp med dessa eviga sötningsmedel… Och blåbärssaft låter inte helt fel!

  12. Mikael Selin 13 juni , 2012 den 02:32 #

    Stevia är precis som sockerbetor inte godkänt som livsmedel. När sockerbetor raffineras fås socker och när stevia raffineras fås steviol glykosider som sedan 2011-07-04 godkänts av EU kommisionen. Steviol glykosid är lika naturligt som socker och honung.Steviol glykosiden innehåller inte några kalorier eller kolhydrater. Det framkallar ingen karies och går bra att använda för diabetiker. Steviol glykosiden kommer INTE att ersätta socker men kommer att ersätta alla konstgjorda sötningsmedel, (aspartam) som finns i alla Light produkter. Det var bland annat träning och må bra folket i USA som kämpade för att få steviol glykosiden godkänd i december 2008.

Kommentera

